Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Bla

Bla

27-02-2017 om 23:10

Hoe houden we hb zoon bezig?

Zoon van 8 is gewoon niet moe te krijgen en snel verveeld. Zeker op vrije dagen zoeken we thuis hoe hem bezig te houden. Wie heeft tips?

Behlave cognitief heel goed en snel is hij ook wat bang om aan onbekende dingen te beginnen (fixed mindset). - dT maakt het niet eenvoudig hem te motiveren iets nieuws te proberen. Ook motorisch geen wonderkind (judo geprobeerd, maar hij snapt gewoon niet hoe hij zn lijf in de juiste stand moet zetten om een houdgreep te maken bijvoorbeeld, als hij al begrijpt hoe durft hij het niet) .zou hem graag op een sportclub zien bijvoorbeeld, om 'm op sociaal en motorisch gebied wat meer uitdaging te geven en hem lekker moe te laten worden.

Scouting is meestal wel leuk, maar dat is in de schoolvakanties niet.

Vooralsnog vermaakt hij zich met gamen, puzzels, lezen.. Maar het is niet genoeg. Als we niet weg gaan (zwemmen, museum) is het een hele lange dag. Einde dag is hij dan lastig en komt absoluut niet in slaap. Hoewel hij talen en rekenen leuk vindt is dat niet iets waar hij uren mee beizg kan zijn. Knutselen of tekenen is echt niet wat hij wil (kan). Iemand nog een tip?

Vriendjes?

Kun je in de vakantie vriendjes laten komen spelen of logeren? Neefjes misschien? En dan samen naar een speelhal of speeltuin. Verder veel naar buiten, bv naar het bos om in bomen te klimmen. Samen ergens lunchen, naar de film, gezelschapsspelletjes.

moeder van een slimme zoon

moeder van een slimme zoon

27-02-2017 om 23:22

rubik's cube

Je zou je zoon een ruik's cube kunnen geven. Misschien heb je er nog een 'van vroeger', en anders zijn ze bij iedere speelgoedwinkel verkrijgbaar. Daar kan een kind eindeloos mee bezig zijn. Op internet zin genoeg filmpjes enzo te vinden die hem daarmee kunnen helpen. En als het hem lukt, dan kan hij proberen het snel te doen. Een van de snelste 'pubers' ter wereld is een Nederlandse jongen, dat spreekt tot de verbeelding. Even googelen, en dan vind je het wel.
Mijn zoon is al 2,5 jaar verslingerd aan de ruik's cube en doet ook mee aan wedstrijden. Erg leuk, hij heeft daar echt zijn 'peers' gevonden. Er zijn ook nog allerlei andere varianten van de kubus, het verveelt nooit. Het kan ook altijd slimmer en efficiënter, zodat je tijden beter worden.

Triva

Triva

28-02-2017 om 01:27

Geocachen met hem. Als hij niet buiten is kan hij thuis voorbereiden en puzzels maken.

moeder van een....

moeder van een....

28-02-2017 om 08:29

typfouten

Oeps, zie nu dat ik wat gekke fouten in de tekst heb staan.

ruik's cube = rubik's cube
snelste 'pubers' - snelste 'cubers'

Motorisch uitdagen

Buiten klimmen en bewegen, fietsen, een hellinkje laten maken om overheen te fietsen,,
Een parcours binnen uit laten zetten zodat hij van de ene kant van de kamer kan komen naar de andere kant zonder de grond te raken.
Op Pinterest zoeken naar testjes,proefjes etc en die uitproberen.
Daar kun je echt heel veel ideeen op vinden.

Specht

Specht

28-02-2017 om 09:11

Schaakclub

Is een schaakclub wat voor hem?
Hij kan dan thuis partijen naspelen en trainenen misschien komt hij daar ook vriendjes met dezelfde intresse tegen.

Vesta

Vesta

28-02-2017 om 13:13

sport

sport: badminton, vergt techniek, maar dat wordt je aangeleerd, geen fysiek contact maar wel heerlijk intensief. en ook een teamsport want in de dubbels zul je toch samen moeten werken.

Veel van de badmintonners die wij kennen zijn conditioneel sterker ontwikkeld dan de leeftijdsgenoten.

bezighouden?

