Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Moeder van ex? ADHDer

Moeder van ex? ADHDer

06-06-2014 om 17:53

Hoe lang blijft een etiket plakken?

Mijn zoon werd in groep 2 "herkend" als last hebbend van ADHD. Ik vermoedde meteen dat de juf wel eens gelijk kon hebben omdat ik kort daarvoor een artikel over ADHD gelezen waarvan ik bijna alles herkende: zeer korte concentratie, druk, niet goed tegen onverwachte situaties kunnen, in herhaling vallen. Toen in groep 4 mijn zoon verzuchtte dat het zo druk in zijn hoofd was, zijn we naar huisarts en psychiater gestapt. Daar werd na onderzoek dezelfde conclusie getrokken.
We hebben toen gekozen om medicijnen uit te proberen, maar bij alle medicijnen die we hebben uitgeprobeerd, was het middel minstens zo erg als de kwaal. Ze gaven veel rust, maar ook vermoeidheid, bleekheid, slechte eetlust, slaapproblemen.
Ondertussen ging zoonlief met goede cijfers de school door. Zijn lievelingshobby werd schaken en daar leerde hij zich goed concentreren. In groep 8 was hij het medicijnen slikken zat en wilde hij het niet meer. Hij scheen het ook minder nodig te hebben, want hij klaagde niet meer over zo'n vreselijk druk hoofd en de school klaagde ook niet meer over een vreselijk druk kind.
Nu doet hij (in mijn ogen, hijzelf vindt wat anders) met heel veel gemak de Havo. Zijn mentor is erg over hem te spreken en zijn leraren zijn over het algemeen tevreden. Hij gaat 2x per week naar z'n huiswerkklas voor een uur of twee, tweeënhalf. Het gaat daar wel af en toe mis, maar veel vaker goed.
Eigenlijk is hij nu een gewone puber, en eigenlijk nog een hele brave ook. Hij heeft nog enkele aparte trekjes, maar wie is er nu wel volkomen normaal (als ik zo om me heen kijk).

Om een lang verhaal kort te maken: in hoeverre moet nu zo'n etiket blijven plakken? Kan hij problemen krijgen bij het kiezen van een vervolgopleiding? Dat ze alleen kijken naar welke etiketjes zijn geplakt in het verleden en niet naar hoe hij nu is?
Immers, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar nu in positieve zin!

Karmijn

Karmijn

06-06-2014 om 18:04

laten verwijderen

Kun je niet zijn huidige school vragen om de diagnose uit het dossier te halen?

De school zal sowieso geen medische informatie over jouw zoon aan de vervolgopleiding mogen geven, zonder nadrukkelijke toestemming.
Die vervolgopleiding kies je zelf en daar meld je jezelf voor aan. Daar heeft de middelbare school helemaal geen rol in. Tenminste, bij het wo waar mijn dochter volgend jaar naar toe gaat niet. Ik weet niet of het bij leerplichtige pubers anders is, maar volgens mij gaat het ook daar zonder 'overdracht' van gegevens.

Ik ken heel wat volwassenen die waarschijnlijk nu als kind de diagnose adhd zouden hebben gekregen. Hieronder mijn man en zijn vader. Ze functioneren allemaal goed nu, na zeer rommelige en probleemvolle opleidingsperikelen. Veel 'last' van adhd kan afnemen na puberteit. Gelukkig maar.

Onze zoon is ook veel en veel rustiger inmiddels.

Ik verwacht dat hij naar het vervolgonderwijs gaat, waarbij we misschien die adhd nog wel noemen. Maar dan kun je zelf aangeven of je hulp en ondersteuning nodig hebt. Niet dus, denk ik. (hij is niet zo dol op hulp en ondersteuning... )

Maar ik verwacht echt niet dat ze hem dan nog lastig gaan vallen met psychologische testresultaten uit het verleden.

School

Deze vraag houdt mij ook al een tijdje bezig, hoe zit het bv met het rijbewijs? Als je een diagnose ADHD of autisme hebt moet je gekeurd worden, kan je dan als zelf of als ouders besluiten het is over en op de eigen verklaring invullen? Of moet een deskundige onderzoeken of het echt 'over' is?
Van een iq test wordt altijd gezegd dat het na 2 jaar niet meer geldig is? Maar bij een onderzoek naar ADHD of autisme staat dat er volgens mij niet bij.
Wie weet hoe dit zit?

Lisetje

proberen

Ik denk dat er hier en daar wel regels zijn maar je kunt het ook gewoon proberen. Eerst rijles en dan zeggen dat je autisme hebt als je het gehaald hebt en dan zien hoe je dat aanlegt om er voor de verzekering mee gedekt te zijn. Houd het vooral praktisch.
Dat is het voordeel dat men aan de buitenkant niet snel ziet dat je kind een ander 'karakter' heeft dat op sommige gebieden beperkingen kan opleveren.

Karmijn

Karmijn

08-06-2014 om 15:56

eerlijkheid duurt het langst...(rijbewijs)

http://www.cbr.nl/ev.pp
http://www.impulsdigitaal.nl/over-impuls/belangenbehartiging/adhd-en-rijbewijs/

Ik denk dat je in de problemen kunt komen als je het niet meldt bij het cbr. Ze vragen nadrukkelijk naar stoornissen uit het verleden. Als je het niet meldt, zou er wel eens gedoe van kunnen komen, als je een ongeluk veroorzaakt. Met dit soort dingen kun je beter eerlijk zijn, vind ik.

