Pien
26-09-2012 om 11:19
Ik snap een lap tekst niet, wie
zou dit in Jip en Janneke taal kunnen verduidelijken ?
Er staat:
Uit het intelligentie onderzoek (wisclll) komt een harmonisch intelligente profiel op schaalniveau naar voren waarbij beide schalen intern inconsistent zijn. Vanwege deze inconsistentie zijn de schalen en het totale IQ als geheel niet goed te interpreteren (VIG 86, 79-95; PIQ 89, 80-100; TIQ86, 80-94)
Op factorniveau is er sprake van een disharmonisch profiel, de score op de factor Verwerkingssnelheid (111, 99-120 bovengemiddeld) waarbij het gaat om snelheid van visuele informatieverwerking,is significant hoger dan de scores op de factoren Verbaal Begrip (83,76-93) en Perceptuele Organisatie (86 ,78-99) De vaardigheid om kennis te verwoorden en het verbaal abstract redeneer vermogen lijken beneden gemiddeld ontwikkeld, evenals de handelingsgerichte capaciteiten.
De factoren Verbaal Begrip en Perceptuele Organistatie zijn echter beide intern inconsistent en daardoor als geheel niet goed te interpreteren.
De inconsistentie binnen de schalen en factoren wordt veroorzaakt door de relatief hoge score op ïnformatie"(algemene kennis) en de relatief lage score op "begrijpen"(toepassen van kennis binnen een sociale context en het oplossen van problemen)binnen het verbale gedeelte. De woordenschat komt als zwak naar voren.
Binnen het performale gedeelte wordt de inconsistentie veroorzaakt door een relatief lage score op "onvolledige tekeningen'(aandacht voor details en visuele perceptie) en een relatief hoge schore op "plaatjes ordenen"(planning en redeneren) in een sociale context. Ze scoort daarnaast erg goed op het onderdeel "doolhoven" waarbij planning en vooruitkijken erg belangrijk is. Ze haalt een gemiddelde score op het onderdeel "cijferreeksen" het vasthouden en verwerken van auditieve informatie levert geen problemen op voor haar.
Alvast heel erg bedankt voor je moeite.
pooh bear
26-09-2012 om 11:40
Pien
Heb je hier geen uitleg bij gekregen? Normaal krijg je toch altijd een gesprek met de persoon die de test heeft afgenomen.
Dit is inderdaad niet echt te lezen. Ik maak er uit op dat er staat dat het moeilijk is om een IQ vast te stellen omdat er heel verschillend op de onderdelen gescoord is.
Ik zie verschillen tussen 111 en 83 dat is best een groot verschil.
Maar er is hier vast iemand die het beter kan lezen.
Karmijn
26-09-2012 om 13:54
Terug
Ik zou terug gaan naar de tester en daar uitleg willen hebben. Hier heb je volgens mij niet zoveel aan, zo.
Ik heb niet veel verstand van iq testen, ken alleen de testresultaten van onze zoon. Daar kregen wij uitgebreide uitleg bij.
Van dit verslag maak ik alleen op, dat het lijkt of het kind een harmonisch profiel heeft, maar dat je er eigenlijk niets over kunt zeggen, omdat ze op de verschillende onderdelen van de test heel verschillend heeft gepresteerd. Ze heeft ook binnen sommige onderdelen dus bij dezelfde vaardigheid, heel onstabiel gescoord.
Tussen de regels door lijkt het alsof het afnemen van de test niet goed verlopen is. Alsof het een kind is, dat af en toe niet goed mee heeft gedaan. Hoe ging het afnemen van de test? Dat hoort ook bij het verslag.
Ik ken een meisje van toen vijf, dat een WISC test kreeg van een pas afgestudeerde psycholoog. Het was een onzeker, verlegen meisje. Het eerste wat die psycholoog deed, was haar knuffeltje uit de handen grissen en buiten bereik op een kast leggen. Als zo een klungel een test afneemt, heb je toch niets meer aan het resultaat. Wat een poppenkast!
ishtar
26-09-2012 om 15:22
Poging
meestal krijg je de uitslag terwijl je een gesprek hebt, daar wordt de boel ook verduidelijkt.
Een WiscIII test bestaat uit 2 hoofdonderdelen: verbaal en performaal. Die hoofdonderdelen zijn weer onderverdeeld in subtests. Wat bij jouw kind eruit gekomen is dat beide hoofdonderdelen (verbale en performale) qua intelligentie ongeveer hetzelfde zijn (VIQ 86, De cijfers erachter geven een afwijkingsmogelijkheid van zo'n 5% aan, het IQ zit bij 86 dus tussen de 79 en 95) en PIQ 89)maar dat binnen die hoofdonderdelen grote verschillen op de (kleinere) subtests zitten.
De factor verwerkingssnelheid wordt bepaald door de score van 2 subtests te nemen (symbolen vergelijken en substitutie), verbaal begrip bestaat uit 4 subtests (uit de hoofdgroep verbaal), en perceptuele organisatie ook uit 4 onderdelen, maar uit de performale hoofdgroep. Intern inconsistent wil zeggen dat er binnen die 4 onderdelen die bij perceptuele organisatie meetellen, op het ene onderdeel (plaatjes ordenen en doolhoven) behoorlijk hoger is gescoord dan op andere(onvolledige tekeningen) . Dan is het gemiddelde dus wel 86, maar zou je kind bijvoorbeeld voor het ene onderdeel op 110 kunnen zitten, en op het andere onderdeel op 62. Dat is een groot verschil en dat maakt het moeilijk op de intelligentie te 'interpreteren'
Kort gezegd: bij de meeste kinderen zijn de scores op alle onderdelen ongeveer gelijk. Dat kan een paar punten schelen, maar niet zoveel. Bij jouw kind zijn er bij een paar onderdelen opvallende uitschieters naar boven en naar beneden. Dit heeft ze bij allebei de hoofdonderdelen, zodat de gemiddelde uitslag bij beide hoofdonderdelen wel gelijk is (dus ze heeft geen 'kloof') maar de verschillen in de subtests maakt de totale intelligentie lastig in te schatten.
Dit hoeft niet een niet goed afgenomen test te zijn, mijn zoon heeft ook zo'n 'zaagtandprofiel'
Ik zou wel een gesprek aanvragen met tester, en ook een verslag van hoe de test verlopen is willen hebben. Dat is heel gebruikelijk dat je dat krijgt.
Alcedo atthis
26-09-2012 om 23:14
Inderdaad ishtar
Volgens mij is het inderdaad precies zoals Ishtar beschrijft.