Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pirata

Pirata

15-10-2014 om 10:46

huiswerkdruk bij PDD-Nos

Onze zoon (PDD-Nos en ADHD) is dit schooljaar begonnen op het reguliere VMBO (TL). Dit verloopt allemaal redelijk. Helaas heeft hij moeite met de hoeveelheid huiswerk die op sommige dagen wordt gegeven.
Sowieso duurt het bij hem langer voordat hij is opgestart en lekker bezig is. Dan komt er nog bij dat zijn verwerkingssnelheid fors lager is dan gemiddeld, dus hij is niet zo snel. Dit had ik ingecalculeerd, dat het hem meer tijd zou kosten dan zijn klasgenoten, op zich geen drama. Echter, op sommige dagen is de hoeveelheid huiswerk onverwacht zó groot, dat hij direct uit school moet beginnen. Hij is dan pas klaar tegen de tijd dat hij naar bed moet. Gisteravond is hij helemaal "geflipt" doordat hij geen tijd voor zichzelf heeft gehad, zijn emmer liep volledig over. Dan heeft hij al een lange zware schooldag gehad, veel huiswerk en dan ook nog om 22:00 een enorme ontploffing van een half uur, niet te stoppen.
Heeft er hier nog iemand ideeën hoe we hier mee kunnen omgaan? Huiswerk vooruit maken (weekend) doen we al voor zover het kan, maar dan moet het wel vooraf opgegeven zijn natuurlijk. En zijn stampwerk (woordjes) moet bij hem toch de dag voor de toets in elk geval herhaald worden. Zoals het gisteren ging, is geen optie, die ontploffing zat er natuurlijk aan te komen. Inmiddels ook gemaild met de mentor hierover, maar ik hoor graag jullie gedachten.

Evanlyn

Evanlyn

15-10-2014 om 11:40

idd mentor

Dat kan natuurlijk niet, opeens zo'n hoeveelheid huiswerk. Ik zou dat idd op het bordje van de mentor leggen.

Ondertussen zou ik er koel en praktisch mee omgaan. Wat zijn de consequenties als je huiswerk A, B of C niet maakt? Huiswerk A is een belangrijk proefwerk, dus daar doe je je best op. Huiswerk B moet, maar kan best wat afgeraffeld worden. En huiswerk C laten we gewoon zitten. Alles beter dan een ontploffing, want daar gaat hij echt niet beter van leren.

Overigens dien ik hier ook als secretaresse van zoon, dat scheelt aanzienlijk in de snelheid. De mentor weet hiervan. Ze ziet natuurlijk dat het mijn handschrift is, maar het is toch echt het taalgebruik van zoon. Tegelijkertijd kan ik hem ook helpen zijn aandacht erbij te houden.

Een eigen computer is misschien ook een optie. Die hadden wij ook, maar zoon heeft hem laten vallen, dat is wel een risico. Lenovo gaat betaalbare Toughpads leveren die daar tegen moeten kunnen (het heet Thinkpad 11e), maar die zijn helaas nog niet leverbaar in Nederland.

wat erg

Wat vervelend voor je kind! Het eerste wat bij me opkomt is of het niveau misschien toch te hoog voor hem is? Is het normaal dat een kind zo veel uren aan zijn huiswerk zit?

Pirata

Pirata

15-10-2014 om 11:56

niveau

Dank voor de vlotte reacties. Het niveau kan hij tot nu toe prima aan, hij scoort in elk geval beter dan het klasgemiddelde.
Het zit 'm meer in de incidentele bovenmatige hoeveelheid huiswerk. En dat is áltijd op zijn langste schooldag. De rest van de klas zat (volgens de whatsapp-berichten dan) ook urenlang te ploeteren. Maar waarschijnlijk iets minder lang dan onze zoon, en die hebben geen PDD-Nos..
Evanlyn, ik zit veel naast hem als "assistent". Opschrijven doet hij zelf maar ik help hem te ordenen en met extra uitleg, want niet alles wordt uitgelegd in de les of hij heeft iets gemist. Dan gaat het al een stuk sneller dan als hij alleen zit. Een deel van het huiswerk doet hij op zijn tablet (shockproof hoes ).
Hij wil zelf zijn huiswerk maken tot aan de laatste regel, helaas. Valt niet over te discussiëren met hem. Misschien als de mentor het aangeeft, dat hij daar dan gemakkelijker mee omgaat. Hij was al heel boos dat ik de school mailde, dan zouden ze denken dat hij dom was.

