Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Jetta71

Jetta71

20-07-2015 om 18:01

jobcoach bij BBL?

Voor een kennis help ik iets uit te zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
De situatie: jongen van (net) 17 gaat beginnen aan BBL-opleiding. Heeft al een leerwerkplek gevonden maar heeft een jobcoach nodig om te ondersteunen wegens een beperking. Meerdere mensen op die leerwerkplek krijgen ondersteuning door een jobcoach. Ouders worden van het kastje naar de muur gestuurd: het UWV verwijst naar de gemeente en omgekeerd.
Wat ik tot nu toe heb gevonden: UWV geeft aan dat zij helpen bij het vinden van een jobcoach als zijzelf hebben vastgesteld dat er sprake is van een arbeidsbeperking. Maar onderzoek naar een mogelijke arbeidsbeperking wordt gedaan in het kader van een aanvraag voor een Wajong en daar is deze jongen te jong voor (kan vanaf 17,5 jaar). Ook als je een Wajong (of WIA enz) hebt kom je in aanmerking voor jobcoaching. Daarvan is in dit geval nog geen sprake.
Wie heeft ervaring en helpt me verder?

De kortste weg

Zoek een jobcoach in de buurt, bij voorkeur de instelling waar deze jongen zijn BBL opleiding gaat doen. En vraag hoe de begeleiding tot stand gekomen is en gefinancierd wordt.
Het verbaast me niets dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt. De meeste jobcoaches komen ook pas in beeld als een jongere 18 jaar is. Voor die tijd gaat het om andere begeleiding.
En misschien kunnen ze je daar ook wel naar verwijzen.
Kortom een jobcoach heeft zelf het meeste belang bij het kennen van de weg en de omweg en is daarmee waarschijnlijk degene die nog tips kan hebben om die aansluiting te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.