Volgens mij is een kenmerk van HB kinderen nou juist dat je ze niet steeds bezig hoeft te houden, omdat ze altijd vol ideeën zitten. Maar een hoog IQ en HB worden wel vaker verward. HB is zoveel meer dan alleen een hoge intelligentie: er hoort namelijk ook nog een grote creativiteit en motivatie bij.

Los van dat alles zijn er natuurlijk veel kinderen die zichzelf slecht kunnen vermaken (vooral als er even geen scherm aan kan of mag) In dat geval zou ik het aanbieden van oplossingen (door dagjes weg te gaan naar bijvoorbeeld musea of iets actiefs buiten doen) afwisselen met lekker laten vervelen en kijken waar ze uiteindelijk zelf mee komen.

Hier weinig verveling, meestal komen er in vakanties juist allerlei woeste plannen op. Dan gaan ze een film maken samen, of creëren ze een mini-economie (eentje begint met geld maken, nummer 2 bedenkt een handeltje, nummer 3 springt erop in en voor je het weet proberen ze je een verzekering te verkopen...), of ze gaan aan de slag in ons tot lab omgetoverde tuinhuis, of ze bouwen een vlot, bedenken zelf een bordspel enz. enz.

Voordeel hier is wel dat ze met z'n vieren zijn en elkaar dus lekker bezighouden. Met één kind zou ik dan vooral ook wat afspraken met andere kinderen regelen.

Met een kind dat moeite heeft nieuwe dingen uit te proberen ('kan ik toch niet'), zou ik iets gaan doen dat je zelf ook niet zo beheerst. Hier hebben we een tijdje geleden bedacht dat we de vaardigheid om te kunnen tekenen wilden gaan ontwikkelen. Nu gaan we elke dag met een deel van de huisgenoten zitten en tekenen iets na. Alles wat we maken bewaren we na verloop van tijd bekijken we dat dan. Zo zie je een ontwikkeling. Leg de nadruk op dat het proces (aanleren van een vaardigheid) en niet op het resultaat. En doe zelf mee, dat helpt hier in ieder geval goed.

Marjoleine64

Marjoleine64

28-02-2017 om 20:32

Muziek?

Niet direct voor de korte termijn van deze vakantie, maar heb je al eens aan muziekles gedacht? Hij heeft de ideale leeftijd om daarmee te beginnen. Als hij er lol in heeft kan hij daar heel wat vrije uurtjes mee vullen, ook in de vakanties. Hoe vaker je oefent hoe beter het gaat, ook in de vakanties. Mijn zoons hebben we zelden hoeven aansporen om te oefenen, en nog steeds (nu 17 en 19). Om een instrument te kiezen is het bij veel muziekscholen (daar waar ze nog bestaan) of muziekverenigingen mogelijk om een orientatiecursus te doen, waarbij je kennis maakt met de mogelijkheden. En het is ook nog eens goed voor de motorische ontwikkeling! Onze oudste koos voor slagwerk (drummen), wat wij helemaal niets voor hem vonden juist omdat hij motorisch niet zo handig was (vooral wat betreft de vloeiende bewegingen zoals schrijven of zwemmen of fietsen was hij erg langzaam). Maar drummen vond hij erg leuk, en hij is er ook best goed in geworden en speelt nu alweer enkele jaren in een bandje met vrienden.(zijn handschrift komt nooit meer goed ben ik bang, maar dat is een ander verhaal)

Marjoleine64

Marjoleine64

28-02-2017 om 20:36

Oja - ook zelf meedoen!

Inhakend op de opmerking van Jippox om zelf mee te doen als hij moeite heeft om iets nieuws te proberen: super idee, juist ook bij muziek! Ik ben een jaar ná de kinderen ook lid geworden van de muziekvereniging, op een ander instrument. Dus in het begin konden ze mij helpen (en nog steeds, want zoon is echt veel beter dan ik ooit zal worden). Andersom kon in het begin ook wel, want ik heb als kind piano gespeeld. Maar dat is heel anders dan een blaasinstrument. Ik ken een gezin wat het direct zo aangepakt heeft: de kinderen mochten een instrument kiezen, en de ouders zouden mee gaan doen. Zoon koos drummen (met moeder) en dochter koos contrabas (met vader). Vader en dochter spelen nu in een leerlingenorkest bij ons, superleuk!

