Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
een moeder

een moeder

13-06-2013 om 14:28

Herindicatie pgb en diagnose autisme

De herindicatie van één van de kinderen is erdoor, godzijdank! Maar er is weer eens een kink in de kabel. Er moet een vernieuwde of herziene diagnose komen want deze is alweer 5 jaar oud (het gaat om een oudere puber).
Ik dacht dat dat alweer was afgeschaft? Of denkt men nog steeds dat autisme weer over gaat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

Dat zijn de regels. Hopelijk heb je nog een goed contact met een diagnosticus. Dan geef je dat gewoon aan, je zoon heeft voor de herindicatie een vernieuwde diagnose nodig. Ik snap alleen niet dat de indicatie er al door is zonder die diagnose, maar als dat zo is, is het helemaal makkelijk. Anders moet je er namelijk bovenop zitten dat het ook snel gebeurt.

een moeder

een moeder

13-06-2013 om 15:36

Onduidelijk

De indicatie was er al zo goed als door, hoefde alleen maar naar het zorgkantoor, maar de gedragsdeskundige van BJZ stak een stok tussen de spaken.
Ik baal als een stekker, want het was op tijd aangevraagd! En we hebben nog maar iets meer dan een maand, terwijl de begeleiding gewoon doorloopt!
Er zijn helaas ook wat foutjes gemaakt door BJZ waardoor het al wat vertraging op liep, maar ja, wat schiet ik daar nu mee op? Het moet ook nog naar het zorgkantoor en daar heb ik qua snelheid ook al niet al te beste ervaringen mee.
Ik ben echt boos! Ik was zo ruim op tijd en dan loopt het buiten mijn schuld om alsnog mis!

Bjz

Voor zover ik weet gaat BJZ niet over de indicatie maar het CIZ of een locaal of regionaal aangewezen indicatieinstelling. BJZ of de gedragsdeskundige wijst terecht op het aanleveren van een vernieuwde diagnose, hoewel dat best wel wat eerder had gemogen. Dit soort instanties zijn niet erg geschikt om bovenop het aanleveren van een dossier te zitten. Dat kun je zelf meestal veel beter. Dus ik zou als ik jou was even vragen welke organisatie de indicatie stelt, via wie, wat is de route, en dan blijf je deze mensen aanzwengelen tot het rond is. Overigens als het toch rond komt wil het vaak niet zeggen dat er op de financiering gewacht wordt voor de hulp geregeld wordt.

een moeder

een moeder

13-06-2013 om 16:19

Bjz

Als er sprake is van een normaal IQ gaan de indicaties tot hun 23e (was tot voor kort 18e) via BJZ.
Het er boven op zitten doe ik zelf al jaren, ik herken maar al te goed wat je zegt. Dan doe je nog zo hard je best en je levert alles op tijd aan, en kan je er nog achteraan! De indicatie van mijn andere kind (zelfde diagnose) heeft zeker 5 maanden geduurd voor het rond was, door fouten bij zowel BJZ als het zorgkantoor!
Ik denk dat ik morgen de organisatie die destijdss de diagnose heeft gesteld maar ga bellen, pffff.....

Tineke

Tineke

13-06-2013 om 19:07

Ik snap het niet

De indicatie-aanvraag (herindicatie) stuur je naar BJZ. De ouder (wettelijk vertegenwoordiger) zorgt ervoor dat de aanvraag compleet is, dus als ouder zorg je voor alle papierwerk, inclusief een geldige diagnose. Dat je die recente diagnose moet hebben, wordt ook duidelijk vermeld op het formulier. En als iets niet duidelijk is, kun je even naar het BJZ-spreekuur bellen, afdeling PGB, om te vragen hoe het zit. Hier was het bijv. zo dat de diagnose bevestigd kon worden door de huisarts, dat was voldoende.
Wat heeft BJZ nu fout gedaan? Hoe kan het komen dat een ander de schuld heeft van wat jij moet insturen?

