Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Shosha

Shosha

18-05-2013 om 08:18

Hoe vind je hulp?

Een paar dingen lopen niet lekker hier en ik zou iemand willen hebben met wie mijn man en ik ongeveer eens per twee weken kunnen praten over de opvoeding van onze zoon. Hoe kunnen we zo iemand vinden? Met googelen lukt het me niet (verkeerde zoektermen?) Zijn er handige websites waar je iemand kunt vinden, of zou ik het best de maatschappelijk werker die op de school van zoon schijnt rond te lopen (cluster 4) kunnen vragen? Als je uit eigen ervaring iemand in Amsterdam kunt aanbevelen is dat natuurlijk ook heel fijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jans

jans

18-05-2013 om 08:48

Positief opvoeden?

Als het echt over de opvoeding gaat, zou je eens op www.positiefopvoeden.nl kunnen kijken. Website in eerste instantie gericht op Amsterdam (je kunt ook doorklikken naar de rest van NL)

Het is de website van het programma Triple P, er is ook een variant voor ouders van zorgenkinderen (die heet Stepping Stones)

Jans

Pirata

Pirata

18-05-2013 om 09:29

Zelf

Zelf heb ik niet zoveel vertrouwen in de "standaardprogramma's" als je het over zorgenkinderen hebt. De situatie is zo specifiek, dat gewone opvoedtips maar zeer gedeeltelijk helpen. Wat voor ons nu werkt: zoon loopt bij een integratief kindertherapeut. Regelmatig hebben wij daar zelf ook een oudergesprek. Zij kent onze zoon, bovendien vertelt hij daar ook dingen waar hij mee zit en die ook de opvoeding kunnen raken. Het heeft ons al meerdere opvoedkundige winstpunten opgeleverd.

Prakje

Prakje

18-05-2013 om 09:34

Shosha

Wij hebben een traject gedaan van ca een jaar via Autimaat. Die bestond uit een cursus van 5 dagen, en thuisbegeleiding van een autisme/opvoed coach. De coach kwam dan om de week een uur langs. Vaak hadden we dan ook video-opnames van situaties die we dan beeldje voor beeldje bespraken. Heel leerzaam!

En laat je niet afschrikken door de afstand, ze zitten in Doetinchem. Er kwamen daar mensen uit alle hoeken van het land. En ook wij wonen niet erg om de hoek. Als ik er een halve dag voor had meten reizen, hadden we t ook gedaan

Wij vonden dit echt heel plezierig, en het heeft ons zoveel gebracht dat we de opvoeding en begeleiding voorlopig zelf kunnen. Algemene opvoedtips werken vaak niet omdat je toch echt te maken hebt met autisme. En autisme vraagt een andere aanpak, de koppies zitten wat anders in elkaar.

Vooral de cursus waarin je leert wat autisme betekent voor de informatieverwerking en waarnemingen van je kind, en welk effect het heeft op het gedrag van je kind en hoe je hier vervolgens op kunt inspelen is top!

Shosha

Shosha

18-05-2013 om 11:12

Jans, pirata en prakje

Jans, we zijn ooit begonnen met triple p begeleiding. Triple P is werkt met een systeem van straffen en belonen, iets wat bij onze zoon totaal niet werkt (dat geldt geloof ik voor meer kinderen waar iets mee is). Ik vond het bovendien buitengewoon frustrerend dat er door de mensen van het OKC gedaan werd alsof het vervelende gedrag van onze zoon veroorzaakt werd door onze tekort schietende opvoedcapaciteiten en dat alles wel goed zou komen als we maar deden wat zij zeiden. Ik houd me in de toekomst liever verre van het OKC en Triple P.

Pirata, onze zoon is 5 en ik denk niet dat zoiets nu al veel zoden aan de dijk kan zetten. Hij vertelt ook niet zoveel (behalve lange verhalen over astronauten en superhelden).

Prakje, dat klinkt wel als iets voor ons. Alleen die vijf dagen, ik heb geen idee hoe we dat moeten regelen, aangezien we al in de problemen zitten met verlofdagen en we ook niemand hebben die hele dagen zou kunnen oppassen als het in het weekend zou zijn. En als ik op hun website naar hun werkgebied kijk, vallen we daar royaal buiten. Of kijk ik naar de verkeerde pagina?

Waar we mee zitten is dat onze zoon een paar dingen doet waarvan we niet weten wat we ermee moeten en waar we onderling over van mening verschillen. Het zou zo fijn zijn om die dingen aan iemand voor te kunnen leggen die snapt hoe onze zoon ongeveer in elkaar zit. Als die persoon nog algemene principes kan geven voor de opvoeding is dat nog mooier. Ik vind dat we moeten beginnen met Geef me de 5 lezen, maar mijn man doet het niet en ik val steeds in slaap als ik ga lezen... Maar sommige dingen lopen steeds verder mis, dus er moet echt iets gaan gebeuren.