Cat

Cat

15-10-2014 om 12:01

niveau?

Pirata geeft al aan waarom het zo lang duurt, staat volledig los van niveau lijkt me. (Lijkt me ook erg oneerlijk als hij af zou moeten stromen)
Maar nee, het is niet normaal. Dat gaat hij ook niet redden zo, lijkt me. Ik denk dat ik zelf toch voor een maximum tijd per dag zou gaan, zijn welzijn is ook erg belangrijk. Maar dan zul je idd steun van school moeten hebben. Heeft hij geen begeleiding op school?

Cat

Cat

15-10-2014 om 12:05

had je

laatste post nog niet gelezen. Dan zit het lastig, hopenlijk kan mentor iets doen.

Angela67

Angela67

15-10-2014 om 12:14

inderdaad mentor, maar ook typen

Wat we hier nog wel eens doen om tijd te winnen is dat hij het zegt en ik het typ. Dan printen en in z'n schrift stoppen. Bijvoorbeeld 20 zinnen ontleden. Dat gaat echt vele malen sneller en het werk in zijn hoofd is hetzelfde.

Daarbij moet je echt een ritme krijgen en leren herkennen wanneer het 'komt', die bergen. Werken ze niet met studiewijzers? Die kloppen nooit helemaal maar geven wel een beeld (hoelang doen ze over een hoofdstuk, komen er eerst 2 SO's en dan een proefwerk etc).

Ik zou zeker de mentor inschakelen en eerst met hem of haar voorbespreken dat het doel is dat je zoon wat langzamerhand wat minder gestressed en wat soepeler wordt, dat is een proces wat jullie samen met hem aan kunnen gaan. Maar het zou enorm helpen, blijkt wel, als de mentor dit aangeeft. Dan hoort hij het ook eens van een ander . Bijv. in de klas, of in een gesprekje met hem apart. Beetje het 'perfectionistische' eraf, maar dat kan alleen als je zoon het vertrouwen heeft dat er dan geen rampen gebeuren.

gr Angela

Hoeveelheid

Bij mijn zoon in de brugklas duurde het tot ongeveer februari van dat jaar voor het wat minder tijd kostte met het huiswerk.
Soms zaten we nog tot 24.00 uur. Maar het was alleen de aanloopperiode. Later konden hij en ik het sneller. En bovendien kon zoon toen ook wat vaker even alleen aan zijn huiswerk.

Evanlyn

Evanlyn

15-10-2014 om 12:36

Oef,

Lastig als hij het zelf af wil hebben. Daar heeft mijn zoon nou helemáál geen last van!

Het probleem is dat een mentor inderdaad eerder op het traject van "dan moet hij maar afstromen" gaat zitten. Zelfs onze vriendelijke en behulpzame mentor. En dat terwijl zoon voor toetsen prachtige cijfers haalt.

Pirata

Pirata

15-10-2014 om 13:09

tot 24:00, oeh

Oeh AnneJ, tot 24:00, hoe hebben jullie dat getrokken toen? Met slaap en ontspanning?
Wel goed te lezen dat het na een half jaar beter ging. Alleen denk ik niet dat wij nog 4 maanden zulke explosies trekken. En dan is de explosie alleen nog maar het gevolg van die overvolle emmer.

Pirata

Pirata

15-10-2014 om 13:12

Cat

Nee, hij heeft hier geen begeleiding in vanuit school. De huiswerkbegeleiding op school is maar 2 keer een uur in de week, maar ik doe het liever zelf, in dat uur op school kun je niet zoveel doen. Er is wel een IB-er en een AB-er betrokken, die kan ik ook nog inschakelen natuurlijk. Als ik er met de mentor niet uit kom.

Pirata

Pirata

15-10-2014 om 13:16

typen

Misschien moet ik hem inderdaad nóg meer ondersteunen om de snelheid er in te krijgen. En dan hopen dat het na een paar maanden sneller gaat. Desnoods voor hem pennen of typen (dan herkennen ze mijn handschrift niet ).
Woordkaartjes voor hem knippen zodat hij zijn woordenlijsten makkelijker leert. Eh, er is vast nog van alles te bedenken.

