Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Nikki

Nikki

10-08-2016 om 21:35

Keuze welke medicatie

Ik ben al lang een meelezer op dit forum en heb via de zoekfunctie allerlei (waardevolle) informatie gevonden, maar heb nu toch een specifieke vraag.. Ik hoop dat iemand mee kan denken.
Mijn dochter (10) heeft sinds een jaar de diagnose ADD. Niet onverwacht, was al heel lang duidelijk. Omdat het op school ontzettend slecht gaat qua resultaten willen we toch -na lang twijfelen- medicatie gaan proberen, omdat we het haar ook gunnen dat het allemaal wat makkelijk loopt. Maar nu; welke medicijn? Ik begrijp dat er bijna standaard ritalin of concerta wordt voorgeschreven, maar zie ook dat er nieuwe soorten op de markt zijn, strattera bv.
Iemand een mening hierover? Een eigen bijdrage betalen is geen probleem. De medicatie is alleen bedoeld voor op school (dus liefst kortwerkend) , thuis is er niets aan de hand omdat ze dan haar sprankelende ongeordende zelf kan zijn

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-08-2016 om 22:01

dat kunnen/mogen wij niet zeggen

Er is een diagnose gesteld. Door wie? En wat was het vervolgtraject dat daaropvolgend werd voorgesteld?

Bloemenzee

Bloemenzee

10-08-2016 om 22:18

Geen eenheidsworst

Over de keuze van de medicatie hebben wij ons niet hoeven buigen. Ik bedoel daarmee dat de arts dat voor ons deed. Wij hadden de keuze tussen lang- of kortwerkend en hebben, na overleg, gekozen voor langwerkend. De reden hier voor is dat een kortwerkend medicijn, zoals bijvoorbeeld ritalin, een korte piek heeft, vergelijk het met een steile piramide, en dat een kind dus slechts korte tijd precies de juiste dosis krijgt met al vrij snel (onder schooltijd) erna de rebound. Rondom lunch is deze dan al uitgewerkt en moet je dus opnieuw een ritalin nemen. Juist kinderen met ADD zijn vaak zo vergeetachtig als wat dus dan hoop je dat je met school hierover een afspraak kan maken. Niet alle scholen willen dat ook en niet alle scholen die het willen, doen het uiteindelijk ook (regelmatig). Het wordt hoe dan ook regelmatig vergeten. Maar stel dat het lukt, en het lukt ook nog eens op tijd, heeft je kind weer een kort piekmoment en erna de rebound. Dat kan voor sommige kinderen lastig zijn. Ook voor de omgeving kan dat heel lastig zijn en dan krijg je een soort neergaande spiraal.

Wij hebben daarom gekozen voor een langwerkend medicijn. Het is geen standaard ritalin of concerta. Het fijne is dat er een plateau is van concentratie, gedurende het grootste deel van de tijd op school en erna langzaam aan minder wordt. Dat geeft rust. Weinig rebound dus. Wel zo prettig tijdens muziekles, na school enzo. Speelafspraak met vriendjes wordt ook niet verstoord door een rebound. Als er een verhoging nodig is, en het gaat niet met 10 mg omhoog, maar met 5 bijv... wat niet verkrijgbaar is in dit medicijn (deze stap), wordt er wel een kortwerkend medicijn gebruikt, voor tijdens school. Maar dan eens, in de ochtend, niet nog eens in de middag. Ook geen last van rebound want het kortwerkend is allang uitgewerkt terwijl het andere nog doorwerkt.

Waarom wij juist dit medicijn hebben gekregen, weet ik niet. Het hangt erg van de psychiater af. Die maakt een inschatting adhv het kind (bijvoorbeeld als er veel angsten zijn, kan er voor iets anders gekozen worden) en wij moesten dan dagelijks voor een paar weken bijhouden wat we zagen en merkten. En dat eerste medicijn beviel goed dus wij hebben niet nog iets anders hoeven proberen. Ik kan mij voorstellen dat de psychiater wat anders laat proberen als dat niet zo is. En dan net zo lang tot de juiste afstelling is gevonden. En dat verschilt per kind.

