V
11-10-2014 om 22:50
Hoogbegaafd of niet?
Hallo allemaal.
Ik zit met een aantal dingen over mijn zoontje, B, 7 jaar. Misschien herkent iemand deze dingen of heeft iemand goed advies? Graag wil ik mijn zorgen delen.
Mijn zoontje en ik wonen sinds een half jaar weer samen. Ik ben weggegaan bij mijn ex, we waren 4 jaar samen en hij heeft B meegemaakt vanaf zijn 3e jaar. B ziet zijn biologische vader niet (hij is even in zijn leven geweest, maar B gaf zelf aan dat hij er niet meer naartoe wilde) en hij was duidelijk zijn stiefvader voor hem. M,ijn ex was erg depressief wat de sfeer niet ten goede kwam. Ik merkte dat mijn zoontje niet lekker in zijn vel zat en het niet leuk vond op school, maar ik dacht dat dat kwam door de slechte sfeer thuis. Toen we verhuisde 6 maanden geleden vertelde hij dat hij seksuele handelingen moest doen bij een buurjongetje dat 3 jaar ouder was. Ik ben natuurlijk ontzettend geschrokken en ben hulp gaan zoeken bij de kinderpsycholoog voor hem. Hij zei ook regelmatig dat hij dood wilde, hij was erg depressief.
Omdat ik zelf goede ervaringen heb met een klassiek homeopaat, heb ik hem ook meegenomen. Het ging beter met hem. Hij bloeide op, werd vrolijker en vond school niet meer zo erg. Tot ongeveer een maand geleden. Hij werd heel depressief, vind zichzelf waardeloos, heeft slaapproblemen, huilt snel en zegt dat zijn hart zwart is en hij liever dood wil. Ik vind dit verschrikkelijk!!!! Ik wil graag een aanvulling op de therapie bij de kinderpsycholoog, omdat ik vind dat hij daar niet veel aan heeft. Ik heb gesproken met iemand die de CREFmethode toepast en zij zei meteen: hij heeft het post traumatisch stress syndroom. Hij heeft zoveel trauma's te verwerken gehad... De homeopaat kon maar geen middeltje vinden dat hem kon helpen. We hebben er een paar geprobeerd afgelopen weken, maar helaas zonder resultaat. Er was iets zei ze, waar we onze vinger nog niet op kunnen leggen wat dat is. Ik probeer veel te praten met mijn zoon wat hem dwarszit.
Hij zei dat hij zich op school verveelt en zegt geregeld dat hij alles saai vindt.
Ik ben me gaan inlezen over hoogbegaafde kinderen en ik herken zoveel van hem!!!!!
Hij zit nu in groep 5 en alle jaren is hij een voorbeeldige leerling geweest. Altijd netjes gedrag in de klas en uitstekende rapporten, veel goed of zeer goed, enz. Een voorbeeldige leerling vinden ze hem.
Dit jaar lees ik op zijn werkjes dat hij snel afgeleid is. Hij is ontzettend perfectionistisch, (altijd al geweest) is hooggevoelig, heeft faalangst, is erg bang dat hij dingen fout doet, wil constant bevestiging van meester of juf(had hij bij de kleuters al) Hij leest in Plus, vorig jaar al en verslind boeken. Hij is dol op voetbal en weet werkelijk alle ins en outs. Hij is altijd al erg geìnteresseerd geweest in zaken zoals: hoe komt het dat wij niet van de aarde vallen als hij ronddraaid, enz... Dit soort vragen horen niet bij een kind van 5 a 6 jaar toch?
Ik heb het gevoel dat hij gedemotiveerd is en heel passief is geworden. Hij zit thuis achter zijn iPad (het liefst de hele dag als het mag van mij)en nergens meer toe te bewegen. Hij is huilerig boos en zielsongelukkig. Ik vind het verschrikkelijk mijn kind zo te zien!!!!!!
Er vallen zoveel dingen op zijn plaats na het lezen van alle kenmerken van hoogbegaafde kinderen en dat het vaak niet wordt opgemerkt. Natuurlijk willen ik hem laten testen zodat ik het zeker weet.
Herkent iemand dit? Iemand tips voor me?
Heeft iemand ervaring met het gebruik van melotanine? Hij slaapt zo slecht, het lijkt me een goede stap om te beginnen om zijn sla;peloosheid aan te pakken.
Excuses, het is een heel verhaal geworden. Was niet mijn bedoeling....
