Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

individueel taxivervoer

Ik heb een zoon van 8 jaar met klassiek autisme. Hij gaat al 4 jaar met de taxi naar speciaal onderwijs. Dit gaat om groepsvervoer. Nu gaat het de laatste tijd erg slecht in de taxi. Er zitten een aantal jongens mij elkaar die erg op elkaar reageren. Mijn zoontje is dan uiteindelijk diegene die erg boos en agressief wordt. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties....
Nu heeft school aangegeven dat het beter voor hem zou zijn om individueel taxivervoer te krijgen. Ik heb contact opgenomen met de gemeente, maar die bieden alleen maar een extra stoel in de taxi zodat ik mee kan rijden, of dat ik zelf rij en zij de kosten vergoeden. Beiden vind ik geen praktische oplossingen.
Verder is mij verteld dat het ook door de zorgverzekering bekostigd kan worden, maar de verzekering zelf is daar niet eenduidig in en daar ben ik nog niet veel verder gekomen.

Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit zou moeten regelen?

Rafelkap

Rafelkap

11-12-2014 om 10:14

vestje

Mijn zoontje heeft een vestje, waardoor hij niet uit zijn stoel kan. Dit werd vergoed door de wmo. http://www.onbeperktinbeweging.nl/Autofixatie_voor_kinderen.htm
Is dat wat voor jouw kind? Dan kan hij tenminste niet uit zijn stoel.

Verder zou ik het er met de taxichauffeur over hebben of hij misschien een andere plek krijgt in het busje, dus voorin of juist beter achterin, hem een koptelefoon met muziekje meegeven.
Dit zou ik eerst overwegen.

zorgverzekering

Taxivervoer via zorgverzekering: dit heeft mijn zoon een tijd gehad toen hij nog naar de therapeutische peutergroep van het revalidatiecentrum ging. Maar daarbij is sprake van behandeling (therapie) en niet van school. Ik denk dus dat het via de zorgverzekering lastig (of niet mogelijk) gaat worden. Maar wie weet zijn de regels de laatste jaren veranderd.

hardheidsclausule

Ik heb het even opgezocht maar zoon kwam toen in aanmerking voor de hardheidsclausule, zie hieronder voor meer info:

<< Reiskostenvergoeding voor behandeling langdurige ziekte of aandoening

Personen die niet tot de doelgroep behoren voor wie de zorgverzekeraar normaal gesproken de reiskosten vergoedt, kunnen soms toch in aanmerking komen voor een vergoeding van reiskosten. Dat is het geval als iemand voor de behandeling van een langdurige ziekte of aandoening voor langere tijd is aangewezen op vervoer. De zorgverzekeraar kan dan besluiten de reiskosten te vergoeden. Deze mogelijkheid staat ook bekend als de 'hardheidsclausule'.

Om te beoordelen of een verzekerde op grond van de hardheidsclausule aanspraak kan maken op ziekenvervoer, hanteert de zorgverzekeraar de volgende formule:

(aantal maanden) x (aantal keren p/week) x (aantal weken p/maand) x (aantal km enkele reis) x 0,25 (= wegingsfactor)>>

Bron: http://www.zorginstituutnederland.nl/pakket/zvw-kompas/vervoer#Reiskostenvergoedingvoorbehandelinglangdurigeziekteofaandoening

Ook hier wordt enkel gesproken over behandeling en niet over school. Maar bellen met je zorgverzekeraar kan geen kwaad.

verordening leerlingenvervoer

Wat een vervelende situatie. Voor zover ik weet is vervoer niet via de zorgverzekering mogelijk omdat het niet gaat om vervoer naar iets (behandeling/therapie) dat de zorgverzekering vergoedt. Het moet dus echt via de gemeente. Iedere gemeente heeft een verordening leerlingenvervoer waarin de normen staat wanneer men voor welk vervoer in aanmerking komt. Ik heb even naar de modelverordening ((van de Vereniging Nederlandse Gemeenten) gekeken, omdat meestal de gemeenten die voor een groot deel overnemen. Daarnaast is het zo dat uit bezuinigingsoverwegingen de gemeenten de verordeningen meestal strikter uitvoeren dan enkele jaren geleden.
Jouw zoon heeft passend vervoer nodig. Voordat dit zich voordoet was het voor je zoon passend om vervoerd te worden in een taxibusje met medeleerlingen zonder begeleiding in de bus, maar met alleen een chauffeur. Nu blijkt dat dit vervoer op dit moment voor jouw zoon niet passend genoeg is. De gemeente komt nu met als oplossing een zitplaats in de bus te reserveren voor een begeleider. Dit mag de gemeente, de begeleider hoeft de gemeente niet te regelen of te vergoeden. Vraag is nu of deze vorm van vervoer voor jouw zoon wel passend is, met andere woorden wordt het met jou of iemand anders als begeleider wel rustig in de bus. Als jij van mening bent dat het niet zo is, dan zul je dit met argumenten moeten aangeven. Helaas hoeft de gemeente niet te kijken of dit praktisch voor jou een goede oplossing is. Een argument van jou het kost mij tijd, ik kom later op mijn werk wordt door de gemeente en door de rechter van tafel geveegd. Ik vind dat persoonlijk absurd maar het is wel zo. Ik zie enkel een uitzonderingsmogelijkheid als je zou kunnen aantonen dat begeleiding door jou tot een ernstige ontregeling van het gezin zou leiden en er geen andere mogelijkheid tot begeleiding is. En dan is bijvoorbeeld niet voldoende dat je een ander kind naar school moet brengen want dan wordt dat weerlegd met dat kan de buurvrouw doen. Nogmaals, ik vind dit ook absurd
Wat vervoer met eigen auto betreft houd ik even een slag om de arm omdat ik de verordening van je gemeente niet ken. Maar in de modelverordening is vervoer met eigen auto alleen maar mogelijk als ouders dit zelf aanvragen.
Waar ik verder nog aan zit te denken is of het mogelijk is jouw zoon in een ander busje in te delen.
Ik denk dat je in gesprek moet gaan met de gemeente. De gemeente erkent nu al wel dat de huidige situatie niet passend genoeg is. Nu zul jij moeten aangeven waarom je vervoer met begeleiding niet passend genoeg vindt of waarom de begeleiding tot ernstige ontregeling van je gezin gaat leiden. Het is denk ik wel goed om te laten zien dat je mee wil denken over een geschikte oplossing want dan zou de gemeente nog wel eens wat meer kunnen meebewegen, is mijn ervaring.