Dan zal dat betekenen dat je misschien een medische keuring moet krijgen. Maar dat zullen mensen die depressief zijn geweest, bijvoorbeeld ook moeten doen.

Onno

Onno

09-06-2014 om 13:49

Lang, heel heel lang.

In ons land zijn we dol op diagnoses stellen en registreren. Een diagnose kan iemand zijn leven lang blijven achtervolgen. Niet alleen voor het krijgen van een rijbewijs maar ook bij verzekeringen, het krijgen van een hypotheek, uitsluiting van bepaalde beroepen enz. enz.
Nee, daar ben je niet zomaar klaar mee.

homeopathie

Met een homeopathische oplossing kun je weer van je etiket af komen. Maar daar weet Onno meer van, maar of hij het ons vertelt, tja daar ben ik niet zo zeker van.

Iselo,

Ik ben het in dit geval wel voor een deel met Onno eens.
De gegevens van een kind staat in het electronisch leerling dossier, dus ook zaken zoals ADHD zodat de school kan aantonen dat ze het kind goed in de gaten hadden, voor geval ouders een school aanklagen. Daarom zal, volgens mij, die info nooit verwijderd worden. Als ouders ergens niet mee eens zijn, komt er hoogstens een kattebelletje.

Zo'n dossier wordt 2 jaar na einde PO verwijderd, zeggen ze.
Ze mogen die info, alleen met toestemming van ouder, koppelen aan het aanmeldingsnummer van een kind, alleen werkt het in de praktijk wel anders; welke ouder kan zich nog herinneren dat er om toestemming werd gevraagd?
Het is bekend dat GGZ een dossier met gegevens pas na 34 jaar verwijdert, zeggen ze.
Een oudere dame (75) ging op zoek naar haar tijd in de kindertehuizen en kwam info tegen over wat de nonnen van haar vonden toen ze nog een kind was. En dat was niet eens elektronische gedocumenteerd.

Voor de moeder van de ex-adhd'er vind ik het moeilijk; als een botsing plaatsvindt en haar kind is verantwoordelijk maar heeft verzwegen dat hij gediagnostiseerd is, kan een verzekering dit gebruiken om niet te hoeven uitkeren omdat de papieren niet op waarheid zijn ingevuld.

Erfelijke punten genezen niet, je leert er alleen mee omgaan. Hoe goed dat gaat komt tot uiting in een medisch keuring. Dat is dan de vrijbrief waar de verzekering niet onder uit kan.

Moeder van ex? ADHDer

Moeder van ex? ADHDer

11-06-2014 om 12:24

Medische keuring

De vraag is dus of hij ermee om kan gaan tijdens een (medische) keuring. Hij denkt namelijk over een opleiding waar een psychologische keuring bij plaatsvindt.
En dan hopen dat ze alleen daar naar kijken en niet naar een melding in het GGZ dossier.

Moeder,

Is een heronderzoek bij een vrijgevestigde psychiater een optie?

Als de uitslag zo klein is dat je kind binnen een gebied blijft en daarmee 'stoornis' vrij is verklaard, kan hij zich zonder problemen aankruisen dat er geen stoornissen zijn.
(Degene die de toets afnam is ook maar een mens.)

Wat betreft het psychologische onderzoek; niemand weet hoe hij zal scoren. Vaak worden degelijke toetsen geoefend om te wennen aan de vraagstelling. Ongeacht wel of geen etiket.

Moeder van ex?ADHDer

Moeder van ex?ADHDer

11-06-2014 om 21:45

Oefenen psychologische toetsen

Wat voor soort psychologische testen kan je oefenen? Ik zie op internet wel veel psychologische testen. Maar niet denk ik die ze bij zo'n opleiding gebruiken. Een test als "wat zijn je goede eigenschappen" bij het psychologie magazine is toch wat anders?
Ik ben wel benieuwd of je zoiets als "concentratie-test" of "stressbestendigheid-test" kan oefenen. Dat toetsen ze bij die opleiding.

Test

Heb je wat aan deze link want iedere test heeft zijn eigen doel.
Belangrijk is dat iemand constant reageert om stabiel over te komen en niet gaat peentjes zweten.

http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/onderzoeken/psychologisch

herindicatie

Ik zou een herindicatie aanvragen. Voor de vervilgopleiding zal het misschien niet veel uitmaken, maar later bij een sollicitatie kan het wel invloed hebben. Bij defensie bjjvoorbeeld. Ook moet je vaak kunnen aantonen dat je al lange tijd geen medicatie gebruikt. Ik zou die herindicatie aanvragen, dan heb je zwart op wit dat de diagnose niet meer aan de orde is. In principe is Adhd levenslang. Of je zoon heeft er goed mee leren omgaan of is er een onnodig etiket geplakt. Ik ben het dus ook wel eens met Onno, zaken uit je jeugd kunnen je lang achtervolgen. Ik kan me voorstellen dat er meer beroepen zijn waar er niet snel wordt gekozen voor iemand met Adhd. Piloot, politie, astronaut, treinmachinist, buschauffeur, hijskraanmachinist en militair.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.