Loes3
11-10-2014 om 23:35
Tja
Bij je zoon zijn er natuurlijk veel mogelijke oorzaken voor depressie.
Als niet onderkende hoogbegaafdheid en school daar ook een rol in speelt, dan zou je dat misschien kunnen merken aan de volgende dingen: waar leeft hij van op? Is het minder in de vakanties? Welke indicaties heb je behalve de voetbal en de vragen?
Melatonine kan je prima proberen. Begin met 3 Mg, kijk of het werkt en zo ja, bouw af tot de dosis waar het nog werkt.
Hoe gaat het met jou na al die narigheid? Zit jij wel goed 'n je vel? Dat kan ook veel effect hebben.
Loes
Elisa Gemani
12-10-2014 om 00:18
Kinderpsychiater
Er speelt zo te lezen een heleboel en ik zou je aanraden om met hem naar een goede kinderpsychiater te gaan. Dit gaat jou boven het hoofd en een homeopaat helpt hier echt niet. Een kinderpsychiater kan de boel ontrafelen (wat komt waardoor), de problemen helpen aan te pakken en hem eventueel laten testen op hoogbegaafdheid. En het belangrijkste, hem helpen met zijn depressieve gevoelens want dat soort gevoelens zijn ernstig. Slapeloosheid hoort er ook bij. Je kan wel iets als melatonine proberen maar dat is symptoombestrijding en neemt de oorzaak niet weg. Bovendien heeft het geen zin als er geen verstoring is in de melatonine-aanmaak; melatonine is geen natuurlijk substituut voor slaapmiddelen.
V
12-10-2014 om 10:15
bedankt voor de reacties
Bedankt voor de reacties.
Morgen ga ik de kinderpsycholoog bellen en kijken we hoe verder.
Misschien dat hij daar getest kan worden, ik vraag het me af.
Zelf gaat het met ups en downs met mij. Er zijn momenten dat het vreselijk met me gaat, ik leef natuurlijk heel erg met hem mee als hij zich zo rot voelt. Ik heb gelukkig veel lieve vrienden waar ik mijn verhaal kwijt kan en ik geniet van mijn werk, waar ik veel energie uithaal.
Daarnaast gebruik ik ook een homeopatisch korreltje en dat zorgt ervoor dat ik alles wat beter kan handelen en zelf niet depressief raak. Al met al gaat het wel redelijk met me. Ik besef heel goed dat mijn kind niets aan me heeft als ik instort. Opa komt geregeld oppassen waar ze beide erg van genieten en ik iets leuks kan gaan doen waardoor ik ook mijn ontspanning heb.
Jutta
12-10-2014 om 13:46
boeken
Je zegt dat hij boeken verslindt. Wat leest hij zoal?
Het zou natuurlijk kunnen dat er hoogbegaafdheid speelt. Het kan ook zijn dat hij alleen een hoog verbaal IQ heeft. Dit levert ook weleens problemen op. Ik zou hem laten testen op intelligentie en persoonlijkheid. Dan weet je meer.
En om meer in balans te komen: sport hij? Doet hij iets creatiefs?
Anoniempje
12-10-2014 om 14:02
'Slechts' een hoog verbaal IQ
Verbaal IQ gebruik je voor alle vakken op school, ook voor de rekenvakken. Performaal IQ heeft nauwelijks iets met schoolse vaardigheden te maken.
http://www.eduratio.be/vpkloof.html
Een kind met een hoog verbaal IQ is zijn leeftijd genoten op schools gebied wel degelijk ver vooruit, en kan dus wel degelijk tegen hoogbegaafden problemen aan lopen.
Jutta
12-10-2014 om 14:10
het woord slechts
Heb jij ervan gemaakt anoniempje. Ik trek geen conclusies maar geef aan wat er aan de hand kan zijn. Een hoog verbaal IQ kan soms voor problemen zorgen. Punt. Advies is om het uit te laten zoeken. Dus nogmaals: het is geen waarde oordeel. Rustig aan maar.
Anoniempje
12-10-2014 om 14:28
happig
Ik geef toe, ben een beetje happig hierop, omdat ik merk dat deze kinderen soms als niet écht slim worden gezien, maar als 'gemidddelde' kinderen met gewoon een 'vlotte babbel'. Een hoog verbaal IQ is wel meer dan dat.
Tango
12-10-2014 om 23:10
Voetbal
Ik zou zeker je kind laten testen. IQ test en daarnaast een psychologische onderzoek. Misschien kan die kinderpsycholoog dit zelf doen, misschien moet je verder zoeken, bijv. bij GGZ.