Vogel

Vogel

12-12-2014 om 19:29

lange adem

Iets dergelijks speelde op mijn werk (speciaal onderwijs), een moeder heeft individueel vervoer kunnen regelen door heel vaak en heel gedetailleerd contact te hebben met de gemeente. Zorg dat je een aanspreekpunt hebt (naam, functie) zodat je niet iedere keer je verhaal tegen weer een andere ambtenaar moet houden.
Ga als het kan langs, dat maakt meer indruk dan bellen/mailen.
Succes!

Eowyn1

Eowyn1

19-12-2014 om 11:06 Topicstarter

bedankt voor de reacties

Sorry voor mijn hele late reactie.....

@rafelkap, mooi tuigje, maar ik denk dat ik mijn zoon daar niet meer in krijg. De chauffeur heeft mijn zoon al op meerdere plekken in de bus gehad. Helaas is het zo'n grote taxi met een breed middenpad, dus waar je ook zit, je kunt je zo omdraaien om met andere kinderen te praten....

@ Meisje klein, mijn zoon krijgt alleen onderwijs en geen behandeling. Dus we komen niet in aanmerking via de zorgverzekering helaas.

@ Judith70, ik denk dat voor deze groep kinderen een begeleider in de bus wel goed zou zijn. Iemand die wel meteen door heeft dat het dreigt te escaleren, en al eerder in kan grijpen. De chauffeur heeft nl niks door en merkt pas wat als het al helemaal mis is. Maar tja, waar haal je een begeleider vandaag. School heeft al geopperd dat ouders om de beurt meerijden, ben benieuwd of andere ouders daar op zitten te wachten...

@ vogel, ik zal idd kort contact houden met de gemeente. De contactpersoon die ik nu heb gaat per 1 januari weg, dus wie weet wat de volgende voor ons kan doen. We hebben een kleine gemeente dus niet veel personen voor hetzelfde probleem.

Rafelkap

Rafelkap

19-12-2014 om 11:15

allemaal

Over dat tuigje/vestje, dat is speciaal voor kinderen die aan de wandel gaan. Je kan er namelijk niet uit (evt. slotjes erop voor de zeer ondernemende passagiers). Helaas kan je er nog wel mee trappen naar de stoel voor je.
In het busje van mijn zoontje hebben ze er bijna allemaal een (maar wel ernstig verstandelijk geperkt). Deze bus heeft ook een breed middenpad, vast eenzelfde formaat bus als die van jouw zoon.

Helaas zijn hier die begeleiders (ook) weg bezuinigd, dat is niet wenselijk voor vooral de kinderen met epilepsie en gedragsproblemen, petje af voor de chauffeurs die onze kinderen rondrijden!

sterkte met je zoektocht!

Eowyn1

Eowyn1

20-12-2014 om 20:04 Topicstarter

Rafelkap

Bij mijn zoontje in de taxi heeft niemand zo'n tuigje. Cluster 4 en allemaal autisme. Veel gedragsproblemen, maar wel allemaal gemiddeld tot bovengemiddeld intelligent....

Wat zou het toch geweldig zijn als er op alle taxi's begeleiders konden zijn.

Wij hebben helaas een hork van een chauffeur, die niks door heeft van wat er in de bus gebeurd en ook geen feeling heeft met de doelgroep. Zo zit hij altijd te mopperen op mijn zoontje, terwijl dat juis averechts werkt. Een beetje humor erin en je komt een heel eind verder. Helaas wonen we in een dorp en zijn we overgeleverd aan deze taxi, er rijdt namelijk gewoon geen andere.

Gelukkig is het de laatste week voor de vakantie goed gegaan. Wie weet zet het door na de vakantie!!

Rafelkap

Rafelkap

21-12-2014 om 08:06

gebruiksaanwijzing

Die gebruiksaanwijzing van je zoontje moet je wel doorgeven aan de chauffeur: boos worden werkt averecht, benader hem met humor.
Als dat niet helpt moet je klagen bij de organisatie, helaas zijn er veel klachten over leerlingenvervoer. Wij hebben heel erg geluk nu met die van ons.
Ik weet niet of zo'n tuigje ook bij wat 'betere' autisten wordt gebruikt, ik denk het eerlijk gezegd wel, maar ik denk dat de oorzaak ligt bij de chauffeur als ik dit zo hoor.

Eowyn1

Eowyn1

21-12-2014 om 10:29 Topicstarter

chauffeur

Er zijn al meerdere gesprekken geweest met de chauffeur, maar geen verandering. Het ligt ook niet helemaal aan hem hoor, mijn zoontje is geen engeltje, maar het helpt zeker niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.