Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Suze

Suze

04-12-2014 om 08:55

Jeugdhulp overal gewaarborgd in 2015

Vanuit de overheid:
Overal in Nederland kunnen kinderen en gezinnen die het nodig hebben vanaf 2015 bij hun gemeente terecht voor jeugdhulp. Voor kinderen die nu al een vorm van jeugdhulp krijgen en dat in 2015 nog steeds nodig hebben, geldt dat het doorlopen van die zorg in elke gemeente is gewaarborgd.

Zie verder:
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/12/03/jeugdhulp-overal-gewaarborgd-in-2015.html?utm_source=e-mailnieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Regeringsnieuws

Zijn betreffende ouders met dit bericht gerustgesteld?

Of is de praktijk anders?

(ik heb er zelf niet mee te maken, maar lees af en toe op OO over dit onderwerp)

Ervaringen vanuiut andere praktijken

Vanuit andere praktijken denk ik dat het als volgt zal gaan: nu zijn er vooral contracten gesloten met bestaande jeugdzorginstanties. Dat moest wel, de tijd was kort, er is te weinig zicht op de implicaties van de huidige praktijk en de overgang naar de gemeenten. Ieder kiest dus snel voor het zekere: bestaande instanties.
Bij elke afloop van de contracten en bij elke begrotingsonderhandeling in de gemeente zal de vraag op tafel komen te liggen: kan dit niet goedkoper? En als er dan nieuwe partijen in zicht komen, die ver onder de prijs betere zorg aanbieden (dat kan gemakkelijk) dan worden er nieuwe keuzes gemaakt. De gemeenten waarborgen de goede jeugdzorg door allerlei kwaliteitsdoeleinden te omschrijven. Nieuwe instellingen halen die kwaliteitsdoeleinden niet (je kunt de hemel op aarde 'eisen' op papier) of krijgen financieel gezien de beloofde zorg niet rond, gaan failliet en dan komen er weer nieuwe aanbieders.
Voor 2015 voorspel ik nog redelijke rust. Daarna gaat de carrousel draaien. En de kans dat kinderen dan uit de draaiende carrousel vliegen is groot. Evenals de kans dat de arbeidspositie van medewerkers danig wordt verstoord.
Wat dat betreft zijn de ontwikkelingen in de thuiszorg een mooi voorbeeld, op basis waarvan je de toekomst van de jeugdzorg kunt voorspellen

Tsjor

Tussen wal en schip

http://www.npo.nl/nieuwsuur/03-12-2014/VPWON_1220876
In Nieuwsuur een aantal gevallen waar mensen per 1 januari toch echt gekort worden op de zorg.
Een moeilijk opvoedbaar kind met complexe beperkingen, complexe zorg, krijgt geen 24/7 zorg meer omdat hij geen gebruik maakt van een logeeropvang, blijkbaar een voorwaarde. Maar hij maakt geen gebruik van logeeropvang omdat die opvang hem niet aankan.
De financiering zou over moeten gaan naar de wet langdurige zorg.
In hetzelfde gezin een meisje dat slecht ziet. Die krijgt een veel grotere zorgvoorziening dan ze nodig heeft.
Een gehandicapte in een focuswoning die 's nachts 3-6 keer hulp nodig heeft met draaien omdat ze anders stikt en dat dan binnen een minuut nodig heeft. Daarvoor is nu een slaapwacht in huis. Die wordt afgeschaft en er komt een hulp die elders in de wijk verblijft voor meerdere mensen beschikbaar.
Zo zijn er honderden gevallen, die ook allemaal gemeld worden bij de staatssecretaris.
Hopelijk wordt elk geval realistisch opgelost.
Maar voorlopig is het nog niet zo ver. Veel zaken worden pas in januari duidelijk en dan kun je toch niet wachten tot de gemeente het gelukt is om na weken of maanden toch hulp te regelen?
Ik voorzie een bestorming van het wmo-loket als het in januari niet aanlsuitend blijkt. Veel mensen zullen van hun werk moeten verzuimen totdat de hulp weer op de regel is.

een moeder

een moeder

04-12-2014 om 13:20

De kleine lettertjes

Afgelopen week een keukentafelgesprek gehad m.b.t. zorg voor mijn kinderen. Met de kanttekening dat het per gemeente kan verschillen zijn dit de conclusies.

