Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Annie

Annie

04-02-2014 om 16:40

Ineens vreemd gedrag

Ik heb een 16 jarige zoon met diagnose adhd en nog wat autistische trekjes, hij slikt daarvoor al jaren dagelijks concerta. Het is over het algemeen een leuk joch met humor, maar erg op zichzelf. Hij brengt uren alleen op zijn kamer door, speelt nog met lego, auto's of spelletjes op zijn telefoon.

Gisteren had hij studiedag van school, dus hij was bijna de hele dag (alleen) thuis. Normaal gaat dit goed, rommelt hij wat op zijn kamer, kijkt tv en eet frikadellen. Ik ging de deur uit toen hij nog op zijn bed lag. Toen ik thuis kwam uit mijn werk, bleek dat hij volledig de weg kwijt was, hij had een rare blik in zijn ogen en deed vreemde dingen zoals voor de lol gooien met de hocker bijvoorbeeld of met een koekenpan tikkertje spelen in huis. Hij was ook nog een belangrijke afspraak vergeten, iets wat hem niet zo snel gebeurt. Er kwam verder geen zinnig woord uit, ik was een zeurpiet en wat hij deed was volkomen normaal. Het leek net alsof hij onder invloed was.

Vanmorgen was er niks meer aan de hand en was hij weer zijn eigen vrolijke ik. Als verklaring gaf hij, dat hij duf was. Ik ben heel benieuwd waar dit gedrag vandaan zou kunnen komen. Alcohol is in elk geval uitgesloten want dat vind hij vies en hebben we op dit moment niet in huis. Iemand een idee?

Geblowd?

Dat is echt het eerste wat in me opkomt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-02-2014 om 17:01

pil te veel?

Misschien per abuis twee pillen genomen?

Heb je eraan gedacht....

...dat het ook spel kan zijn? Een kind met een stoornis wat zich bewust is van zijn stoornis, moet soms een hele dag ploegen om goed gedrag te vertonen, doordat het gedrag dat er van nature in zit, als onwenselijk wordt gezien. Volg je me? Zou het kunnen dat zoon met dat je niet thuis was ruimte heeft gezien om aan het gedrag wat bij zijn stoornis hoort toe te geven? En het vervolgens als hij het uit moet leggen 'allemaal niet weet?'

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-02-2014 om 18:50

Mmmm

Toch maar eens een goed gesprek over het gebruik van genotsmiddelen beginnen... Ik zou namelijk ook aan blowen denken.

sgj

sgj

04-02-2014 om 21:40

ook blowen

waar ik als eerste aan denk

Karmijn

Karmijn

04-02-2014 om 22:10

Yep

Ik ook.

Onze zoon heeft eens een keer per ongeluk een dubbele dosis concerts gehad. Hij merkte er niets van. Wij ook niet. Hij was alleen misselijk.

(Hij zit nogal laag met zijn dosis, dus een keertje een dubbele was niet zo heel erg)

mogelijkheden

Een verwarde toestand of bewustzijnsdaling die doet denken aan alcohol of middelengebruik kan ook veroorzaakt worden door suikerziekte of een andere lichamelijke of psychische oorzaak.
Een delirant beeld.
http://www.erasmusmc.nl/psyc/208031/246207/delier
Verschijnselen van een delier
"Een delier ontstaat vrij plotseling, vaak binnen enkele uren tot
dagen. De verschijnselen wisselen in ernst over de dag.
’s Avonds en ’s nachts verergeren ze meestal. Delirante mensen
slapen niet goed. Overdag kunnen de verschijnselen verminderen
of zelfs helemaal verdwenen zijn. Vaak weet men overdag
dan niet meer wat men de voorgaande nacht heeft beleefd of
gedaan."

Pupillen

Weet je nog of hij erg grote pupillen had?

Je hebt het over een "rare blik" in zijn ogen, viel dat je misschien op?

Grote pupillen = 9 van de 10 keer drugs.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

06-02-2014 om 14:06

geen dubbele medicatie

denk ik. Dan zou hij als een zombie, misselijk op de bank gezeten hebben, denk ik.
Je zou inderdaad aan andere genotsmiddelen denken. Is er iemand bij hem geweest, of was hij het huis uit geweest? Had hij geld tot beschikking? Had hij normaal gegeten?

Rafelkap

Rafelkap

06-02-2014 om 17:04

of een psychose. Ik zou wel uitkijken met meteen beschuldigen maar het er wel over hebben, wie weet is hij zelf ook wel geschrokken.
Nu maar in de gaten houden of dit niet weer gebeurt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-02-2014 om 17:25

diabetes

Mijn man heeft al jaren diabetes en als hij ontregelt is kan hij heel vreemd gaan doen. Als de waardes te hoog zijn heeft hij hele lange tenen, is het te laag dan lijkt het of hij gedronken heeft ofzo.

Ik heb wel eens gelezen dat te lage suikerwaardes in combinatie met gek gedrag vaker voorkomt zonder dat dat direct diabetes betekend. Ik weet alleen niet meer waar ik dat heb gelezen en ik weet ook niet of het waar is.

Annie

Al een hoop reacties met verschillende suggesties wat het zou kunnen zijn geweest. Hoe denk je er intussen over?

Annie

Annie

07-02-2014 om 15:47

Reactie

Dat blowen was mijn eerste gedachte ook, maar hij vind roken op zichzelf al al stom omdat het zonde is van het geld, dus het zou me verbazen als het zo was. En mijn man is ervaringsdeskundige dus die had dat zeker gezien/ geroken. En delier zoals in de link lijkt me ook niet.

Ondertussen is bekend geworden dat hij in het weekend (bij vader) nauwelijks geslapen heeft en hij heeft op de bewuste dag echt veel suiker gegeten/ gedronken, namelijk een fles bijna pure limonadeverdunning, een reep chocola, twee pakken vla met nog suiker erbij en de koekvoorraad is er ook nagenoeg doorheen gewerkt. En ik vermoed dat hij ook zijn concerta is vergeten in te nemen.

Vooralsnog is de rust weergekeerd, maar ik hou hem goed in de gaten, voor het geval dat er toch sprake is van gebruik van alcohol of andere genotsmiddelen.

Bedankt voor jullie reacties!

Annie

Het klinkt idd waarschijnlijk dat zijn eetgedrag in combinatie met slecht slapen de oorzaak is. Goed dat je hem toch in de gaten blijft houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.