Ondertussen kijk ik nog wat op die autimaat site en het ziet er wel uit als wat wij nodig hebben. Ik denk dat we ook heel veel aan video-opnames zouden hebben. Ik ga ze gewoon mailen en vragen of zij iets voor ons kunnen doen en zo niet, of ze iemand bij ons in de buurt kunnen aanbevelen. Dank Prakje!

liora

liora

18-05-2013 om 22:59

Shosha

Triple P stepping Stones wordt niet door het OKC gegeven.

Nickelo

Nickelo

19-05-2013 om 17:43

Childconsult

Wij hebben erg goede ervaringen met de oudertrainingen van Charlotte Visch. Ze doet ook persoonlijke begeleiding zag ik net op de website. Ze zit in Amsterdam en is ook de grondlegger van de integratieve kindertherapie waar Pirata het over heeft.

Wij vonden haar echt geweldig. Ze heeft ook een tijdlang onze zoon met Asperger begeleid. Hij genoot van de bezoekjes daar en hij was jaloers op onze oudersessies (jullie mogen wel naar Charlotte en ik niet
Wij hebben destijds in totaal 3 keer een oudersessie van 3 avonden gedaan. De groepssessies hebben ook als voordeel dat je herkenning hebt in verhalen van andere ouders. Charlotte gebruikte dan zo'n verhaal om het mechanisme erachter uit te leggen en tips te geven hoe je het op kon lossen.

www.childconsult.nl

Nickelo

Alcedo atthis

Alcedo atthis

19-05-2013 om 19:39

Orthopedagoog of kinderpsycholoog

Ik denk dat veel orthopedagogen en kinderpsychologen jou kunnen helpen. En als je daarop googlet, dan kom je vast het nodige tegen bij jou in de buurt. Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit welke 'titel' iemand bij zijn naam heeft staan. Kindertherapeut, GZ-psycholoog of wat dan ook maar. Uiteindelijk is het vooral belang dat je iemand treft waar je een klik mee hebt en dat het iemand is die ervaring heeft met kinderen zoals die van jou.
3,5 jaar geleden kwamen wij voor het eerst met onze zoon bij een praktijk voor kinderpsychologie. We hadden de intake met twee psychologen en het was direct duidelijk dat we met een van hen een goede klik hadden. Hij heeft onze zoon (en ons) toen een tijdje begeleid. Toen we later weer begeleiding wilden, bleek hij naar een andere vestiging van de praktijk te zijn gegaan. Wij zijn daar toen ook naar toe gegaan, ondanks de reistijd. Inmiddels heeft hij een eigen praktijk, en zijn we wederom meeverhuisd. Want zo nu en dan is er toch weer behoefte aan begeleiding en/of feedback. Heel fijn, iemand die zoon en ons als zo lang en goed kent! Ik verwacht dat we hier de komende jaren nog wel eens te vinden zullen zijn (puberteit komt eraan, middelbare school, ik vrees dat dat niet vlekkeloos gaat lopen). Zoon komt er zelf ook graag.

Shosha

Shosha

20-05-2013 om 09:15

Nickelo

Ha fijn, een concrete tip voor een therapeut in de buurt Werden de kosten vergoed?

Shosha

Shosha

20-05-2013 om 09:18

Alcedo atthis

Maar hoe vind je zo iemand? Als ik google op kindertherapeut plaatsnaam krijg ik ruim 300.000 hits. We hebben eerst via het CB Triple P begeleiding gekregen van iemand die ook als integratief kindertherapeut werkt, en dat was zo'n incompetente draak van een mens, ik zou er liever niet eerst vijf van zulke treffen voordat we iemand vinden met wie we een klik hebben.

Via de huisarts?

Waarom vraag je je eigen huisarts niet om advies?

Alcedo atthis

Alcedo atthis

20-05-2013 om 10:49

Shosha

Oh ja, je zoekt in Amsterdam, daar heb je er vast heel veel...
Wij hebben onze therapeut wel via internet gevonden. Ook al wonen wij in een grote plaats, het aantal hits van praktijken was toch maar klein. Een aantal websites bekeken, en bij deze hadden we direct een goed gevoel. En waarom? Kleinschalig, ik geloof dat ze toen 4 of 5 psychologen hadden met verschillende achtergrond. Geen eenpitter, dat vond ik ook wel prettig. Hulpvraag van ouders en kind centraal, stond op de website. Geen standaard aanbod, maar samen met ouders kijken wat wel en niet werkt en nodig is. Vergoeding vanuit zorgverzekering. En verder vooral de positieve manier waarop op de site over kinderen werd geschreven. Uitgaan van hun eigen kracht, het belang van vertrouwen en een goede match (daarom ook intake met 2 psychologen, oa om te kijken met we het klikt).
Huisarts (waar wij naar toe moesten voor de verwijzing) had overigens nog nooit van deze praktijk gehoord. Maar wij hadden besloten dat dit het moest gaan worden, dus hij heeft keurig een briefje geschreven
Sterkte met je zoektocht!