Cat

Cat

15-10-2014 om 13:28

ja bedoelde

I'b-er en ab-er. Ik zou die toch al inschakelen voor overleg, om ze mee te krijgen en aan het werk te zetten en zn te bewerken want idd, je zal maar pech hebben en school gaat aansturen op afstromen..
En idd even zoveel mogelijk helpen.

Angela67

Angela67

15-10-2014 om 13:58

eerst zoveel mogelijk helpen

echt, wij hebben hebben met oudste afgesproken dat hij moest kunnen laten zien op school dat hij de stof beheerste en de cijfers haalde die hij nodig had (hij wilde over naar 2 havo techn) maar de manier waarop, daar ging het niet over en hoefde niemand te weten . Er is zoveel wat je kunt doen om in het begin die snelheid erin te houden, en er zijn genoeg zaken die je kind daarna zelf kan gaan doen als hij weer 'boven water' komt na een tijdje.

Sommige kinderen leren door ze in het diepe te gooien en die bedenken zelf strategieën en acties om zichzelf erdoor te slepen. Als je kind op een andere manier leert (en zeker in zo'n nieuwe omgeving als VO) dan is dat toch ook iets wat je hem leert, dat je hem helpt zaken in stukken te hangen en prioriteiten te stellen? Zeg niet dat dat geen leerschool is .
Misschien kun je m helpen zonder dat hij het door heeft, dus door andere dingen van 'm vandaan te houden of 'm tijdelijk ernstig te verwennen en 'm vrij te stellen van dingen? Hier was het opgeven van muziek/sport/scouting ook een optie maar hij en wij wilden niet dat hij een keuze zou maken onder druk van die eerste maanden. Dus alles is op lager pitje gegaan en gaandeweg is alles op z'n plek gevallen. Muziek is nu 1x per 2 weken en sporten minder (maar wel veel meer fietsen).

gr Angela

Evanlyn

Evanlyn

15-10-2014 om 14:11

Angela

Precies, ontlasten is het toverwoord! Op alle fronten die je maar kan bedenken.

En toch wel fijn om te horen dat het na een aantal maanden beter gaat. We zijn hier ook net begonnen en ik dacht dat ik nog 6 jaar zo zou zitten...

Barvaux

Barvaux

15-10-2014 om 16:10

tips

Ik vermoed dat het probleem zit in een lange dag, dus laat thuis in combinatie met de dag erna veel dezelfde vakken. Dan krijg je dus op die lange dag veel huiswerk nieuw voor de dag erna. Ik las ook al dat hij de enige niet is. Dit zullen ze dus met z'n allen moeten bespreken met de mentor en ze zullen moeten doorgeven aan de leerkrachten dat ze het huiswerk voor de dag na die lange dag eerder willen hebben. Dan is het wel opgelost.

we hadden mazzel

Dat brugjaar van zoon hadden we mazzel. Na een vreselijk hectische basisschooltijd met veel onbegrip en pesten ging zoon naar speciaal onderwijs, klein klasje, begrip, leuke nieuwe dingen.
Dus gelukkig kreeg zoon van school wel energie.
Ook hield hij zich vrij tot na het eten.
Dan had hij tussen school en huiswerk even tijd voor zichzelf.
En omdat ik toch moest werken konden we toch pas na het eten beginnen.
Maar ik dacht toen ook als ik dat zijn hele schooltijd vol moet houden, en dan kwam dochter er nog aan. Maar het bleek uiteindelijk mee te vallen. Tijdig investeren helpt.

Wrts

Is het programma dat we hier, met en zonder etiket, gebruiken voor het leren van woordenlijsten. Je kunt gratis een account aanmaken en ik heb niet het idee dat er spam op is gevolgd.
Ik faciliteer door op internet de juiste woordenlijst te zoeken en die nog even na te lopen. Hoe snel je woordenlijsten vindt, is een beetje afhankelijk van de uitgever, maar tot nu toe heb ik alles nog weten te vinden.
Jij kunt even afstand nemen en onze ASS'er laat zich beter corrigeren door een tablet dan door mij.
De resultaten blijven zichtbaar dus je kunt ook controleren.