Tineke

Tineke

13-06-2013 om 19:11

En oh ja

Ook ouders van een kindje met Down moeten steeds voor een recente diagnose zorgen, dus dat zegt niets over 'dat ze denken dat het overgaat'.

een moeder

een moeder

13-06-2013 om 19:55

K.heksenvet

Er werd op de brief die ik voor de herindicatie kreeg vermeld dat een diagnose in geval van herindicatie bij autisme niet nodig was. Dat vond ik opmerkelijk, maar het stond er echt. Ik heb toch maar een kopie van de originele diagnose erbij gedaan, voor de zekerheid.
Ik heb deze brief niet bewaard nadat alle documenten die werden gevraagd waren verstuurd en het aangekondigde gesprek plaats had gevonden, omdat ik dacht dat ik die niet meer nodig was.
Wegens mogelijke herkenning kan ik niet teveel details geven, maar er zijn bij deze herindicatie vervolgens verschillende slordigheidsfouten gemaakt waardoor de aanvraag, die door mij ruim op tijd is ingediend, vertraging heeft opgelopen. En nu dit weer.
Het kost me veel tijd, moeite en ook stress, die herindicaties, de vorige van mijn andere kind is ook al niet goed gegaan (daar kan BJZ niets aan doen, dat lag aan het zorgkantoor), en om eerlijk te zijn: het is me momenteel een beetje teveel omdat ik eigenlijk al jaren brandjes loop te blussen bij instanties die slordigheidsfoutjes maken die voor mij soms heel grote gevolgen, ook financieel, hebben, en het laatste beetje energie dat ik nog heb wegslurpt.

Dus vergeef me als ik een beetje kort door de bocht ben. Maar ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen om dit soort ellende te voorkomen.

een moeder

een moeder

13-06-2013 om 19:57

Correctie

originele diagnose = recentste diagnose, want ik heb in het verleden al zoiets bij de hand gehad, en toen wél van tevoren aangekondigd. Vandaar mijn verrassing toen het deze keer niet hoefde. En mijn irritatie toen ik vanmiddag gebeld werd dat het bij nader inzien toch wel moest.......

Tineke

Tineke

13-06-2013 om 20:09

Vreemd

Op pagina 1 van het officiële aanvraagformulier staat dat een diagnose niet ouder mag zijn dan twee jaar, bij een herindicatie mag de huisarts het bevestigen en het verloop van de behandeling aangeven. Daarbij een recent IQ-onderzoek, als dat hoger is dan 85, mag de school hier een verklaring voor geven.
Dus tja, wat iemand ook zegt, al is dat in een brief, ik houd me liever altijd aan de officiële regels, want beter een papiertje teveel meegestuurd dan eentje te weinig.
Sterkte!!

seanna

seanna

13-06-2013 om 23:41

Misschien maakt dit wat duidelijk?

BJZ volgt de werkinstructie indicatiestelling voor jeugd-ggz, daarin staat het volgende:

" GGZ Nederland heeft als advies dat de gestelde diagnose bij kinderen niet ouder dan twee jaar mag zijn . Hierop zijn wel uitzonderingen. Indien sprake is van onder andere een Autisme Spectrum Stoornis (ASS), kan veelal ook met een eerder vastgestelde diagnose akkoord gegaan worden. Een eerder gestelde psychiatrische diagnose die ouder is dan twee jaar, kan gebruikt worden op basis van aanvullende recente en relevante verslaglegging. Als daaruit blijkt dat de gedragsproblemen van nu herleid kunnen worden op de eerder vastgestelde diagnose, dan mag een aanvraag toch behandeld worden en hoeft er geen nieuwe diagnose plaats te vinden. Dit is ter beoordeling van een gedragswetenschapper van Bureau Jeugdzorg. Alleen als er gedragsproblemen worden aangegeven die niet verklaard kunnen worden is het wenselijk om aanvullende diagnose te indiceren."

een moeder

een moeder

14-06-2013 om 01:06

Seanna, inderdaad!

Dank je, dat is inderdaad exact de strekking van de brief die ik heb gekregen! We (begeleiding en ik) hebben vervolgens een nieuw zorgplan, evaluatie van de afgelopen periode, een recent handelingsplan van school en een verslag van de huidige situatie thuis opgestuurd voor het aanvullende gesprek. Dat ik toch nog een kopie van de recentste diagnose erbij heb gedaan, deed ik niet omdat er naar werd gevraagd, maar "voor alle zekerheid", maar die diagnose is wel ouder dan 2 jaar.

