Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
priscilla

priscilla

17-10-2014 om 12:32

is er iemand met een kind met 'active but odd'' ?

Ik ben nieuw op deze site en ben benieuwd of er ouders tussen zitten met een kind met autisme en wel de vorm: active but odd.

Vele in de omgeving hebben pddnos of asperger of klassiek autist maar we hebben nog nooit iemand getroffen met deze vorm van autisme.
Ook op school is hij voor zover we weten de enige.
Heel veel mensen kijken ons ook belabbert aan als we vertellen welke vorm van autisme onze zoon heeft.
Ik zou t leuk vinden eens iemand te treffen die hiermee te maken heeft!!

mvg priscilla

de enige?

http://www.autiwerkt.be/basisinfo_autisme/wat_zien_we_kenmerken_van_ass
Voor mij is 'active but odd' een bepaalde manier waarop het ass van een kind zich presenteert. Het is op zich geen afzonderlijke diagnose.
Mijn zoon met Asperger imponeerde vooral als kind ook als 'active but odd'. Graag contact willen maken, daar ook veel moeite voor doen, maar dan de plank misslaan, alleen bij je eigen verhaal kunnen blijven, de ander niet waarnemen en maar doorgaan, botsen en je neus stoten, gepest worden, buitengesloten.

Soms zie ik het nog weleens, maar zoon heeft veel persoonlijke vaardigheden bijgeleerd en kan zich verdiepen in wat een ander beweegt of wil vertellen. Soms wat mechanisch maar toch niet meer zo opvallend in dat aspect.

Katniss

Katniss

17-10-2014 om 16:36

Zijn ze niet allemaal een beetje 'odd'?

Ik heb een collega met (volgens mij) klassiek autisme die zich ook zo gedraagt. Hij komt bijvoorbeeld in een overvol bedrijfsrestaurant al roepend op je af 'Hoi Katniss, hoe is het bladiebla', en stoort zich er niet aan dat iedereen dan kijkt en merkt ook niet als ik hem probeer af te schepen. Dan moet je echt zeggen dat het nu niet goed uit komt en of hij dan op zus en zo tijdstip even langskomt. Een echt gesprek is ook niet mogelijk want hij wil alleen zeggen wat hij op het hart heeft
Mijn eigen kind (PDD-NOS) vind ik heel normaal maar objectief gezien gedraagt ze zich ook wel eens een beetje anders, maar dan weer op een heel andere manier.
Kenmerk van autisme is toch sowieso een beetje anders dan anders gedrag?

priscilla

priscilla

18-10-2014 om 13:36

reactie

AnneJ,
Ons is juist duidelijk gezegd dat ''active but odd'' juist een eigen vorm binnen het autisme spectrum is alleen nog niet zo erg bekend.
Daarom de nieuwschierigheid naar andere personen die hiermee bekend zijn.

Uiteindelijk is iedere autist uniek natuurlijk.
Maarja dat zijn we allemaal denk ik dan maar weer.

afijn, thnks voor de reacties

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2014 om 22:36

Active but odd

De vroegere DSM-IV diagnoses PDD-NOS, Asperger en Klassiek Autisme zijn in de DSM-V samengevoegd onder één noemer: Autisme Spectrum Stoornis (ASS). De term spectrum geeft hierbij aan dat er diversiteit is in de manier waarop het autisme zich uit. In de DSM-5 kan bij deze diagnose worden aangegeven of er sprake is van een ‘milde’ of ‘ernstige’ mate van ASS.

Het hoofdkenmerk van ASS is de stoornis in het sociale contact, die zich manifesteert op verschillende niveaus variërend van extreme afzijdigheid in het contact, passief afwachtend maar wel reageren op uitnodigend contact van de ander tot claimend en bizar, overslaand naar grenzeloosheid in contact (ook wel genoemd 'active-but-odd').

Gedragskenmerken
Er worden in de regel drie (door sommigen vier) manieren onderscheiden waarop mensen met autisme zich gedragen als het gaat om contactlegging:

1)Aloof ofwel afzijdig, gereserveerd
Deze mensen gaan contact zoveel mogelijk uit de weg.

2)Passive ofwel passief
Deze mensen zoeken zelf geen contact, maar gaan soms wel in op initiatieven van anderen.

3)Active but odd ofwel bizar
Deze mensen nemen wel initiatief nemen tot contact, maar doen dit op een vreemde manier, bijv. door te spontaan te zijn tegenover vreemden of door anderen te claimen.

4)Formal, stilted ofwel formeel, houterig
Doorgaans worden deze mensen tot de active but odd-groep gerekend, sommige psychiaters zien het echter als een aparte groep.

