Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Inschrijven basisschool?

Mijn zoontje is pas 22 maanden maar wij wonen in een grote stad waar sommige basisscholen wachtlijsten hebben.

Waar ik mee zit is het volgende. Zoontje is geboren met 22Q11 deletie syndroom en een ernstige hartafwijking. Nu met 22 maanden kruipt hij, trekt zich op en zet zijn eerste stapjes langs de tafel.

Sociaal emotioneel loopt hij ook erg achter. Hij zegt nog niks, doet ook nog geen moeite om te imiteren. We zijn sinds een paar maanden begonnen met gebarentaal en de eerste gebaren (zwaaien, slapen) beginnen nu te komen. Ik durf niet te zeggen of hij ze ook al begrijpt.

Van andere ouders met kinderen met 22Q11 hoor ik weleens praten vanaf 4, zindelijk vanaf 6. Volgens mij is de verwachting dat mijn zoon zwakbegaafd zal zijn.

Moet ik hem dan wel inschrijven bij een basisschool? Kan hij überhaupt als hij 4 is wel naar een reguliere groep 1 als hij nog niet praat en zindelijk is?

wel inschrijven

Mijn oudste heeft een herseninfarct gehad en er was op 1 jarige leeftijd nog niet duidelijk hoe hij hier uit zou komen. Ik heb hem destijds wel gewoon ingeschreven, ook ivm de wachtlijsten, en zijn 'verhaal' er als bijlage bijgedaan.

Uiteindelijk is hij op cluster 3 begonnen (LG/LZ) vanwege zijn grote therapiebehoefte en ik gr 4 overgestapt naar regulier.

Als ik jou was zou ik voor de zekerheid gewoon inschrijven, de inschrijving laten aanpassen kan altijd nog.

bibi63

bibi63

20-12-2013 om 13:28

Wat is de verwachting van de arts? Als duidelijk is (zeker is) dat je zoontje behoorlijke achterstanden heeft als hij 4 is én dat niet 'op niveau' van de volgende groepen bijtrekt naar gangbaar niveau, dan lijkt mij regulier bs niet zo zinvol. Maar als dat nog niet zeker of onduidelijk is, zou ik hem wel gewoon inschrijven. Is het zo goed als zeker dat hij niet mee kan op een gewone bs, dan zal ik me gaan verdiepen in de SBO scholen en de mogelijkheden aldaar.
Gr. Bibi

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 13:37

MKD?

Gaat hij nu naar een MKD? Volgens mij is dat de gebruikelijk weg voor kinderen waarvan al min of meer duidelijk is dat ze niet op termijn naar een normale basisschool kunnen. Ik ken een driejarige die sinds kort op een MKD zit en van daaruit wordt bekeken of het reguliere basisonderwijs mogelijk is of dat het SBO wordt.
Overigens vind ik je zoon, qua wat je omschrijft over het lopen en praten, nog niet vreselijk achterlopen. Veel kinderen tussen de 1,5 en 2 praten en/of lopen nog niet.

Hanne.

Hanne.

20-12-2013 om 13:51

zou het doen

Ik kende deze deletie niet, maar heb even zitten googelen. Van wat ik zo snel lees zie ik dat vertraagde motorische ontwikkeling en (milde) mentale retardatie voorkomen.

Dat betekent dus niet dat je zoontje zwakbegaafd zal zijn. In het beste geval gaat alles langzamer maar behaalt hij wel een gewoon niveau. Ik zou dus inschrijven. Met 22 maanden is het nog zo lastig in te schatten hoe hij er voor staat.

Wat Katniss zegt, er zijn ook 'gewone' kinderen die op die leeftijd ook nog niet lopen/praten. Het gedrag dat hij (op dat punt) laat zien valt dus nog binnen de normale marges.

wizzer

wizzer

20-12-2013 om 13:54

passend onderwijs

Tegen de tijd dat jouw kind naar school gaat is passend onderwijs ingevoerd. Als je kind niet naar de school kan waar hij ingeschreven staat, dan zijn zij verantwoordelijk om een andere wel passende plaats te zoeken. Ik zou dus in elk geval inschrijven.

(Waar maakt dan heel weinig uit, omdat alle scholen, behalve de reformatorische, toch bij hetzelfde samenwerkingsverband horen. Uitzondering hierop is als je precies op de grens van twee samenwerkingsverbanden woont, dan is het zinvol om na te gaan binnen welk samenwerkingsverband het cluster 3 onderwijs het beste geregeld is, en je kind in te schrijven op een school binnen dat samenwerkingsverband).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.