Annet

Annet

15-10-2014 om 23:19

En nog beter dan wrts

vind ik Quizlet. Ook gratis, er staan al woordenlijsten op, je kunt ze ook zelf maken.
Ik vind de opties breder, de uitspraak van de woorden is stukken beter dan op wrts, ze hebben ook een optie om alleen de spelling te leren.
Zoon en dochter hebben het uitgeprobeerd en zijn beiden overgestapt.

Pirata

Pirata

16-10-2014 om 19:44

apps

Dat zijn goede tips van die apps, dat deed ik nog niet. Maar daar ga ik zeker naar kijken.
Sowieso wordt hij vrijgesteld van huishoudelijke klusjes als het huiswerk de pan uit rijst. Dan moet broertje maar alleen de tafel dekken enzo. We hebben al geschrapt in de activiteiten, muziek is geschrapt ten koste van sport.
Ik hoop dat de school ervoor gaat zorgen dat het huiswerk eerder wordt opgegeven, dat gaat veel schelen qua doordeweekse inspanning. Heb nog niet veel reactie gehad eigenlijk van ze. Ik wacht daar nog op en dan betrek ik de AB-er (het is nu toch bijna vakantie).
Vanmiddag was het weer drama, vooral voor mij. Een proefwerk leren dat morgen wordt gegeven, meneer hing ondersteboven in de gordijnen terwijl ik probeerde het een en ander uit te leggen. Vervolgens ging hij dansend door de kamer terwijl ik hem vragen stelde, want dan kon hij zich beter concentreren zei hij. Pfff. En dan 2 uur achter elkaar. Vanavond neemt mijn man de rest van het stampen van het proefwerk over.

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 19:46

vreemd

Ik vind het vreemd dat ze een dag van tevoren een proefwerk opgeven, dat lijkt me echt niet normaal. Het is vaak wel zo dat een proefwerk meerdere so's bevat en dat je de stof dus al eens hebt gehad maar dan nog. Volgens mij moet het bij mijn oudste een week eerder worden opgegeven.

Ik zou mijn pijlen echt richten op het langer van tevoren opgeven van het huiswerk. Kijk ook eens of er daarover iets te vinden is op de site of in de schoolgids of dat je zoon daar afspraken over heeft gekregen aan het begin van het jaar.

Pirata

Pirata

16-10-2014 om 20:57

nee hoor

Deze was gepland, daar was ik niet duidelijk in inderdaad.En ook het enige huiswerk voor morgen. Alleen die Adhd-aanval kwam vandaag niet goed uit. Ik snap niet hoe iemand kan leren als ie ondersteboven met kussens ligt te gooien.

Angela67

Angela67

16-10-2014 om 21:16

aha ...

daar is een punt waar je iets mee kunt: zoek uit hoe hij het beste leert. Dat kan dus best zijn terwijl hij beweegt, danst, huppelt etc. Natuurlijk kan je dan geen hele teksten lezen maar als jij 'm de stof voorleest en stukken laat 'herhalen' lukt het misschien best goed.

Dus bijvoorbeeld aardrijkskunde, wat zijn de drie belangrijkste dingen bij (ik noem maar wat) armoede in Afrika. Die heb jij dan opgenoemd en hij moet ze herhalen terwijl hij in de kamer huppelt.

Mijn oudste schijnt 'muzikaal' te leren, dus als hij dingen een beetje op melodie in z'n hoofd kan zetten of het rijmt lekker dan gaat het beter. Een ander is meer van 'foto' maken van de rijtjes woordjes en op die manier het terughalen. Leren leren is de kunst, dat kun je echt niet direct na een week of 2.

gr Angela

Barvaux

Barvaux

16-10-2014 om 22:52

Dat viel dus nog mee, maar dan nog: uren leren voor en uren na het avondeten: dat klopt niet, zeker niet als je al eerder hiervoor geleerd hebt, toch?

Narcissa

Narcissa

21-10-2014 om 12:08

hoe wij het proberen

Wij hebben een tweede-klasser met ADHD en een brugklasser met ADD/ASS/DCD. Beide jongens. De oudste zit op de havo op een reguliere school. De jongste in een auti-havo-vwo brugklas.
De jongens doen op vaste tijden hun huiswerk, wij faciliteren hulp tussen 4 en 6. Elke dag, om 4 uur gaan we aan tafel. Je kijkt wat je moet doen, je maakt een plan, overlegt dat even en je pakt je boeken. Als je klaar bent stop je eerder. En anders ga je door tot 6 uur en leer je na het eten verder. Maar nooit langer dan tot half 9. Soms zijn dingen niet af, dan overleg je dat op school.