Kind heeft geen last van slapeloosheid, eerder het tegenovergestelde. Omdat kind veel beter in het ritme zit, wordt er beter geslapen. Eetlust is wel iets waar extra opgelet wordt. Er is tussenschoolse opvang en die verplicht alle kinderen minimaal 1 boterham te eten en wat te drinken. Thuis let ik er ook extra op. Ik kook iets later dan ik normaal zou doen zodat het medicijn uitgewerkt is en de eetlust wordt gevoeld en dan wordt er goed gegeten (eventueel ingehaald ook). (Ritalin-achtigen verminderen de speekselaanmaak waardoor je minder eetlust ervaart, maar dat is er weer volop, zodra het uitgewerkt is). En het toezien op de lunch is, itt medicijninname, juist wel iets wat ik van de tussenschoolse kan vragen en mag verwachten. En af en toe een medicijnloze dag omdat het ook wel eens fijn is om zonder te zijn (en extra te eten).

lisbeth

lisbeth

10-08-2016 om 22:18

Medicatie

Afs ouders heb je zelf ook een keuze in medicatie. Er is een diagnose dn dan kunnen ouders (en kind) mee bepalen wat voor medicatie ze willen. Onze dochter is na diagnose gestart met ritalin. Voor haar werkte dit niet goed. Ze had veel last van rebounds wat haar erg onrustig maakte. We zijn toen na een aantal maanden overgestapt op concerta. Dit bracht meer rust. Bijkomend voordeel dat ze op school geen medicijnen hoeft te nemen. Onze dochter heeft na school echt nog wel iets van medicijnen nodig. Anders komt van huiswerk maken en leren niks terecht. We hebben nog even over strattera na gedacht omdat ze erg slecht slaapt maar strattera heeft een opbouwperiode nodig. Dochter wil niet naar school zonder of met een te lage dosering medicijnen. Dat hebben we dus maar niet gedaan

In verdiepen

Ik heb mezelf in de verschillende medicatie verdiept en zelf gevraagd om Medikinet voor mijn zoon. Hij wil niet op school medicatie innemen en Medikinet werkt ongeveer 8 uur. Net voldoende om de schooldag door te komen en een klein beetje huiswerk te maken. Heeft hij veel huiswerk (hij zit op het VO) dan slikt hij daarna nog een kleine dosering Ritalin. Medikinet heeft een vrij vlakke werking, dus de hele dag ongeveer hetzelfde. Concerta werkt langer (dus ook 's avonds nog) en dat kan voor slaapproblemen zorgen. Bovendien werkt dat met een boog. In het begin en op het eind is de werking veel minder dan midden op de dag.

Medikinet, Concerta en Ritalin kun je geven wanneer het nodig is. Dus in het weekeinde of vakanties niet. Je merkt ook vrijwel meteen of het werkt. Andere middelen die je noemt moeten dagelijks worden ingenomen en het duurt een paar weken voordat het werkt. Omdat wij in weekeinden en vakanties geen medicatie willen geven (is ook niet nodig) is dat voor ons geen optie.

Zoon kiest zelf voor een lage dosering (helft van wat hij volgens zijn lichaamsgewicht moet hebben). Hiermee kan hij zich net iets beter concentreren, maar voelt hij zich nog wel zichzelf. Bij hogere dosering voelde hij zich te rustig en dat vond hij naar.

Nikki

Nikki

14-08-2016 om 15:51

Bedankt!

Hier heb ik zeker iets aan, bedankt!!

nikki

nikki

14-08-2016 om 15:53

Nog een vraag:

Bloemenzee, heb jij t ook over medikinet?

Bijbetalen

Medikinet moet je wel deels zelf betalen.

Bloemenzee

Bloemenzee

16-08-2016 om 12:50

wij hebben..,

Via de arts kregen wij Equasym, XL meen ik. Het bevalt ons goed. Het is goed om zelf ook op de hoogte te zijn maar toch zou ik kiezen voor een arts die ervaring heeft met de werking van veel medicijnen en daarmee in gesprek te gaan. Bijvoorbeeld met een zelfstandig gevestigd kinderpsychiater. Vertrouw je het niet of als alleen ritalin een bespreekbare optie zou zijn, zou ik een ander zoeken, al dan niet na het afgerond te hebben bij deze arts.

De instelling van Sally zou de mijne niet zijn, laat je daardoor niet ontmoedigen.

hier ook

Equasym. En zijn er erg tevreden mee. We zijn begonnen met kortwerkende ritalin, en toen hij eenmaal ingesteld was overgestapt op langwerkende, dat werkte toch niet zo fijn dus toen over naar Equasym. Werkt wel iets minder lang dan we zouden willen, maar voor school doet het heel goed zijn werk. Waar zoon eerst niet tot werken kwam en alleen maar naast zijn stoel stond, is hij gegaan naar een jongen die hard werkt en netjes blijft zitten op zijn stoel....

Nikki

Nikki

17-08-2016 om 16:54

Nogmaals dank

Het is inderdaad heel prettig om alvast stevig op de hoogte te zijn. As dinsdag gesprek, ik ben benieuwd. Hopelijk duurt het allemaal niet te lang, ik zag dat de wachttijd voor behandeling 12 weken is hier...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.