Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-06-2013 om 20:23
Geen vraag of probleem deze keer.
Wel een ervaring. Ik lees hier regelmatig verhalen tégen testen en daar wil ik onze ervaring tegenover zetten.
Wij hebben een kind dat snel zegt en uitstraalt dat ze iets niet kan. Aan de andere kant loopt ze voor met lezen en rekenen.
Overvragen we haar, waardoor ze onzeker wordt? Wordt ze ondervraagt waardoor ze faalangst krijgt omdat het altijd lukt? Met deze en andere vragen zijn we naar een onderzoeksbureau gegaan.
Ik ben zo blij dat we dat gedaan hebben! Nu hebben we een cijfertje qua iq, maar belangrijker: inzicht in hoe ze werkt en hoe wij en school haar het beste kunnen begeleiden.
En nee, geen totaal nieuwe inzichten, wij en school zien haar ook, maar wel aanvullende inzichten.
Wikke
16-06-2013 om 20:49
Hier ook blij
Een van onze kinderen hebben we ook laten testen op iq. We waren in de loop van de tijd gaan twijfelen over kinds capaciteiten. Kind maakte op ons altijd een heel slimme indruk, vooral op het gebied van taalontwikkeling, verbanden zien, logisch nadenken enzovoorts. In de kleutergroepen scoorde kind ook nog heel hoog op de cito's van het lvs, maar vanaf groep 3 was dat over. Wij hebben vanaf die tijd wel extra geoefend op een aantal gebieden die de leerkracht aangaf. Maar kind viel in de klas verder niet zo op, niet naar boven en niet naar onder. Op methodegebonden toetsen ging het heel redelijk tot goed en de rapporten waren eveneens redelijk. Wel hadden we soms het gevoel dat er iets niet helemaal klopte, maar dat weten we eerder aan onszelf: wij zouden kind wellicht te hoog hebben ingeschat. Eind groep 7 werd ons niet-pluisgevoel versterkt. Toen kregen we voor het eerst inzicht in het gehele lvs en zagen dat dit zeer grillig was (hoge A's en D's). Toen hebben we zelf besloten kind te laten testen, vooral om zelf zicht er op te krijgen of we kind overschatten of niet.
Uit de WISC bleek dat kind erg slim is, ook werd idd duidelijk waar problemen lagen en kregen we wat handvatten om daarmee aan de slag te gaan. In groep 8 heeft kind (met ons en de leerkracht) hard gewerkt. Helaas bleek het niet de goede strategie, want kind ging alsnog onderuit op de cito. Uiteindelijk leverde dat een volgende test op: TEA-CH: kind bleek een flinke adhd te hebben die jaren over het hoofd is gezien. Ook deze constatering levert weer handvatten op.
Gelukkig heeft de uitkomst van de WISC wel geleid tot aanname op een school waar kind meer mogelijkheden heeft dan de school die op basis van alleen cito en lvs waarschijnlijk zou zijn geweest. De uitkomst adhd levert op dat we kind beter kunnen begeleiden om op het eigen niveau uit te komen.
Het blijft ongewis natuurlijk, maar we hopen kind in ieder geval zo de beste kansen te geven.
19-06-2013 om 16:22
Hier...
Even anders omdat ik zuinig ben op mijn nieuwe nick.
Hier heb ik wel vaker het verhaal vertelt van mijn zoon die helemaal opbloeide toen hij begreep wat er met hem aan de hand was. Hij oefende zich een breuk en iedereen leerde sneller lezen dan hij. Frustratie ten top; de boeken gooide hij in de hoek.
Een test geeft je ook iets in handen om het gesprek met school aan te gaan. Zelfs bij zoon waarvan iedereen wist dat hij HB was, gaf de test toch duidelijke inzichten (hij kan n iet plannen maar dat komt door zijn lakse werkhouding en niet door mindere executive vaardigheden; lakse werkhouding komt omdat het pluswerk nog steeds onder zijn niveau is...)
19-06-2013 om 16:46
Tja
Hier moest er een nieuwe wisc score komen anders waren er eventuele therapiën niet beschikbaar. Nou de onderzoeker keek helemaal niet naar het kind, snapte ook niets van het schooltype en vond dat er voor het verkeerde nivo gekozen was. Onderzoeker hield star vast aan het gemiddelde cijfertje en dat viq en pig dan meestal gelijk zijn. Ze konden ook niets voor het kind doen, kind was te goed (ergens was dat wel weer prettig)
'Gelukkig' was er de afsluiting van een project op school zodat kind niet mee was bij eindbespreking. Het zou nog een complex ervan krijgen.
Oja, kind kon misschien ook maar beter stoppen met hobby want met dit schoolnivo................