Tijdens het gesprek bleek de helft van de door mij opgestuurde envelop zoek te zijn geraakt, dit heb ik alsnog opgestuurd. Dat ergert me nu ook: ik stuur een stapel papier en de helft raakt zoek, waardoor ik opnieuw aan de slag moet. Plus nog een paar van dit soort slordigheden die al met al toch voor vertraging hebben gezorgd, en daar komt dit nu bovenop. Vandaar mijn geïrriteerde toon, misschien niet netjes, maar het zit me erg hoog, het breekt me nu steeds meer op en gaat ten koste van mijn eigen werktijd (en dus inkomen) en mijn toch al schaarse energie.

Hier ook niet....

Zoon heeft op zijn 10e een ass diagnose gekreken nu is hij 16 en elk jaar een pgb gehad, maar nog nooit iets anders ingestuurd dan de eerste, enigste diagnose.
Maar even een andere pgb vraag, indicatie loopt eind december af en dan....we hebben nu klasse 2 begeleiding individueel? Gaat het dan al naar de gemeente, nog een jaar bjz of houdt het dan gewoon op voor ons.

Lisetje

een moeder

een moeder

14-06-2013 om 13:45

Bekend probleem, inmiddels opgelost.

Ik heb vanmorgen gebeld naar de GGZ-instelling die de diagnose destijds heeft gesteld en die wist meteen waar ik het over had. Er is om te beginnen geen standaard beleid, werd me verteld. Zo kan het gebeuren dat K.Heksenvet elke keer het verzoek krijgt een recente diagnose in te sturen en Lisetje nooit.
De medewerkster zei wel begrip te hebben voor de mensen van BJZ, die inmiddels met zoveel regels en bepalingen te maken hebben, waarvan het indiceren van PGB's voor autistische kinderen maar een klein deel uitmaakt. Zij weten het ook allemaal niet meer, waardoor er allerlei fouten en foutjes ontstaan bij het uitvoeren van allerlei procedures.
De medewerker van de instelling noemde dit gedoe letterlijk "een boel bureaucratie die meer kost dan dat het oplevert".
Ik vond het wel prettig en verhelderend om met een professional te spreken die heel goed begreep waarom ik zo geïrriteerd was en me uitlegde wat dit voor bijvoorbeeld de GGZ en BJZ betekent, die zijn minstens zo gefrustreerd als ik.
Om een lang verhaal kort te maken: er is bij deze GGZ-instelling een standaardprocedure voor. Er is om te beginnen een verwijzing van de huisarts nodig met een standaardzinnetje. Die verwijzing is inmiddels al aangevraagd en ligt vanmiddag klaar. Ik mag het vanuit de huisartsenpraktijk naar de GGZ-instelling laten faxen, die er voor zorgt dat er een nieuw gedateerde diagnose (dezelfde diagnose, nieuwe datum!) geprint wordt die rechtstreeks naar BJZ wordt gefaxt. Of dat ook vanmiddag al gebeurt is waarschijnlijk erg optimistisch voor een vrijdagmiddag die al begonnen is, maar het gaat wel snel.
We hebben er zelfs nog om kunnen lachen, want het is natuurlijk te gek om los te lopen om verplicht oude wijn in een nieuwe zak te gieten, met de nodige omwegen (ondergetekende, huisarts, GGZ-instelling die de diagnose af gaf) bij BJZ af te leveren en groen licht te krijgen voor de herindicatie!
Ik ben vergeten te vragen of ik de volgende keer het jaartalletje 2013 niet even bij kan fotoshoppen. Maar dan zal het misschien opeens valsheid in geschrifte zijn, al komt het op hetzelfde neer
Ik heb besloten om de goede raad van de medewerkster op te volgen: lach er maar om, dat doen wij ook, en denk maar niet aan alle extra kosten en tijd die heel goed aan iets nuttigers kan worden besteed.

En nu stap ik op de fiets om het faxnummer aan de huisartsassistente door te geven. Dan kan ik de laatste frustraties er even uitbewegen, want dat is er lelijk bij ingeschoten met al dat gebel en geregel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.