Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
ilza

ilza

28-11-2012 om 10:00

Inname medicatie

Nou het is zover. Gestart met medicatie.. Eerst toch maar ingezet op methylfenidaat in plaats van risperdal. Kijken of dat ook wat doet met het onderdrukken van zijn angsten.
We hebben kortwerkend ritalin voorgeschreven gekregen maar nu loop ik tegen het volgende aan. Op de dagen dat hij naar de NSO gaat zou hij dan 's middags om drie uur/half vier nog een pilletje moeten nemen. Hebben jullie hier ervaring mee? Kan ik die verantwoordelijkheid bij hem zelf neerleggen of kan ik beter de juf vragen om hem om bij het uitgaan van de school even het pilletje te geven? Hij is zelf waarschijnlijk van goede wil maar zal het ook makkelijk kunnen vergeten. Wat zijn jullie ervaringen?
Alvast bedankt weer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra.v.S.

Petra.v.S.

28-11-2012 om 11:48

De juf

Ik zou de verantwoordelijkheid niet bij mijn adhd-kind neerleggen . Maar ieder kind is anders natuurlijk.

Verder zou ik na 15 uur geen methylfendidaat meer geven want anders willen ze niet eten 's avonds en kunnen ze moeite hebben met inslapen.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

28-11-2012 om 11:50

Piep horloge?

Er bestaan trouwens ook horloges die gaan piepen op een bepaalde tijd. Een kennis (volwassen) van ons heeft die ook, en die gaat piepen als ze de methylfenidaat moet nemen. Anders vergeet ze het ook. Maar ik weet niet waar ze dat horloge vandaan heeft.

Pirata

Pirata

28-11-2012 om 11:58

Juf of bso

Je kunt best nog een heel kleine hoeveelheid methylfenidaat geven na school, echt niet alle kinderen krijgen problemen met de eetlust hoor. Maar misschien is het wel helemaal niet nodig? Die van ons loopt ook zonder medicatie op de BSO rond en ik hoor nooit klachten van hem of over hem.
Vroeger kreeg hij op de BSO bij binnenkomst een kleine hoeveelheid, daar zijn we mee gestopt. Als je dat wel nodig vindt, gaat dat middels een medicijnformulier en wordt het in het draaiboek voor die dag opgenomen, zodat het niet vergeten wordt. Tenminste, zo ging het bij ons.

Alcedo atthis

Alcedo atthis

28-11-2012 om 14:51

Ilza

Hoe oud is je kind?
Onze zoon was net 8 toen hij met medicatie begon. We hebben hem bewust wél zelf verantwoordelijk gemaakt voor zijn medicijnen. Dat geeft een kind ook veel meer vrijheid en zelfstandigheid. Het alternatief is dat je de verantwoordleijkheid bij allerhande andere mensen neer moet leggen (juf, BSO-leidster, moeders van vriendjes). Dat leek ons ook niet echt wenselijk; je kunt daar ook niet voor 100% op bouwen.
Zoon heeft een horloge met alarmfunctie gekregen. Op school moet hij om 11.15 uur een pil nemen, en bij de BSO (of thuis, of bij een vriendje) weer om 16.15 uur. Aan het begin hebben we natuurlijk wel gevraagd aan de juf en de BSPO om het even in de gaten te houden, maar dat ging vanaf het begin af aan prima. Hij vond het ook wel stoer, en was buitengewoon trouw. Wij deden altijd de pillen voor 1 dag in een klein afsluitbaar potje, en dat ging altijd mee in de schooltas.
Inmiddels heeft hij langwerkende medicatie, dus op school is er geen medicatie meer nodig. Wel aan het einde van de middag, en dat regelt hij gewoon zelfstandig (hij is nu bijna 11).
Petra schrijft: "Verder zou ik na 15 uur geen methylfendidaat meer geven want anders willen ze niet eten 's avonds"
Nou nou, dat is wel wat kort door de bocht hoor. Voor sommige kinderen is het helemaal niet wenselijk dat de medicatie aan het einde van de middag al is uitgewerkt. Zoon heeft zeker minder eetlust, dat is helaas waar. Maar het alternatief (dat hij zichzelf erg slecht onder controle heeft, boos, gefrustreerd en hyper is) is nog minder wenselijk. Kiezen uit twee kwaden dus.

ilza

ilza

28-11-2012 om 20:25

Zoon is 8

En kwam zelf al met het voorstel om er zelf aan te denken. Maar zou ook zijn juf vragen om hem even helpen te herinneren. Wij hebben het voorstel van de psych gekregen voor 3 maal per dag. Rond 8 uur 12 uur en half vier. Die verminderde eetlust kan voor hem gelukkig niet zo'n kwaaddus daar zit ik verder eigenlijk niet over in.
Hij zegt wel iets te merken van de medicatie en wil zelf ook heel graag iets minder hyper en vooral minder snel gefrustreerd zijn. Hij is dus best behoorlijk gemotiveerd om de medicatie te nemen.

Bedankt voor het meedenken!

Piephorloge

Kijk eens op http://www.handy-wijzer.nl/viewproduct.asp?OID=254863

Daar staan er verschillende.

Ik heb die horloges ook weleens in advertenties van het blad Balans zien staan.

anna van noniemen

anna van noniemen

30-11-2012 om 20:57

Verantwoordelijkheid bij zoon

zou hier niet werken. Maar tot nu toe werkt het met de juf ook niet....zucht....zitten ze jarenlang te zuchten en te steunen, heeft ie medicatie, letten ze niet op de tijd, om vervolgens dan weer een mail te sturen dat hij zo onrustig was....goh...

Tja

Als dat zo vaak gebeurt, dan denk ik weleens stiekem of zo'n juf 'het' ook heeft. Werkt het voor juf in een soort systeem te bedenken

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.