Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
12-05-2013 om 08:31
Gisteren zijn we weer eens eerder weg gegaan bij een feestje omdat onze zoon (5, mcdd) door de drukte en alle onbekende mensen uit zijn dak ging, ging gillen en bijna dwangmatig stoute dingen deed. Ook als wij zelf een feestje geven is het iedere keer weer bal, al gaat het ietsje beter sinds we nog maar heel weinig en vooral steeds dezelfde mensen uitnodigen. Ik denk er wel eens aan om zoon niet mee te nemen als we ergens heen gaan, maar hij wil er juist heel graag heen, dus dat zou zielig zijn.
We hebben om deze reden ook nog geen kinderpartijtje voor zoon gegeven, maar op een dag denk ik dat we daar niet meer aan ontkomen, en zijn kleine zusje zal te zijner tijd ook partijtjes willen.
Herkennen jullie het feestjesprobleem? En wat doen jullie ermee?
12-05-2013 om 09:54
Alleen bij bekenden
Verjaardagsfeestjes doen we alleen bij mensen die we al jaren kennen. Voor hem geen 'nieuwe' mensen. We blijven hem de hele tijd observeren en gaan op tijd naar huis, desnoods eerder of halverwege het eten.
Kinderfeestjes thuis lukken wel. Feestje in een thema dat kind heeft uitgezocht. Hier zoek ik spelletjes bij en ik zorg voor een goede afwisseling in het soort spelletjes. Binnen, buiten, rustig, druk. Niet of nauwelijks samenwerkspelletjes. Ik neem de kinderen mee uit school én ik breng ze weer thuis. Het begin en eind van een feestje is bij uitstek het moment waarop het mis gaat en wat rommelig verloopt en dat hou ik liever zelf in de hand. Ik vertel ook aan de feestgangers wat er ongeveer gaat gebeuren, hoeveel activiteiten er nog zijn, hoe het zit met eten en drinken en hoe lang het nog gaat duren. Niet in tijd, maar in activiteit: nu doen we dit spel, dan nog twee en daarna ga je naar huis.
Ik heb meestal een jerrycan met kraantje en dan kunnen ze zelf limo tappen. Met snoep wordt meestal bedacht dat ze eerst het een en dan het ander krijgen. Dat doe ik niet, ik doe alles bij elkaar en dan kunnen ze kiezen. Vergelijk het met een 'gewone' verjaardag: je bedenkt dat ze eerst koffie met taart krijgen, dan wat nootjes oid en dan heb je eten. Ik zet alles tegelijk op tafel. Kleine dingetjes die het hier makkelijker maken.
Het blijft zoeken wat het beste werkt voor jou.
Rosa van der Zanden
12-05-2013 om 13:49
Voorbereiden en ipod mee
Wat wij doen (zoon is nu 9 ook McDD) is:
- bij voorkeur alleen naar feestjes bij bekenden
- liefst niet te veel/onbekende mensen
- niet te vaak (1x per maand is maximaal)
- iPod en oordopjes mee
- boekje of tekenspullen mee
- vooraf vertellen wat ik van zoon verwacht (handje geven jarige, gedag zeggen tegen paar mensen etc)
En wat Rosa ook al zegt: observeren die handel Gaat het niet meer, dan even muziek luisteren. Gaat het echt niet meer, dan gaan we.
En onthou deze: niet ingevulde tijd = kliertijd.
Dat was voor ons de grootste eye-opener, geef zoon iets te doen en maak zaken voorspelbaar. Laat hem niet 'niks' doen, dat is vragen om ongewenst gedrag
Een eigen kinderfeestje van zoon is hier eigenlijk standaard taartje eten/kadootje uitpakken, naar de film en na afloop iedereen zelf thuisbrengen.
Alles wat lijkt op interactie, samenwerken, 'gezellig met de groep wat doen' trekt onze zoon niet, dus doen we dat ook niet. Zoon wordt hier heel gelukkig van, en wij dus ook
13-05-2013 om 19:34
Vaak niet
Wij splitsen ons vaak op in 2 afdeling: 1 voor feestje - taart - speelgoed en de ander voor rustig thuisblijven. Familie gaat nog wel, dat is wel vertrouwd en overzichtelijk (maar 1 adres).
Oudste heeft 1 feestje zelf gegeven en dat ging wel. Geen idee hoe dat hier nu zal gaan..
18-05-2013 om 08:11
Lastig
Sommige dingen die jullie doen doen wij ook, andere werken niet. Vooral omdat we ook twee kinderen hebben die prima tegen zulke dingen kunnen en die wel vaker naar feestjes of andere uitstapjes zouden willen gaan en langer willen blijven, denk ik wel eens aan opsplitsen. Maar zoon vindt feestjes heel leuk, al trekt hij het niet, dus niet meegaan zou hij vreselijk vinden (precies als met vakanties eigenlijk). Van het laatste fiasco heb ik in elk geval geleerd dat het raadzaam is om vooraf te checken of er veel mensen komen (wat wij dachten dat een familiefeestje zou zijn bleek iets met 100 aanwezigen...)