Zon

Zon

28-02-2017 om 21:08

Ga alsjeblieft niet het entertainment team zijn van je kind. Leer hem zichzelf te vermaken. Ik mis vriendjes in dit hele verhaal, zo belangrijk dat hij zich daarmee vermaakt en niet met alleen met jou. Doe 'm op een sportclub (teamsport) zodat hij leert rekening te houden met anderen en dat hij niet overal de beste in is.
Ga niet bij al zijn doen en laten uit van zijn 'HB' zijn, dat is slechts een klein onderdeel van wie hij is. Maak het niet groter dan dat en zoek daar niet alle oorzaken en problemen bij.

HB ouder

HB ouder

28-02-2017 om 21:37

Wel belangrijk

Hb is niet een klein gedeelte van wie je kind is, maar een groot gedeelte. Hb-ers, dus niet de slimme kinderen, denken sneller, creatiever en zijn gevoeliger. Dat bepaalt voor een groot gedeelte iemands persoonlijkheid. En ook de interactie met niet hoogbegaafden. Het is onzinnig om dat te ontkennen, sterker nog, daarmee ontken je iemands kern.
Het kan (hoeft niet!) lastig zijn om soepel met niet hb-ers om te gaan, vanwege wederzijds onbegrip. Daarom is het fijn om peers te vinden voor je kind. Dan kan spelen met vriendjes ineens heel anders worden.

Je kind kan zeker leren zichzelf te vermaken, en muziek maken is inderdaad een prima manier. Ook om te leren oefenen en doorzetten als iets niet meteen lukt. Geldt ook voor sport trouwens.

Andere ideeen: opdrachten geven en zelf laten uitvoeren, bv iets koken: zelf recept zoeken, boodschappenlijstje, zelf boodschappen doen, betalen, koken etc.
Foto opdracht: naar buiten en foto's maken van rode dingen, of insecten. Alle foto's verwerken in een mooie powerpoint.

Succes!

Lou

Lou

28-02-2017 om 22:16

Toch maar even...

Mijn zoon (17) is op jonge leeftijd gaan programmeren, niet alleen leuk (vindt hij), maar ook nog eens extreem nuttig (vind ik). En je bent er nooit klaar mee, de lat kan altijd hoger.

Hij kan er al z'n energie en creativiteit in kwijt en heeft zich in zijn hele leven ook echt nog geen moment hoeven vervelen. Zijn hoofd loopt over van de ideeën, veel meer dan hij ooit kan uitvoeren. Wat dat betreft sluit ik me wel een beetje bij Jippox aan.. ik moet hem eerder afremmen dan dat ik dingen moet aandragen. Ik zorg alleen voor de tools. Maar goed, dat is mijn zoon en ik weet niet of dat regel of uitzondering is voor HB kinderen.

Beginnen met programmeren is overigens helemaal niet moeilijk. Dat kan bijvoorbeeld met Scratch of, als het wat geld mag kosten en moeilijker mag zijn, iets als een Bendoobox of Kano. Er is ook eindeloos veel informatie over te vinden op internet, allerlei projecten, tutorial, forums, wedstrijden. En je kunt natuurlijk je eigen projecten bedenken.

Mijn zoon heeft er in elk geval al heel veel aan gehad, en nog steeds... Ik ben achteraf heel blij dat ze hem op school niet hebben beziggehouden maar gewoon z'n gang hebben laten gaan (op het moment zelf dacht ik daar trouwens heel anders over)

Mijntje

Mijntje

01-03-2017 om 07:52

rasberry pi

Raspberry Pi. Programmeren en robotjes maken. GOogle er maar eens op.
Niet dat wij dit al hebben voor onze zoon, die programmeert ook (spelletjes ontwerpen) en maakt animaties, dus we vinden dit wel even genoeg achter de computer.
Het is wel anders als je kind geen broertjes of zusjes heeft en vrienden/buurkinderen op vakantie zijn.
Zoon gaat vandaag een animatieworkshop doen en we gaan naar de film. Morgen naar een museum, daarna nog een nachtje logeren bij oma.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.