Daarnaast zou je melatonine best kunnen proberen. Onze zoon slikt het ook, sinds zijn 7e en slaapt er veel sneller door in. Je kan het bij de drogist kopen, wij hebben die van Sleepz, maar er is ook een ander merk.
Tenslotte nog even over voetbal. Ik denk niet dat je op basis van alles weten over voetbal kan zeggen dat een kind hoogbegaafd is. Het is dan meer een specifieke interesse. Zoon hier is 10 en heeft een lager dan gemiddeld IQ (75) maar weet ook nagenoeg alles over voetbal. Daarin komt hij dus heel slim over.
V
12-10-2014 om 23:30
.....
Kijk, dit is nu weer nieuw voor me: verbaal IQ en performaal IQ.
Waar kan ik mijn kind hierop laten testen? De kinderpsycholoog zal het natuurlijk ook wel weten, dus ik kan het ook aan haar vragen.
De boeken die hij leest zijn heel uiteenlopend, strips, jongensverhalen, fantasieverhalen (beetje eng zeg maar) maar ook informatieboeken over bijvoorbeeld geschiedenis, het menselijk lichaam en oorlog.
Hij voetbalt in F2. Hij traint 2x in de week en op zaterdags spelen ze wedstrijden.
Als hij dreigt te verliezen met zijn team vindt hij dat verschrikkelijk. Dan zit ie zich helemaal op te vreten en loopt hij zijn tranen te bedwingen. Het is een ontzettende streber. Hij moet winnen en overal de beste in zijn.
Hij weet ook echt alles van voetbal. Echt ongelofelijk, hij leest er veel over en kijkt voetbalverslagen en onthoudt alles.
Hij zegt zelf dat hij al 4 jaar ongelukkig is. En wat mij opviel is dat hij sinds die tijd heel boos kon doen. Om alles. Als we moesten eten, als we weg gingen, als hij naar bed moest,enz. Dit is nooit meer opgehouden. Tot op de dag van vandaag kan hij hier boos en huilerig over doen. Ik heb gelezen dat veel hoogbegaafde kinderen over dit soort dingen een eeuwige discussie kunnen voeren. Precies mijn zoon.
Hij riep heel groep 3 dat hij alles al wist en niets meer hoefde te leren. Ik heb dat altijd lacherig weggewuifd, maar nu vraag ik me ten strengste af of hij zich toen ook al niet dood verveelde.
Herman
13-10-2014 om 06:41
snap je niet
Je kind geeft al jaren aan dat het NIET goed gaat op school, wordt hierin door jou niet serieus genomen, en je weet niet goed wat je moet doen?
Je kind luidt de noodklok. Je kind wil dat het NU beter gaat op school!
Ik snap niet waarom zijn iq cijfer er toe zou doen op dit moment, veel belangrijker lijkt me dat hij serieus genomen wordt. Wat doet school?
Jutta
13-10-2014 om 12:38
gelijk
Herman heeft natuurlijk gelijk. Een gesprek met de leerkracht is ook heel belangrijk. Misschien kan kind met een kleine aanpassing al beter in zijn vel gaan steken. Betrek je kind bij de oplossingen.
wil40
13-10-2014 om 14:04
Op school.
Hij is 7 en zit in groep 5, wordt hij binnenkort 8? Ik zou ook als eerste op school gaan praten. Ziet de leerkracht ook dat hij ongelukkig is? Heeft hij leuke contacten in de klas, wordt hij niet gepest? Vindt school hem ook bijzonder intelligent, wordt hij gezien?
Een iq test kan wat duidelijkheid geven, voor jezelf en school, maar of daar de prioriteit ligt?
Op de leeftijd van 7 jaar 2x een papa kwijtraken lijkt me al heftig genoeg om depressief van te raken. Je zoon heeft geen contact met zijn biologische vader en zijn stiefvader is depressief. Heb jij wel anderen die je steunen bij de opvoeding? Familie, vrienden?
Ik zou niet allerlei therapeuten aflopen met je kind en van alles uitproberen.
Een goed overleg op school en naar een kinderpsychiater.
Elisa Gemani
13-10-2014 om 14:53
Kinderpsychiater
Ik vind die IQ test in deze omstandigheden beslist geen prioriteit. De depressiviteit, die andere ernstige negatieve gevoelens en alle trauma's uit het verleden moeten eerst aangepakt en behandeld worden. En gezien de aard en mate van klachten is een kinderpsychiater daarvoor de meest aangewezen persoon. Niet die kinderpsycholoog; temeer omdat je aangeeft dat je zoontje er niet veel aan heeft.