Sommige individuen waren als kleuter 'aloof' terwijl het 'active but odd' individuen werden in hun adolescentie. Active but odd wordt vaak gezien bij Asperger en hoogfunctionerend autisme (bron: Wing & Gould)

Active but odd is dus een vorm van gedrag binnen de ASS die niet zeldzaam of buitengewoon is.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

18-10-2014 om 22:47

Gedrag

Twee vrienden van mijn zoon (ADHD) hebben (milde) ASS en vallen qua gedraging onder active but odd. Niet zo vreemd want het wordt vaak verward met ADHD dus de jongens hebben hierdoor een soort van "klik" en begrijpen elkaars gedrag en sociale interactie. Ze hebben elkaar hier in gevonden en worden niet door deze vorm van gedrag afgeschrikt. Met zijn drietjes zijn ze een beetje vreemd, druk maar wel erg leuk

De buitenkant

Dat active but odd is een waarneming aan de buitenkant.
Veel belangrijker is om te begrijpen wat er in het hoofd van een kind om kan gaan.
Er is overgevoeligheid -of ondergevoeligheid- voor zintuigelijke waarneming dat in het contact en de omgeving snel kan leiden tot overprikkeling. Er is het denken en leren dat andere patronen volgt, meer zwart/wit, de moeilijkheid om symboliek en diepere laten te snappen, het waarnemen dat gefragmenteerd kan zijn en opgebouwd wordt uit de details voor er een overzicht is, verschillende manieren waarop het geheugen kan werken en de informatie verwerkt en opgeslagen kan worden. De andere manier waarop emoties (niet) verwerkt en begrepen worden of beleefd als andere persoonlijkheden van het zelf omdat het zo ongrijpbaar en onbeheersbaar kan aandoen.
http://www.ted.com/talks/temple_grandin_the_world_needs_all_kinds_of_minds?language=en
Temple Grandin kan het vaak plastisch uitleggen.
Active but odd is daar maar een uitwendig aspect van. Om mee te beginnen. Maar het is handig om samen met je kind op ontdekkingsreis te gaan hoe je kind denkt en hoe het omgaat met zichzelf en met de omgeving. En dat kan nogal uniek zijn.

ons zoontje

Was vroeger zeker active but odd. Hij sprak iedereen aan,maar vertelde dan alleen zijn eigen verhaal. Ook ging bij vreemden op schoot zitten en dat soort dingen. Hij had toen de diagnose pdd-nos. Nu hij ouder is (hij is nu 8) doet hij dat veel minder. Zit veel meer in zijn eigen wereld en vind anderen niet interessant meer. Hij heeft ondertussen de diagnose klassiek autisme.

Ik weet niet hou oud jullie zoon is, maar het kan dus ook nog veranderen....

Evanlyn

Evanlyn

20-10-2014 om 12:53

verandering

Mijn ervaring is dat deze kinderen dolgraag contact willen, maar omdat ze dat op een "rare" manier doen, krijgen ze vaak vervelende reacties. Daardoor leren ze zichzelf af te sluiten. Ons probleem was dat dit onderwerp lang onbespreekbaar was bij zoon. Nu hij dit zelf ook inziet, kunnen we eraan gaan werken.

Maar hij heeft nu wel een vriend gevonden, die hem met zoveel woorden gezegd heeft dat het hem niks kan schelen als zoon af en toe raar doet. Dus misschien heeft dat het wel losgetrokken bij zoon, dat het niet hopeloos is en dat ook hij kans op vriendschappen heeft.

Thuis vinden we hem vooral grappig en lief, daar kan hij zijn wie hij is.

Heleentje

Heleentje

02-11-2014 om 21:08

ik kende de term niet

Heb het zojuist opgezocht en wat een herkenning!
Juist doordat hij zoveel contact zoekt met anderen, roepen andere ouders dat zijn autisme niet zo erg is. Het is een slimme jongen... die komt er wel etc.
Maar dat maakt het ook lastig om serieus genomen te worden in de obstakels die je tegen komt.
Ik krijg ook regelmatig te horen dat kinderen wel heel snel een labeltje krijgen tegenwoordig.
Nou ja, niets van aantrekken.. eigen plan volgen. Hulp zoeken bij waar je tegenaan loopt.
En heerlijk knuffelen met mn zoontje.. hij is inderdaad erg aanhankelijk ♥

Evanlyn

Evanlyn

02-11-2014 om 21:59

Heleentje

Inderdaad, "Hij zit toch niet stil in een hoekje, dus hoe kan hij nou autistisch zijn?"

Ik moest laatst wel vreselijk lachen om het beginnende zelfbewustzijn van zoon. Hij zei: als ik iemand weg wil hebben zet ik mijn zombie-blik op (laat een vreemde starende blik zien). Dan zijn ze zo weg!

Katniss

Katniss

02-11-2014 om 22:26

Communiceren ze wel 'echt'?

