Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-09-2009 om 11:22
In het handelingsplan van onze zoon, die sinds kort een rugzak heeft, staat dat hij begeleid gaat worden met de methode 'Ik ben speciaal'. Toen ik deze methode googlede, bleek dat dit bedoelt is voor kinderen met autisme.
Onze zoon heeft adhd en een enorme Verbaal/performale kloof. Hij heeft een bovengemiddeld totaal-iq, bijna hoogbegaafd, maar door de kloof is dat onbetrouwbaar.
We hebben in het verleden regelmatig discussies (lees:ruzie) met de school gehad over onze zoon. Onder andere omdat zij er steeds maar op terugkomen dat ze vinden dat hij ass kenmerken heeft. Wij herkennen daar thuis helemaal NIETS van. We zien heel veel wederkerige interacties, hij kan zich erg goed in anderen verplaatsen en houdt veel rekening met zijn familieleden. Op school is zoon inderdaad wel wat meer op zichzelf. Hij mist aansluiting met zijn klasgenoten, omdat hij sneller denkt en ander interesses heeft. Toch heeft hij vier erg goede vrienden in de klas. Waar hij regelmatig mee speelt en afspreekt. Hij heeft wel veel moeite met samenwerken op school. In onze beleving komt dat met name door de kloof. Ze krijgen een opdracht, hij heeft binnen drie seconden een beeld in zijn hoofd, hoe het moet worden, maar het lukt hem niet goed om dat onder woorden te brengen en uit te voeren. Daardoor is het voor hem heel lastig om samen te werken met een kind dat zelf een compleet ander plan heeft.
Een heel lang verhaal, onder een andere nick. Als iemand van school dit leest weet men gelijk wie ik ben :S.
Mijn vraag is nu: Kent iemand hier de methode 'Ik ben speciaal en vind je deze methode ook geschikt voor kinderen die niet-autistisch zijn?
26-09-2009 om 20:37
Vraagtekentjes
Het eerste deel is voor iedereen.
Ik zal het globaal opnoemen.
Je buitenkant (meten, bv kleur ogen, wie is groter/zwaarder)
je binnenkant (interesses, karakter, kennis)
waarom iemand uniek is (dat s eigenlijk de conclusie van hierboven, iedereen is verschillend)
Het lichaam (mijn lichaam aan de buitenkant, de binnenkant en wat voor functie bv je hart heeft, ruggemerg enz)
De hersenen (dus informatie ontvangen, verwerken, inteligentie bv talen, rekenen enz)
hoe het komt dat mensen van elkaar verschillen
waarom sommige mensen anders zijn (ziek bv koorts, blind 1 been en wat die dan wel kunnen)
soorten handicaps (hulpmidelen, speciaal onderwijs begeleiding)
waarom jij speciaal bent (autisme)
Maar het laatste deel is echt voor kinderen met autisme. Maar misschien zijn er ook cursussen die ipv autisme bv een andere handicap hebben
Als je nog meer vragen heb hoor ik het wel.
26-09-2009 om 22:44
Meykje
Joh Meykje, als ik die opsomming zo lees, ben ik bang dat mijn zoon niet zoveel aan zo'n cursus zal hebben. Het zijn allemaal thema's die een heel erg hoog 'been there, done that' gehalte hebben. Dit soort onderwerpen kwamen bij zoon ter sprake toen hij vier was of zo. Ik heb de indruk dat ze op school nog steeds een beetje misschieten bij hem.
Dank je voor je informatie. We hebben heel wat vragen aan school te stellen voor we het handelingsplan tekenen.