May
21-11-2016 om 14:27
Ik weet het even niet meer... (ritalin/dexamfetamine)
Zoon (12) reageerde jarenlang redelijk op ritalin, kortwerkend en equasim. In overleg met kinderarts begonnen met dexamfetamine omdat het resultaat van de ritalin te beperkt was. Dat werkte helemaal niet. Zoon heeft in een paar weken veel te veel geprobeerd en krijgt nu geen medicijnen meer. Maar hij gaat ook al een paar weken niet meer naar school. Zonder pillen durft hij niet, met pillen voelt hij zich naar. We zitten dus muurvast. Volgende week intake bij GGZ-instelling hier in de buurt, maar daar verwacht ik ook niet meteen wonderen van. Ik weet even niet meer hoe we verder moeten. Hij doet een half uurtje per dag schoolwerk thuis, maar ook hier loopt hij er tegenaan dat het zonder pillen niet lukt en dat hij zich met pillen niet fijn voelt. Ik weet het even niet meer...
Wilgenroosje
21-11-2016 om 14:46
May
Misschien iets dat jullie allang overwogen hebben, maar als Ritalin redelijk werkte is het dan geen optie om daar weer even op terug te stappen totdat er wat meer rust is. Dan heb je in ieder geval iets dat redelijk werkt, nu heb je helemaal niets.
Bij mijn jongste is op advies van de kinderarts een paar maanden geleden ook geprobeerd om over te stappen van Ritalin naar Concerta, maar ze liep daarop rond als een kip zonder kop. We zijn nu terug naar de Ritalin en dat gaat toch beter.
Sterkte. Moeilijk om zo machteloos te staan.
May
21-11-2016 om 14:56
Hij wil niet..
Ha Wilgenroosje, dank voor je reactie. Ik heb geprobeerd terug te gaan naar de kortwerkende ritalin, maar hij geeft aan dat hij zich er vervelend door voelt, maar dat hij zich niet beter kan concentreren.
Pirata
21-11-2016 om 16:05
mijn zoon
Mijn zoon gebruikt vrijwel geen voorgeschreven medicatie meer, want hij zegt dat hij zich dan "anders" voelt. Wat hij wel neemt, voor de concentratie, is valeriaan. Misschien helpt het jouw zoon voor dit moment?
Wilgenroosje
21-11-2016 om 16:05
Moeilijk May
Wat sta je dan machteloos hè?! Ik heb verder geen advies, maar hoop dat er snel een oplossing komt. Hou je taai.
Pirata
21-11-2016 om 17:25
May
Nee hoor, helemaal niet suf. Ik geloof dat hij nu 120 mg neemt, kan de verpakking even niet vinden. Maar er zijn ook lichtere doseringen of druppeltjes. En hij neemt het alleen als hij wil leren o.i.d. of voor het slapengaan. Het werkt natuurlijk wel minder lang en minder sterk dan echte medicatie, maar het doet zeker iets bij hem.
May
21-11-2016 om 17:46
Ben benieuwd!
Ik heb net Plantival gekocht... ook al helpt het maar iets, dan hang ik al de vlag uit
Pirata
21-11-2016 om 19:25
laat het even weten
Natuurlijk is het geen wondermiddel, maar als hij zich thuis beter voelt is er veel gewonnen.
Ik snapte je verhaal over het stoppen met medicatie niet goed, mag hij niks meer of wil hij niks meer of ging hij er van stomen?
Sally MacLennane
21-11-2016 om 19:34
Dat is opmerkelijk
Mijn zoon (Asperger, geen officiële ADHD-diagnose, een tijd geleden gestopt met concerta omdat hij er steeds minder baat bij had maar even veel bijwerkingen hield) heeft ook de valeriaan ontdekt! Hij wordt er wel wat suf van, maar voelt zich beter in zijn hoofd.
May
22-11-2016 om 08:01
Pirata
Hij geeft aan dat hij zich slecht voelt met de medicijnen, hij wordt er down van en is niet zichzelf
Elisa Gemani
22-11-2016 om 14:49
Medicatie
Natuurlijk voelt iemand zich "anders" met ADHD medicatie. De onrust en drukte in het hoofd worden minder waardoor er ook meer ruimte komt voor het "eigen" gevoel. Daar moet je ook mee leren omgaan. Daarnaast is het zaak dat er genoeg tijd wordt uitgetrokken voor het uitproberen van verschillende soorten en doseringen medicatie. Welke medicatie en in welke dosering voor jouw kind werkt luistert heel nauw. Niet te snel opgeven.
Mijn zoon met ADHD, bijna 16, heeft sinds zijn 8e Ritalin geprobeerd. Dit werkte nauwelijks en hij bleef veel last houden van bijwerkingen. Toen korte tijd overgegaan op Medikinet; hetzelfde verhaal. Daarna Concerta; idem. Sinds drie jaar krijgt hij Strattera en dit werkt heel goed en nauwelijks last van bijwerkingen. Het kost wel wat maar het is het waard. Natuurlijk voelt hij zich "anders" dan zonder medicatie maar eigenlijk is het dus "normaal". Hij heeft moeten leren omgaan met de rust en de confrontatie met zijn emoties en gedachten zonder al die drukte in zijn koppie. Om hem te helpen met slapen slikt hij ook melatonine, 3mg. Kortom, het is een hele uitzoekerij wat helpt zonder teveel bijwerkingen en de juiste ondersteuning door een kinderpsychiater of psycholoog is essentieel. Succes!
Pirata
22-11-2016 om 14:59
Elisa
Wat jij als "normaal" beschrijft, vindt mijn puber dus niet prettig. En ik ben voorstander van medicatie, zolang de persoon (al dan niet kind) er zelf achter staat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.