Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
13-06-2016 om 22:50
http://saskiabuma.nl/hoe-zwaar-worden-als-hulp-vragen-lastig-is/
Kan lastig zijn voor een kind dat de routine weg is einde groep 8 met allemaal uitdagingen in de vorm van sociale activiteiten als kamp en eindmusical. Begrip en aanpassing en samen puzzelen van de kant van de leerkracht, basis pedagogiek eigenlijk, maakt alle verschil.
" Dus ik zei: “Zal ik meegaan naar de meester?”. “Ja, graag”. Even later zat ik met zijn leerkracht John Kuys aan tafel en liet hem weten dat het niet zo goed met Merlijn ging. Hij zei: “Zullen we hem er maar bijhalen? Beter met hem praten als over hem”. Geweldig! “Ja, graag.” En daar kwam hij aangesjokt en naast mij zitten.
Positief taalgebruik uit een goed hart
John wist met zijn houding en zijn positieve taalgebruik een sfeer te creëren waarin Merlijn zich vrij voelde, met mij aan zijn zijde, om alles te zeggen. En de oplossingen werden ook samen gevonden. Hij mag tekenen, omdat dat zijn grootste hobby is. De decors en de flyers, etc. Zo is hij toch bij de musical betrekken, maar op zijn eigen manier, gebruik makend van zijn kwaliteiten. Hij hoeft niet te overnachten op kamp. En hij mag zelf de klas uit lopen bij grote drukte en dan gaan tekenen of andere dingen die hem rust geven. Geen probleem en met elke oplossing zag ik Merlijn zijn schouders meer rechten. Als suggestie gaf John nog mee om vooral te oefenen in je uitspreken, zodat hij dat straks ook kan bij zijn mentor op zijn nieuwe school. Dat hij nu eenmaal de stempel autisme had en dat je daar dan best “gebruik” van mag maken door aan te geven wat je nodig hebt. Dat anderen het dan beter begrijpen. En dat Merlijn daar ook echt een kei in is, aangeven wat hij nodig heeft en waarom dat zo belangrijk is voor hem."
15-06-2016 om 19:38
Pabo
Hoe eenvoudig...
Tsja, soms vraag ik mij af wat er geschreven staat in de studieboeken pedagogie van een pabostudent. Ik heb gemerkt dat naar het algemene belang werd gewerkt. Die kan zo haaks staan op de individuele leerling dat het niet strookt met de betekenis van het woord pedagogie; ontwikkeling.
16-06-2016 om 20:29
Mooi!
Zo'n meester gun je ieder kind!
Hier een kind in groep 7 dat nu al opziet tegen de musical, want hij houdt daar helemaal niet van. Ik hoop dat zijn juf tegen die tijd net zo goed gaat reageren. Gelukkig hebben we het met haar ook aardig getroffen. Dus ik verwacht dat het goed gaat komen. Als juf er tegen die tijd nog is tenminste. Want juffen hebben nou eenmaal vaak het nadeel dat ze zwanger worden
16-06-2016 om 21:06
Top!
Een enkele keer heb je het geluk zo'n leraar/docent te treffen. Heel fijn.
Toch denk ik dat je dat niet alleen uit de (PABO)studie kunt halen. Het zit ook in de mens zelf.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.