Een kinderpsychiater kan je dan eventueel doorverwijzen naar iemand die een IQ test kan afnemen. Ondertussen zou ik met school gaan praten en kijken wat zij ervan denken en of ze hem alvast verbreding/verdieping/verrijking kunnen aanbieden zodat hij op dat vlak uitgedaagd kan worden.
Leen13
13-10-2014 om 15:17
school en thuis
Hopelijk kan school helpen om het daar voor je zoon beter te maken. Hopelijk kan de psycholoog helpen met traumaverwerking.
Maar thuis kun je ook wat doen. Het liefst samen.
Samen naar de bibliotheek en boeken zoeken die je zoon leuk en interessant en uitdagend genoeg vind.
Samen naar feitelijke tvprogramma's kijken op national geographic maar ook op de publieke omroep.
Is er een knutselclub in de buurt of iets waar je wat met je handen kunt doen?
In het gewone leven is ook veel intellectuele en andere uitdaging te vinden voor een kind.
Neem een museumjaarkaart, er zijn zoveel leuke musea voor kinderen waar ze tegenwoordig ook van alles zelf mee mogen doen.
Neemt niet weg dat een kind zoveel tijd op school doorbrengt dat het daar ook goed terecht moet kunnen.
Herman
13-10-2014 om 16:48
ja maar
De depressieve gevoelens kunnen best ook van school komen. Die krijg je dan niet weg met een kleine aanpassing, misschien heeft hij wel veel meer nodig op school.
Ik zeg niet dat dat het enige is dat nodig is, daar is de posting te summier voor. Maar het zou best kunnen dat het genoeg is. Ik vind het echt vreemd om eerst peuten af te gaan lopen en niet eens eerst een kind serieus te gaan nemen in wat hij al jaren zegt.
Annet
13-10-2014 om 16:51
Vraag aan school of ze hem willen doortoetsen
Net zo lang doorgaan met de citotoetsen tot hij een lage C haalt. En dat voor in ieder geval begrijpend lezen, woordenschat en rekenen.
Daarmee kan school het aanbod beter aanpassen.
Een psycholoog is een goed idee. Niet per se voor een iq-test maar wel voor een soort persoonlijkheidsonderzoek en check op depressie e.d. Het kan goed zijn dat een iq-test er wel zit.
V
13-10-2014 om 18:15
gesprek op school
Dat ik jarenlang niets door heb gehad over school, verwijt ik mezelf heel erg. Maar het is niet zo gek. Hij zei nooit veel over school,het was moeilijk iets los te krijgen. Daarnaast is hij een voorbeeldig kind. Dat wil zeggen: heeft veel vriendjes, maakt vaak grapjes, is fijn in de omgang en zorgde altijd dat zijn werk in orde is. Als je kind dan aangeeft dat het school niet leuk vindt, denk ik ja dat snap ik, ik vond school ook niet leuk maar het hoort erbij!
Hij zit nu al 2 weken thuis van school en geeft aan het echt niet te trekken. Ik gaf hier gehoor aan, ik werk aan huis dat is een voordeel.
Ik zie nu pas alle puzzelstukjes op zijn plek vallen. Hij zegt dat hij heel veel dingen te makkelijk vindt. Hij is dan heel snel klaar en moet dan iets voor zichzelf doen. Ik vroeg hem waarom hij dan niet een niveau hoger gaat. Ik heb de aap uit de mouw: dan moet straks de hele klas op hem wachten en dat wil hij niet. Hij is zoals ik zei graag een voorbeeldkind, wil niet uit de toom vallen en doet daardoor dus werk onder zijn niveau.ik wil hem wel graag laten testen. Al is het maar om er een duidelijke stempel op te geven en school in te laten zien dat er duidelijk een aanpassing moet komen.
Ik weet zeker dat dit een groot deel van zijn problemen weg kan nemen. Natuurlijk heeft hij ook andere zorgen, zijn vader en stiefvader bijvoorbeeld. Hij is onder behandeling bij de kinderpsycholoog en bij haar heb ik donderdag een gesprek. We gaan zijn dossier openen met deze nieuwe informatie en bij haar kan hij ook getest worden. Ik wacht af op haar advies voor een psychiater. Ik wil hem idd niet van hot naar her slepen bij verschillende therapeuten. Hij heeft inmiddels een band met haar en vindt het fijn bij haar.
