Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Magnolia

Magnolia

15-06-2017 om 13:07

Jullie mening gevraagd over zoon (12) (sorry, lang)

Jackie

Jackie

19-06-2017 om 17:41

goed bezig

Magnolia, ik vind dat jullie het als ouders heel goed doen. Ik zou me geen zorgen maken over waarom 'gewone' dingen hem nou zo veel meer moeite kosten. Medicatie zou ik in jullie geval niet overwegen. Zolang het voor jullie allemaal vol te houden is, heeft hij er veel meer baat bij om zonder medicatie te leren omgaan met wie hij is.

Met mijn werk als begeleider van groepen adhd-ers/ass-ers deden we vaak uitstapjes naar bijvoorbeeld het zwembad of de dierentuin. Dat ging natuurlijk wel eens mis, maar het ging vaker juist heel goed. Zo goed zelfs dat wij als begeleiders van een afstandje naar de kids keken en zeiden: nou, die 'normale' kinderen doen veel gekker. En ja, die 'normale' kinderen deden ook gekker en gilden en huilden ook vaker, maar die konden dat zich veroorloven zonder dat het echt uit de hand liep. Zij konden omgaan met een tegenvaller, er even om schreeuwen of een driftbui krijgen, maar daarna was het over. 'Onze' kinderen hadden die luxe niet want zodra het misging, had dat gevolgen voor de hele groepen de héle dag, soms het hele weekend zelfs. Wij moésten er wel voor zorgen dat ze zich gedroegen. Dus leek het van een afstandje, objectief bekeken, prima te gaan. Maar hoeveel afspraken, stickers, pictogrammen enz. dat ons kostte was een ander verhaal. Daarom begrijp ik wat je zegt over dat jouw zoon hij wel zo 'gewoon' kan lijken maar dat je van buiten niet kan zien hoeveel dat jullie kost. Ja, waarschijnlijk doe je veel en veel meer dan de gemiddelde ouder om hetzelfde resultaat te krijgen. Dan is het lastig uitleggen wat er nou aan de hand is met je voor de buitenwereld 'normale' zoon.

Over schermtijd: als hij belooft dat het zijn schoolresultaten niet zal beinvloeden en hij doet al twee keer per week aan sport en ook nog eens per week aan denksport, dan zou ik hem zijn overgebleven vrije tijd lekker zelf laten invullen. Ga er inderdaad net als Sanme hierboven gezellig bij zitten. Door er bij aanwezig te zijn en interesse te tonen laat je hem ook zien dat je het hem gunt en het leuk voor hem vindt.

Kortom ik zou dus gewoon doorgaan met wat je doet, ik vind dat je het heel goed doet. Pas als je het idee hebt dat het niet meer gaat en het jou en iedereen te veel moeite en energie kost, kan je het overwegen. Ik denk ook dat je meer zelfvertouwen mag hebben. Met een diagnose krijg je inderdaad meer aangereikt, maar alsnog ken jij jouw kind het beste en weet jij ook beter wat hij nodig heeft. Elke ass-er of adhd-er heeft weer zijn of haar eigen aanpak nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.