Jongste kan zich het best concentreren als hij op de bank zit. Zowel maken als leren. Oudste kan het best leren met zijn koptelefoon terwijl er Youtube filmpjes op staan. Wij hebben daar wel even aan moeten wennen, vooral dat laatste.

We proberen ook wel vooruit te plannen, maar het genetische component zit wat in de weg, vooruit plannen zit niet in ons aller systeem.

Met beide jongens zijn er geregeld drama's. Gillen, schreeuwen, weigeren, ze kruipen onder tafel of duiken onder in bed. En toch doen we het zo. De ADHD en ASS uitbarstingen worden minder, en wij leren los te laten. Maar niet tussen 4 en 6, dan zitten we er.

Overigens helpen we inhoudelijk niet zo veel. Het zit meer in de aansturing. Pak je boek. Je schrift. Neem nu pauze. Voor de jongste hak ik wel oefenstof in stukken, van meer dan 5 zinnen/woordjes/sommen raakt ie in de stress. Als iemand een tip heeft om het in stukjes te krijgen?

Het valt niet mee, wij hebben echt onze eigen werktijden erop aangepast. Gelukkig werkt het wel!

Evanlyn

Evanlyn

22-10-2014 om 11:12

Narcissa

Dat is precies hoe wij het ook doen! En het werkt goed, mooie cijfers. Soms moet ik wel een snoekduik nemen om iemand te grijpen voordat hij achter de computer gaat zitten. Als dat ding eenmaal aan staat, is de ellende niet te overzien, dus dat moet ik vóór zijn. Verder gaat het prima.

Pirata

Pirata

02-11-2014 om 14:52

update

Een vertraagde update, doordat we even een week op vakantie waren.
Alle reacties hebben mij aan het denken gezet. Daardoor heb ik kleine dingen veranderd waardoor het op de bewuste dag allemaal nét iets beter te behappen is. En de andere dagen ook, hoewel het huiswerk op de andere dagen qua hoeveelheid beter te doen is.
Wat doe ik anders? Om te beginnen, alle toetsen en proefwerken van de komende week moeten in het weekend al volledig geleerd zijn. Dan komt het doordeweeks hoogstens nog neer op een keertje doorlezen en/of overhoren. Dit deden we deels al, maar ik ga er nu van uit dat er doordeweeks absoluut géén tijd is om hier meer aandacht aan te besteden.
Als tweede geef ik nu op huiswerktijd methylfenidaat in lage dosering, om er voor te zorgen dat zoon toch iets minder van de bank naar de gordijnen en vice versa stuitert. Dit helpt wel, hij kan geconcentreerder aan de slag en dat vermindert bij hem de werkdruk/tijd, en daardoor de stress.
Tenslotte ben ik van het idee afgestapt dat hij zelfstandig zou kunnen werken. Dus ik vertel hem wat zijn huiswerk is en wat hij wanneer moet doen. Natuurlijk heeft hij zelf zijn mening hierover maar ik stel de prioriteiten. Als hij (doordeweeks) te lang bezig is met een vak, dan stoppen we. Op dat moment "landt" het kennelijk niet genoeg, dus beter een andere keer proberen.
Op de bewuste lange schooldag heb ik me voorgenomen absoluut niet langer door te gaan dan tot 21:15, en dat hij dan nog minstens een half uur tijd voor zichzelf krijgt. Klusjes hoeft hij op zo'n drukke dag al helemaal niet te doen, de andere dagen wel trouwens.
Zoals Narcissa het beschrijft, dat doe ik nu ook op de dagen dat ik thuis ben, ik werk meestal onder schooltijd. Behalve op de maandag, dan ben ik laat thuis en werkt hij zelfstandig aan het weinige huiswerk van die dag. Dat is het voordeel van vooruit werken in het weekend. Dan is hij vroeg klaar en gaat een uurtje naar een vriend. De andere dagen heb ik er een baan bijgekregen, als huiswerkbegeleider. Mijn man overhoort ook wel eens iets maar die is pas later thuis.
Van school heb ik helaas nog geen reactie mogen ontvangen, ik vind dat het verdelen van de huiswerkdruk ook een taak voor hen is. Niet op dinsdag 4 uur huiswerk opgeven voor de woensdag in elk geval.
Sowieso begint zoon nu een beetje te wennen aan het huiswerkregime, het helpt dat hij weet dat hij gewoon elke dag fors aan de slag moet (ik las elders in Ouders en School iets over een 'huiswerkarm-VMBO', dat is hier zeker niet het geval en ik betwijfel ten zeerste of zoiets bestaat).
Waar ik nog moeite mee heb is dat het hele huishouden, incl. broertje, zich moet aanpassen aan het huiswerk. Aangezien het huiswerk in de woonkamer gemaakt/geleerd wordt, moet iedereen zich heel rustig houden om hem niet te veel af te leiden.
Voor nu, dank alvast voor de vele reacties. Ze hebben ons weer een stapje in de goede richting geholpen.

