Miranka
06-10-2016 om 18:49
Hoe vertel ik cjz dat 16 jarige aanspreekpunt is
Mijn 16 jarige dochter is al enige tijd met jeugdzorg. Ondertussen is ze 16 jaar geworden en wil/mag ze zelf meer de regie nemen. Wettelijk is zij ook het aanspreekpunt voor jeugdzorg. Medewerkster jeugdzorg blijft via mij communiceren. Dat geeft wrijving. Ze zegt/vraagt mij dingen die ze aan mijn dochter moet zeggen/vragen. Ik neem mijn dochter serieus en merk dat ik last heb van de 'onderonsjes' met deze hulpverlener. Mijn dochter heeft aangegeven dat ze het niet prettig vindt als ik over haar praat zonder dat ze er bij is. Hoe maak ik dit duidelijk aan de hulpverlener zonder te veroorzaken dat ze het desinteresse of een andere negatieve conclusie in de dossiers stopt. Mijn ervaring met jeugdzorg is in die zin zeer negatief. Verslagen. Jij vaak subjectief en niet helpend. vandaar mijn vraag hier. Wie heeft dit ook aan de hand gehad en hoe zorg ik dat het niet oordelend naar mij als ouders in de dossiers komt. Dank voor jullie reacties
Leen13
06-10-2016 om 19:00
Helder blijven
De kans dat er minder gevallige zaken in je dossier komen die kans loop je toch wel.
Je kunt in elk geval zelf zo beleefd en neutraal mogelijk reageren.
Zeg gewoon: mijn dochter vind het niet prettig als ik buiten haar om met je spreek, kun je het svp ook rechtstreeks aan haar vragen?
De andere kant van de zaak is natuurlijk dat ouders zich juist zorgen kunnen maken omdat een hulpverlener nog uitsluitend met het betrokken kind spreekt zonder dat de ouders op de hoogte zijn of iets kunnen bijdragen.
Wat dat aangaat is 16 jaar ook een lastige leeftijd.
Hanna
13-10-2016 om 09:44
Praktische oplossing
Ik het niet mogelijk te vragen alleen per e-mail met de hulpverlener te communiceren, en met je dochter in CC? Zo wordt het groepsgesprek.
tsjor
13-10-2016 om 17:55
Objectief
Je kunt de vraag ook objectief neutraal stellen: mijn dochter is nu 16. Voor de WGBO nbetekent het dat ze zelfstandig en alleen kan beslissen over medische zaken, ik heb in feite geen insprak meer. Hoe gaan jullie daarmee om? Mijn dochter wil graag dat er vanaf nu met haar gesproken wordt. Kunnen jullie dat respecteren?
Tsjor
tsjor
13-10-2016 om 17:57
Let wel
Er zijn heel wat situaties waarin ouders het juist prettig vinden dat ze wel nog betrokken worden in gesprekken over hun 16, 17 of 18-jarige. dus al te principieel zou ik het nu ook weer neit stellen.
Tsjor
Kelly
24-10-2016 om 14:03
Nummerherkenning
Als je ziet dat zij bellen zou je ook de telefoon niet kunnen opnemen en als je dochter thuis is haar laten terugbellen. Verder zou ik me afzijdig houden en bij moeilijke of lastige vragen benoemen dat je daarop graag verder op in wil gaan maar wel met je dochter erbij. Lastige situatie hoor..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.