Ja, jeugdhulp is gewaarborgd tot 2016, mits de indicatie loopt tot en met (of na) 31-12-2015.

Addertjes: wij werken, na herhaaldelijke ellende met instanties die nu inmiddels gecontracteerd zijn, alleen nog maar met freelancers. En nou wordt het lastig. Want die ene freelancer die reiskosten rekent omdat hij van iets verder komt (maar die de kinderen zo haarfijn aanvoelt) mag bijvoorbeeld geen reiskosten meer berekenen. En die andere freelancer die vanuit persoonlijke ervaring ook zeer geliefd en gewenst is moet nu een KvK-nummer gaan aanvragen, waardoor het de vraag is of haar contract wel op tijd in orde is.

We kregen ook al brieven van de gemeente dat ze van het SVB (trekkingsrecht) nog geen zorgcontracten hadden gekregen. Jammer joh, die hadden we in oktober al opgestuurd (goed, die ene freelancer moet een nieuwe maken met een KvK-nummer erop). En nu? Afwachten maar of alles op tijd geregeld is en alle zorgverleners eind januari hun geld krijgen.

En dan wordt het 2016. En dan begint het hele circus opnieuw. En precies zoals Tsjor zegt: dan gaan er heel veel kinderen (en volwassenen en de mantelzorgers die zich nog maar 450 per maand mogen uitbetalen ook al hebben ze hun carrière voor de zorg op moeten geven omdat het niet meer te combineren was). Dan wordt het freelancers nog moeilijker gemaakt om tegen nette tarieven zorg te verlenen. Dan draait het nog meer om gecontracteerde instanties die de hoofdprijs rekenen en vaak niet goed in staat zijn accurate, persoonlijke en flexibele zorg te verlenen.

Ik heb vorig jaar nog een aan een instantie verbonden begeleider moeten ontslaan omdat zij er niet in slaagde de behoefte van mijn kind in te zien en mijn aanwijzingen m.b.t. bepaalde begeleiding wegwimpelde als "overbezorgde moeder die niet los kan laten" (ik bleek wel degelijk gelijk te hebben). Maar deze instanties hebben vanaf 2016 wel een monopolypositie. En daar moet hij straks begeleid gaan wonen, i.p.v. zelfstandig in een flatje met ambulante begeleiding die hij al kent en op wie hij kan rekenen.

De huidige geweldige begeleiders, die voor een fractie van de prijs van de instanties werken, worden (bijv. omdat ze geen reiskosten meer mogen rekenen) gedwongen hun tarieven te verhogen, maarrrrr... niet gecontracteerde mensen zitten aan een maximum tarief vast.

Begeleiding uit de zogenaamde sociale kring mogen niet meer dan iets tussen de 400 en 450 euro per maand rekenen. En komen prompt in een lelijke spagaat terecht. Denk aan alleenstaande ouders die hun werk moesten opgeven of parttime, beneden bijstandsniveau, moeste werken, omdat ze anders vastliepen en zichzelf mochten uitbetalen vanuit het PGB dankzij speciaal door de SVB opgestelde contracten. De buitenwereld vindt dit vaak onzin en zelfverrijking, maar het is kiezen tussen een burnout vanwege de onmogelijke combinatie van werk en zorgenkind, of de bijstand die je aan het werk dwingt en geen rekening met je zorgenkind wil houden.

Wij hadden het geweldig goed voor elkaar. Fijne begeleiders, voor mij de juiste balans tussen zorg en werk (parttime werken en tot minimumniveau aanvullen met het PG, kind blij, ik blij, en dat voor heel redelijke uurtarieven die ver beneden die van de gecontracteerde instanties lagen. We hebben een jaartje uitstel gekregen, maar in 2016 breekt de hel alsnog los.

En dan hebben we het alleen nog maar over jeugdhulp. In de andere vormen van zorg is het nog veel erger. Mensen die 24 uur oproepbare zorg nodig hebben en die niet meer krijgen. Ik heb een kennis die werkt als zelfstandige maar door haar handicap uit bed moet worden geholpen en aangekleed moet worden. Het is niet eens zeker of ze haar hulp per 2015 mag houden, vanwege bureaucratisch gedoe met contracten en regels. Dit betekent dat zij haar werk ook niet meer kan doen en per direct de bijstand in mag. Ze heeft me verteld dat ze overweegt er een einde aan te maken als het 1 januari niet rond is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.