Barvaux

Barvaux

02-11-2014 om 15:03

Pirata

Klinkt goed hoor, je moet echt wat sturen soms en soms betekent dat inderdaad dat je als ouder zegt dat er nu gestopt wordt.

Ik heb er ook een baantje bij hier maar nu, na tien weken zijn we vandaag gestart met zelfstandiger werken. Ik heb een stappenschema gemaakt en opgehangen en nu probeer ik elke week een stap verder te komen (er zijn er zeven). Bij stap 1, nu dus, is het de komende week de bedoeling dat hij ZELF zijn wekker zet met wanneer hij begint. Hij mag wel even 3 kwartier iets anders doen maar uiterlijk 16 uur moet hij zelf beneden komen om te beginnen. Verder oefenen we samen met stap 2: hij moet nu elke dag zijn agenda naast magister leggen en dan een schema in excel met zijn rooster vullen met kleurtjes: geel voor maakwerk, rood voor leerwerk, en groen voor als het af is. Helemaal uit zichzelf wilde hij er blauw bij voor als iets voor een cijfer was. Ik was zo blij dat hij daar zelf mee kwam. Als hij dan volgende week stap 2 zelf moet doen gaan we samen oefenen met stap 3 (in zijn geval is dat zelf Engelse woordjes leren en door mij laten overhoren en zo gaan we dus steeds verder.

Het was de bedoeling dat hij nu zou werken met een laptop met Kurzweil voor zijn dyslexie maar die komt pas over drie weken en dan hebben de stappen ook daarmee te maken. Omdat hij ook moet wennen aan Kurzweil zullen we dan wel twee wk uittrekken voor een stap. Ik ben blij dat hij het zo positief oppakte ook al is er een gevolg als hij het niet doen: tot de volgende huiswerkmiddag geen Xbox/tablet

Pirata

Pirata

28-11-2014 om 16:27

nieuwe update

Nog even een nieuwe update. Inmiddels hebben we met zijn allen ( kind en ouders) een gesprek hierover gehad met de mentor. Het gesprek was positief en costructief. De AB-er is ingeschakeld om te helpen geconcentreerder en ontspannener huiswerk te maken. Dat is een fijn mens waar ik vertrouwen in heb. De leraren zijn nogmaals geattendeerd op hem en dat hij meer tijd nodig heeft.
Inmiddels is zoon ook weer meer gewend aan het huiswerkregime. Dat werpt vruchten af. Hij had een mooi eerste rapport. Heel fijn om te zien dat hij op het goede niveau is gezet (grote OEF).
Ik hoor van andere puberouders grotere problemen met huiswerkbereidheid dan hier thuis, dat helpt relativeren. Wel moeten wij meer op onze hoede zijn voor overbelasting dan gemiddeld daar hij dan in de auti-modus kan schieten. Al met al, het was een zware start voor hem maar hij slaat zich er doorheen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-11-2014 om 22:55

Barvaux

Die 7 stappen van jou, zou je die hier willen delen?

Barvaux

Barvaux

29-11-2014 om 08:38

Ginny

Tja, zoals ik al drie postings hierboven zei, het is wel volledig aangepast aan mijn kind dus ik weet niet of je er veel aan hebt.