Shosha

Shosha

20-05-2013 om 11:15

Fayw huisarts

Bij vorige gelegenheden waren we niet erg te spreken over de therapeuten die onze huisarts had aanbevolen.

Shosha

Shosha

20-05-2013 om 11:17

Alcedo atthis

Misschien moet het uiteindelijk maar zo. Ik zou zo graag eens een kortere weg bewandelen dan eindeloos googelen, mailen en bellen, maar misschien moet ik dat verlangen ook maar loslaten wegens niet realistisch.

nickelo

nickelo

20-05-2013 om 13:43

Hangt ervan af

Ze was destijds aangesloten bij Ringg, dat door verschillende verzekeringen geaccepteerd wordt. Mijn verzekering accepteerde het echter niet, dus wij hebben alles zelf betaald. Ze had een lijst liggen, herinner ik me, met verzekeringen die het accepteerden.

Maar dat kan nu best anders zijn

Nickelo

Nickelo

20-05-2013 om 13:47

Ring

Het is ring met 1 g. Dat is trouwens wel een vage organisatie van natuurgeneeswijzen waar ik echt helemaal niets mee heb. Maar Charlotte is zelf absoluut niet van het vage, dus dat maakte niet uit.

Karmijn

Karmijn

20-05-2013 om 17:54

Probleem

Ik denk dat het grote probleem is, dat het zo verschrikkelijk subjectief is. Wat voor het ene kind een goede therapeut of school is, is voor het ander kind een ramp.
Wij zijn met twee verschillende kinderen bij dezelfde cesartherapeut geweest. De eerste ging met tegenzin, de tweede gaat er echt huppelend heen. Zo'n verschil, ik verbaas me er nog steeds over.
Dus je zal het toch zelf moeten ondervinden. Mijn ervaring is wel, dat het helpt als je een duidelijke hulpvraag hebt. Bijv: wij zoeken ondersteuning bij het begeleiden van ons kind. En ik zou je altijd aanraden om eerst zonder je kind in gesprek te gaan. Dan kun je alvast aanvoelen of die therapeut een beetje is wat je verwachtte.

Shosha

Shosha

22-05-2013 om 17:36

Lange weg, korte weg

Ik had autimaat gemaild of we daar terecht konden en zo niet, of ze iemand bij ons in de buurt konden aanbevelen. We vallen buiten hun verzorgingsgebied, maar ik kreeg een organisatie in de buurt aanbevolen die ook volgens hun methodiek werkt en ondersteuning geeft aan hulpverleners. Toen bleek dat die organisatie ook begeleiding geeft aan onze school... Vandaag heb ik dus de leerkracht van mijn zoon aangesproken en die regelt een afspraak met de maatschappelijk werkster van school met ons. Als zij ons zelf niet kan helpen, kan ze waarschijnlijk wel iemand aanbevelen. Ik hoop dat daar wat uitkomt! Ik heb wel een omweg genomen

Rafelkap

Rafelkap

22-05-2013 om 17:58

Shosha

Over die omweg : probeer ook in contact te komen met andere ouders op school. Dat is vaak nogal lastig omdat veel kinderen met busjes worden gebracht, maar vaak organiseert school wel ouderavonden met als doel dat je elkaar kan ontmoeten. Die moeten vaak met hetzelfde bijltje hakken dus het is handig om elkaar te kennen, jullie wonen in dezelfde stad/buurt. En idd weet school ook veel adresjes.
Hopelijk hebben jullie veel baat met de hulp. Heel veel geluk en sterkte met jullie kleine vent!

Prakje

Prakje

22-05-2013 om 20:07

Fijn!

Dat je wat gevonden hebt, helemaal fijn dat het dichtbij is

Soms werkt het gewoon zo, dan kom je "via de afsluitdijk, om de hoek uit"...

Shosha

Shosha

22-05-2013 om 20:37

Rafelkap

Op school moet ik nog een beetje thuis worden. Ouderavonden valt me tegen tot dusver en inderdaad is onze zoon de enige in zijn klas die door zijn ouders gebracht en gehaald wordt. Als wat andere dingen op de rit zijn ga ik wel uitzoeken hoe ouders op school van elkaars ervaringen en kennis kunnen profiteren en als daar nog niets voor is, zet ik zelf wat op. Heb net zelf een zwembad net buiten de stad gevonden waar kinderen waar wat mee is voor een normaal bedrag zwemles krijgen, desnoods individueel, dat lijkt me nou weer kennis waar ik andere ouders op school blij mee kan maken (zwemles voor kinderen met ass in de stad kost € 25,- per keer!)

Shosha

Shosha

22-05-2013 om 20:38

Prakje

Haha, inderdaad!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.