Ik ben zenuwachtig over het gesprek met de meester morgen. School is tot nu toe erg lief voor hem geweest. Zijn juf vorig jaar liet hem geluksthermometertjes instrepen. Nou hij zat vaak op 0 of 1 en was duidelijk ongelukkig. Ze deed weinig. Ze probeerde te praten met hem wat hijniet wilde. Ze raadde aan hulp te zoeke, maar zover was ik zelf ook al.
De meester heeft hij 2 dagen de andere dagen is nog onbekend. Er komt een invaller. De huidige invaller is opgestapt.
Iemand tips voor het gesprek met de meester?
Ik wil hem aanmoedigen en steunen in de aanpak met mijn zoon. Ik lees heel veel dat school vaak heel onwetend is en deze kinderen vaak veel te weinig aandacht krijgen....
Herman
13-10-2014 om 19:34
hou het feitelijk
Niet teveel invullen, niet teveel zorgen maken. Gelukkig kunnen scholen steeds beter inspelen op andere leerbehoeften. Geef gewoon aan wat zoon je aangeeft over school, en probeer samen tot een plan van aanpak te komen. Liefst ib'er erbij. Houdt je op de vlakte over 'andere' problemen, kan zijn dat school de oorzaak van ongelukkig zijn afwentelt op andere oorzaken en daarom geen verantwoording neemt. Dat kun je niet hebben. Hij heeft aanpassing nodig, of er nu wel of niet andere dingen meespelen.
Je zoon zou op school geen keuze moeten hebben over het niveau dat hij aangeboden krijgt, dat moet (meer) op niveau en dat moet vanzelfsprekend zijn.
Leen13
13-10-2014 om 20:05
Inderdaad
Verstandig advies van Herman. Houd het verlies van 2 vaders en de huiselijke omstandigheden buiten het gesprek met school.
Het is al moeilijk genoeg voor school om te zorgen dat een kind op school voldoende aanbod krijgt en als dat dan niet lukt loop je het risico dat school de problemen met je kind aan je thuissituatie wijdt.
Geef ze niet die kans.
Evanlyn
13-10-2014 om 20:13
praten
Mijn zoon heeft ook een hekel aan praten. Zijn rugzakbegeleidster kreeg hem wel eens aan de praat over zijn gevoelens. Die kwamen vooral neer op: school is stom en alle kinderen ook. Ik vroeg hem of hij het fijn zou vinden om ook met mij over zijn gevoelens te praten. Maar nee, hij vond het al erg genoeg dat hij dat met juf X moest doen!
Wat hielp was naar het VWO gaan. Helaas konden ze op de basisschool weinig voor hem doen. Maar dat betekent niet dat jij het niet moet proberen, alleen maar dat je er met praten niet altijd uit krijgt wat er aan schort. Soms moet je domweg iets proberen.
Een ander slimmerikje hier wilde absoluut geen pluswerk, want dan was ze anders dan de anderen. Het zit soms heel ingewikkeld...
Leen13
13-10-2014 om 20:31
Lezen
Misschien kan het al helpen als je zoon wat interessantere literatuur op school heeft. Als zijn werk af is kan hij dan iets beters lezen.
Ik gaf mijn kinderen eigen boeken mee. Die avi boekjes waren ze al snel ontgroeid en die waren ook veel te saai. Zoon las Harry Potter en dochter Anubis en dergelijken.
anno
14-10-2014 om 10:55
seksuele handelingen???
"Toen we verhuisde 6 maanden geleden vertelde hij dat hij seksuele handelingen moest doen bij een buurjongetje dat 3 jaar ouder was."
Heb je dat onderzocht/uitgezocht? Dit vind ik nogal wat hoor als een klein kind dat zegt. Alle alarmbellen zouden bij mij als moeder afgaan op zo'n moment. Wat als dat waar is?
V
14-10-2014 om 20:20
slaapgebrek groot probleem
Beste Anno, mijn alarmbellen gingen ook af uiteraard! Hij vertelde mijn moeder, zijn oma dus, dat hij aan de piemel moest likken van zijn vriendje en hij dan een euro kreeg en het smaakte naar autobanden. Hij bracht het heel nonchalant. Ik heb er geprobeerd over te praten met hem, van goh, vertel eens, hoe ging dat dan? Er kwam weinig uit. Dat hij het zich niet meer kon herinneren en dat hij zoiets nooit zou doen, want dat is toch vies... wel zei hij dat vriendje dreigde om hem te schoppen als hij dat niet deed..