Mijn jongste maakt heel makkelijk contact. Zet haar tussen een groepje vreemde kinderen, en ze kan je binnen vijf minuten vertellen hoe iedereen heet, hoe oud ze zijn en waar ze wonen. Echte vriendschappen heeft ze echter maar heel minimaal. Ze gaat met iedereen wel eens om maar heeft maar een vast vriendje waarmee ze speelt. Laatst belde hij om te vragen of ze kwam logeren. Dochter zei dat dat wel kon, OK doei tot morgen, een gesprek van 3 minuten. Andere gesprekken die ze met hem heeft gaan ook alleen maar over hoe ze gaan spelen, en een beetje tegen elkaar aan roepen.
Nu wil ik haar geen diagnose aanpraten, maar ik vind dat toch wel heel opmerkelijk. Herkennen jullie het?

priscilla

priscilla

04-11-2014 om 12:51

elisa gemani reactie

leuke reacties allemaal ...

bedankt!

Lie

Lie

12-11-2015 om 14:10

active but odd

Dag iedereen, we zijn nog volop met onderzoeken bezig, toch zijn wij als ouders er zo goed als zeker van dat onze zoon dit soort van autisme heeft. Zijn er hier mensen die al een tijdje ervaring hebben
Van hoe je het best met Active but odd kinderen kan omgaan?
Hij heeft het vooral zeer moeilijk op school en het lijkt elk jaar erger te worden. Volgens de uitleg van de leerkrachten, is hij zeker slim genoeg, maar noemen ze hem lui of zeggen ze. Hij had weer geen goesting. Ook thuis kan hij als hij zin heeft zijn huiswerk van een half uurtje in 10 min oplossen, maar er zijn meer dagen waarop het een 1u30 kan zijn omdat hij geen zin heeft. Graag tips.

alvast bedankt Lie

Lijkt mij

Zou mogelijk behoorlijk opknappen van speciaal onderwijs, leerkrachten die het niet over 'lui' hebben maar die een kind kansen geven en kijken onder welke voorwaarden het wel lukt. 'lui' mag je vinden, maar helpt helemaal niemand. Jezelf niet en je kind ook niet.
Kan best dat dit kind te moeilijk van karakter is, maar het klinkt ook als of er niet veel begrip is voor dit kind.

Literatuur en training

Wat hier nog weleens genoemd wordt en handig is om je in te verdiepen in relatie tot kinderen met autisme.
Ross Greene: http://www.livesinthebalance.org/
Er zijn 2 boeken, ook in het Nederlands en de website. Een clue is ook het idee van 'collaborative problemsolving', samen met je kind exploreren wat er vooraf gaan aan een probleem, dit verkennen samen en samen bedenken hoe je zaken anders kunt gaan doen.

Geef me de Vijf van Colette de Bruin geeft een goed inzicht in wat kinderen en volwassenen aan concreetheid nodig hebben en waar je ze bij kunt helpen door systematisch gebruik te maken van het uitzoeken en beantwoorden van ' WIE, WAT, HOE, WAAR en WANNEER', zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Letterlijk.
https://www.geefmede5.nl/de-methodiek/geef-me-de-5

Slim maar...
Het aanleren van praktische vaardigheden en het starten en managen van acties kan moeilijk aan te leren zijn en veel energie kosten.
http://wij-leren.nl/executieve-functies-slim-maar.php

http://www.autismecentraal.com/public/index.asp?lang=NL&pid=0
Er is ook veel praktische informatie te vinden bij Autisme Centraal. Ze houden in het hele land, Nederland en Belgie, ook goede cursussen en trainingen.

Ook bij de ouderverenigingen Balans en de NVA is veel informatie te vinden.
Belangrijk is dat je anders naar je kind gaat kijken. Niet naar onwil maar naar onvermogen. Blijkbaar is het handiger om wat aan te leren. Dat is ook niet altijd makkelijk want motivatie is belangrijk en of een kind er lichamelijk en psychisch aan toe is om zaken te leren en of die daar op dat moment mee bezig is en ziet als iets belangrijks en dus gemotiveerd voor is. Omdat van alles veel meer energie kost, dat is handig als je dat leert zien en beseffen, heb je veel geduld nodig en tijd om je kind ruimte te geven om te leren en te ervaren. Als ouder heb je daar een hele prominente rol in.
Het lukt niet altijd meteen om dat in te zien. Veel ouders worstelen en blijven maar denken dat ze goed gedrag belonen en slecht gedrag moeten bestraffen. Maar als het om onvermogen gaat, hoe slim sommige kinderen dat ook weten te verbloemen, is het handiger om goed te kijken wat er nu eigenlijk gebeurt en dan in te zetten op het ondersteunen van het aanleren van (praktische) vaaridigheden en goede routines.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.