Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Ann Cleeves

Ann Cleeves

21-04-2012 om 10:52

Hoe krijgt dochter haar hoofd helder?

Dochter heeft steeds meer last dat als haar hoofd 'vol' is dat alles minder goed gaat.
Het 'hoofd'plaatje moet echt helemaal kloppen om optimaal te presteren, te praten en schoolwerk te maken.
Ik noem haar hoofd wel vol maar misschien is het dat niet, je merkt wel dat als er veel gedacht wordt over van alles en nog wat dat alles minder goed gaat.
Er is door een taalstoornis al een probleem met goed (weg)denken en ik vind het net lijken of de informatie nog wacht tot het goed opgeborgen kan worden of zoiets.
Wat zouden we kunnen doen om te zorgen dat ze haar hoofd leeg (?) kan maken? Is het slim om op zoek te gaan naar een hulpverlener? Wat voor eentje/welke dan?
Vanochtend ging het zwemmen weer helemaal niet en ik vrees ook de middelbare school. Het is tijd voor aktie maar wat en hoe dan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Overgangen en veel

Mijn zoon heeft dat ook. Hij vind het moeilijk om te schakelen tussen alle aktiviteiten voor school, thuis en vrienden. Wat helpt is dat goed te plannen en je daar aan te houden. En soms overschakeltijd te reserveren, niet alles achter elkaar. En ik denk dat een training als Mindfullness, yoga, bidden of Tai Chi ook kan helpen, maar zoon zegt daar geen tijd voor te hebben. Ik heb hem maar een boekje gegeven.
Ook kwam hij afgelopen week zelf om Valeriaan vragen omdat hij soms ook 's nachts maar doorgaat met dat hoofd. En Valeriaan helpt hem om goed te ontspannen en te slapen.

Ann Cleeves

Ann Cleeves

22-04-2012 om 11:20

Annej

Ik had al gegoogeld maar ik was nog niets zinvols tegengekomen. Mindfullness ziet er wel nuttig uit en daar zal ik zeker achteraan gaan. Yoga kan ook wat zijn maar ik denk dat het belangrijk is dat ze zelf de tools krijgt om er wat mee te doen.
Wat voor boekje heb je je zoon gegeven?
Dochter last zelf al rustmomenten in, dan trekt ze zich met een rustig knutselwerkje terug op haar kamer maar het maakt het hoofd niet leeg, het voorkomt natuurlijk wel dat er geen nieuwe prikkels meer bijkomen.

Thich nhat hanh

http://www.youtube.com/watch?v=oWerJwf3-3I&feature=related
Ik heb het boekje even niet bij de hand, het is bij zoon maar het is een boekje over mindfullness van Thich Nhat Hanh in het Nederlands.
Er staan ook oefeningen in. Het is een eenvoudig idee om je aandacht te focussen op je ademhaling en daarvan te genieten.
Veel zaken zijn geschikt denk ik. Als het maar leidt tot het vertragen van het tempo en de beperking van gedachten.
Ik denk dat bidden ook helpt maar zoon is helaas op het moment atheist.
Mijn ervaring is ook dat het instuderen van een moeilijk stuk muziek alle gedachten kan stoppen zodat je daarna fris energiek en met een helder hoofd kan zijn.
Ontspanning en afleiding dus.

Stilzitten als een kikker

van Eline Snel is een boekje met CD, mindfulness voor ouders en kinderen van 5 tot 12 jaar. Leuk!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.