Leen13
09-08-2015 om 00:58
Inside autisme met Temple Grandin
https://www.youtube.com/watch?v=Gd4MqZ5OtzkAutisme heeft meer te maken met zintuigelijke waarneming die anders gaat. Temple Grandin kan het goed uitleggen hoe het er bij autisme aan toe gaat als je zintuigen op scherp staan en je hersenbanen er iets anders uitzien en je amygdala op extra angst staat.
Niet handig om kinderen met autisme dan te benaderen met 'goed' gedrag en 'fout' gedrag maar tegemoetkomen aan de overprikkeling die ze ervaren.
Evanlyn
10-08-2015 om 10:58
leuk
ik ben fan van Temple Grandin! Ze legt alles zo duidelijk uit en heeft nog humor ook, zodat het allemaal niet te zwaar wordt.
mirreke
11-08-2015 om 01:10
Ik ook!
Fan dus!
Haar boeken zijn ook zeer verhelderend en leerzaam.
Een quote van haar die bij mij als een mokerslag aankwam:
"The principal emotion experienced by autistic people is fear!"
Ik vond dat zo verhelderend. En ook zo triest. En dit heeft zo mijn gevoel versterkt dat ik er alles aan wil doen om dit bij onze zoon te verhelpen of in ieder geval leefbaar en behapbaar te maken.
Dorry1
11-08-2015 om 19:58
interessant
maar ik begreep niet zo goed wat die geschreven woorden daar deden...... Iemand?
Fiorucci
11-08-2015 om 21:11
Dorry
Die zijn later op het filmpje gezet en leiden erg af. Ik heb het origineel opgezocht uiteindelijk.
http://www.npowetenschap.nl/programmes/labyrint/labyrint-tv/2013/oktober/Temple-Grandin.html
Leen13
11-08-2015 om 21:28
Dat is de jeugdzorg controverse Dorry
Waarom ik om me heen nog steeds zie dat gedragsmatige interventies worden ingezet waar te weinig begrip is voor de zintuigelijke overprikkeling. Dat wordt voor dingetje aangenomen en dan weer over tot de orde van de dag. Jeugdzorg, maar ook nog hulpverleners in de jeugd ggz.
Waarom je wenst dat een kind met autisme naar hulpverleners gaat die dat wel snappen want anders kun je de situatie van een kind verder achteruit helpen.
Dat is van mijn kant ook geen fantasie, dat heb ik bij vrienden zien gebeuren bij een reguliere psychiatrische opname.
Pubermoeder
14-08-2015 om 14:57
Gezien
Ik vond het weer erg aangrijpend en fijn dat ze nog aanhaalde dat het niet door de moeder komt. Dat weet ik natuurlijk wel, maar bij mijn dochter gaat het met allemaal zulke kleine stapjes vooruit dat je er soms wel eens moedeloos van wordt. Voor iemand die geen autisme heeft is het heel moeilijk te begrijpen hoeveel invloed die overmatige zintuiglijke detailwaarneming heeft.
Fiorucci
15-08-2015 om 16:51
Anne J
Ja dat begreep ik er wel uit, maar voor mijn kinderen leidde het erg af van hetgeen Temple Gradin te vertellen had. Vandaar..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.