Meer is er nooit over gesproken, ook niet tegen de psycholoog. Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar precies zullen we het nooit weten. Ik heb een gesprek gehad met de moeder van dit vriendje. Ze stond versteld en zei nergens iets van te weten. Wat er wel bekend is, is dat dit vriendje computerspelletjes speelde met zijn vader voor 18+ heel geweldadig allemaal. Hij heeft mijn zoontje vaak verteld dat hij dood wilde en op welke vreselijke manieren hij dat wilde doen. Ik heb haar dat verteld, omdat ik me ook zorgen maakte over haar zoontje en ik hoop dat ze er iets mee gedaan heeft. Maar dat ligt verder bij haar. Uiteraard ziet mijn zoontje hem niet meer.
Ik heb een gesprek met de meester vandaag gehad en we hebben besloten dat hij nog 2 weken thuis blijft en woensdag na de vakantie weer op school komt. Hij gaat het bespreken met de ib-er om aangepast schoolwerk aan te bieden. Ik hoop dat alles beter zal gaan metmijn zoon en hij eindelijk plezier krijgt in school!
Momenteel maak ik me erg zorgen over zijn slaapprobleem. Hij is erg moe overdag, heeft ook hoofdpijn, zegt misselijk te zijn en zegt dat hij niet goed kan lopen. Hij lijkt soms een beetje wankel. Ik kan me voorstellen hoe hij zich moet voelen na weken slecht te slapen. Ik voel me al dizzy als ik 1 nacht weinig slaap. Ik heb de huisarts benaderd voor melatonine, maar de praktijk is dicht tot donderdag. Zal ik op eigen houtje melatonine kopen en toedienen? Of wachten tot de praktijk open is? Wat denken jullie?
Herman
15-10-2014 om 07:49
huisarts!
Ik vind wankel zijn, slecht lopen en misselijkheid niet voor de hand liggende symptomen bij slaapgebrek. Zeker kinderen kunnen heel wat hebben.
Ik zou er meteen mee naar ha gaan.
Pirata
15-10-2014 om 11:23
huisarts ja
In elk geval een afspraak maken met de huisarts. Melatonine kun je zelf kopen, dat is goedkoper bij de drogist dan via een recept bij de apotheek. Je kunt een lage dosering geven (1 of 2 tabletjes, 0,1 mg per stuk). Voor hoge dosering zou ik met de huisarts overleggen.
Elisa Gemani
15-10-2014 om 11:49
Huisarts
Eens met Herman en Pirata. Naar de huisarts! Overigens heeft mijn zoon ruim 7 jaar last gehad van een ernstige slaapstoornis; een kind kan echt wel een tijdje zonder voldoende slaap zonder dat hij last krijgt van de klachten die jij noemt. Maar de oorzaak van het slechte slapen moet wel aangepakt worden dus dat is zaak voor de kinderpsycholoog of kinderpsychiater.
V
15-10-2014 om 22:57
bij ha geweest
Ik ben vandaag bij de huisarts geweest met hem. De klachten die hij heeft komen door zijn depressie. Een soort hyperventileren ook, omdat hij aangeeft soms moeite te hebben met ademen.
Melatonine kreeg ik niet van de apotheek die ik er gisteravond over opbelde en de huisarts schrijft het ook niet voor. Er is onvoldoende bewijs om de veiligheid van kinderen te waarborgen. We gaan nu zelf nog meer dingen proberen zoals ipv 20 min lezen nu een uur lezen voor het slapengaan en 2 uur vantevoren zoveel mogelijk lichten gedempt houden, enz. Ik hoop dat het lukt.
De kinderpsycholoog werkt samen met een psychiater waar hij naartoe kan. Hij wordt dan gediagnostiseerd door de psychiater en kan dan behandeld worden door zijn huidige psycholoog wat fijn is, omdat hij al een band met haar heeft.
Omdat ik een goed gevoel heb bij de crefmethode wil ik dat ook proberen. Het staat bekend als een methode die snel effect heeft en resultaat laat zien. Er zijn ook niet oneindig veel behandelingen nodig, hij dacht zelf aan 5 tot 8. Bovendien is het een praktijk in huis, dus zitten we niet in een muf kantoor. Maar ik vraag me af of het niet veel wordt voor hem. Jeetje, ik heb zo te doen met hem. Ik wou dat ik zijn pijn kon wegnemen. Heeft iemand hier ervaring met een zwaar depressief kind?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.