We werken dus met een planning met kleurtjes in excel wat ik helaas hier niet neer kan zetten maar ik heb onder elkaar de vakken gezet per dag op volgorde maar zo dat elk vak over drie excelcellen valt en ik zo drie kleurtjes over 1 vak kan gooien. Hij heeft dus bij stap 1 dit samen met mij ingevuld en bij stap 2 is hij dat gaan doen. Een kleur voor maakwerk, voor leerwerk, als het voor een cijfer is en als iets klaar is (groen). Inmiddels heeft hij ontdekt dat leerwerk natuurlijk nooit groen wordt voor de dag zelf en daarom heeft hij nog een kleur geïntroduceerd wat betekent dat het voor mij voldoende geleerd is (ik help hem niet meer) maar dat hij het zelf nog kan doorkijken ('s ochtends of in de pauze of als ik 's avonds een afspraak heb).

Hij legt dus zelf de excel naast magister (daarom heb ik het verticaal ingedeeld, zo heeft hij een kolom excel naast magister en daar past een week in), en begint op vrijdag door de hele week die we hebben gehad kleurloos te maken. Dan vult hij alle kleurtjes in die hij op vrijdagmiddag al ziet voor de volgende week en afhankelijk van hoe druk het weekend is met andere afspraken begint hij op vrijdag met maakwerk of anders op zaterdag. Zo kan hij ook op zaterdag leerwerk doen als dat veel is of anders begint hij pas op zondag. Op zondagavond is dus al het leerwerk van de komende week al minstens een keer gedaan en is het leerwerk van maandag af. Vóór hij begint met leerwerk in het weekend is ál het maakwerk voor de komende week af.

Omdat hij nu zijn laptop met Kurzweil heeft zijn we daar nu extra mee bezig. Hij moet daar uittreksels mee gaan maken (werkt met kleurmarkeringen en dan staat alles in kolommen) en dat moet hij eerst leren.

Dan komen we tot het volgende schema waarbij elke stap dus uit iets zelf doen en iets samen doen (de stap erna) bestaat en als dat helemaal goed werkt gaan we een stap verder. De tekst hieronder is wat mijn zoon ziet (tussen haakjes geef ik uitleg aan jou).

1 Zelf op tijd beginnen aan het huiswerk.
Overleg over de begintijd.
Na het zevende uur uit is uiterlijk 16:00 uur beginnen.
Samen oefenen met punt 2.
(hij is standaard na het zevende uit maar als hij een uurtje eerder thuis is moet hij dus uiterlijk vier uur beginnen).

2 Zelf agenda naast magister leggen en vergelijken.
Rooster invullen met kleurtjes.
Oefenen met punt 3.

3 Zelf woordjes leren voor Engels
Daarna laten overhoren.
Oefenen met punt 4.
(engels doet hij met wrts, hij heeft geen andere buitenlandse talen maar dat kun je dus zelf toevoegen).

4 Zelf het maakwerk doen.
Alles goed en rustig lezen.
Vragen stellen waar nodig.
Niet afraffelen en netjes, leesbaar schrijven of typen.
Antwoorden laten nakijken.
(dit gaat dus vanaf nu met Kurzweil maar dat doen we nog een aantal weken samen).

5 Op school bij alle vakken met Kurzweil aantekeningen maken in de tekst.
Aangeven waar de leerkracht over heeft gepraat met een teken.
Samen oefenen met punt 6.
(hier moet hij dus ook zelf mee gaan beginnen op school maar hij krijgt er nog training voor).

6 Vanaf de eerste dag dat je een nieuwe tekst ziet voor bij de Kurzweilvakken:
zelf uittreksels maken op Kurzweil.
Samen oefenen met punt 7.
(dit doen we dus ook samen, eigenlijk pakken we nu 5,6,7 tegelijk aan maar als hij 5 begrijpt moet hij het alleen doen).

7 Zelf leerwerk leren met behulp van de uittreksels
Daarna laten overhoren.

Dus helaas denk ik dat je er niet veel aan hebt Maar je kunt de stappen natuurlijk aanpassen waarbij je eerst de vakken neemt die al goed gaan (eerst het maakwerk, daarna het leerwerk), daar laat je hem in een stap bij los waarna je verder gaat met vakken die je samen moet doen waarna je eindigt met 'alleen overhoren' bij bepaalde vakken en op aanvraag. Mijn oudste doet dit al een paar jaar maar voor hem is dit jaar de uitdaging: maak op tijd een planning met je moeder wanneer ze je kan overhoren omdat broer veel tijd nodig heeft Is voor hem weer een leuk extraatje en voor mij weer grappig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.