Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2014 om 12:33

Help schoolkeuze...

We staan op het punt om een definitieve keuze te maken mbt de middelbare school waar middelste volgend jaar naar toe gaat.

En we komen er niet zo goed uit. We zijn hier in de regio best ruim voorzien van scholen, die allemaal hun pro's en contra's hebben. Kind is echter geen standaard kind. Kan wel goed leren, vwo zou er op zich wel inzitten. Dat wil ze echter niet, dus dan zal het wel havo-vwo worden. Verder ook prima wat ons betreft.

De keuze is teruggebracht tot een kleine degelijke school zonder fratsen met op papier een goed zorgplan voor ADHDers en een fancy school met veel projectmatigonderwijs die van zichzelf zegt dat ze alleen juist maar kijken naar wat bij het kind past (beetje gechargeerd geformuleerd). Voor kinderen met autisme hebben ze wel het een en ander op papier staan, voor ADHD echter niet.

Dochters voorkeur gaat (natuurlijk) naar de fancy school...

Ik wil met beide zorgcoordinatoren in gesprek gaan. Omdat de insteek van beide scholen echter zo verschillend is zoek ik wat input voor deze gesprekken. Wat is belangrijk? Wat zijn slimme vragen? Waar zitten de valkuilen? Wat kunnen scholen doen om een ADHDer met concentratieproblemen, planningsproblemen en een gedragsprobleem (dochter staat er vrij rigide in, kan niet goed schakelen en kan heel heel boos worden als het anders gaat dan zij vooraf bedacht had).

Hoe zit het straks met de wet passend onderwijs. Dochte heeft geen rugzak, ook nooit nodig gehad omdat ze cognitief best aardig mee kan komen en tot nu toe doorgaan leerkrachten heeft getroffen die aardig met haar kunnen meeveren (hulde!). Ik voorzie echter dat dit op de middelbare school wel eens anders zou kunnen zijn, kreeg dit ook als tip van de leerkracht mee.

Wie kan mij helpen?

Oke

Zo maar wat losse invallen.
Je zit al goed met de 'fancy' school, daar wil je dochter heen.
Voor de broodnodige ondersteuning van het huiswerk van je dochter wil je graag weten hoe het op deze scholen geregeld is met de opgave van het huiswerk. Een goed ingevulde electronische leeromgeving, Magister, is handig. Maar als er een goed ingevuld klasseboek is, is het ook goed. En helemaal goed is als de leerkrachten het huiswerk op een vaste plek op het bord schrijven en als ze het aan het einde van de les opgeven dat ze dan bij de meer chaotische leerlingen even checken of ze het wel opschrijven en wat ze dan opschrijven.
Als het je dochter teveel wordt, mag ze zich dan even onttrekken aan de klas, zonder dat iemand haar fysiek tegen gaat houden, en is er een 'timeout' lokaal of een andere stille ruimte als de bieb of zo?

Annet

Annet

26-01-2014 om 18:17

En vraag vooral aan ouders hoe de systemen werken

Want magister hebben is één ding, goed gebruiken is een ander ding.

- Worden ze begeleid in leren leren
- Hoe gaat school om met zware onvoldoendes (er zijn scholen die direct een 1 geven, andere doen dit pas na herfst- of kerstvakantie of geven pas vanaf de tweede klas lager dan een 4.
- Kunnen ze je in contact brengen met ouders van een ADHD kind in klas 2.
- Kijk goed naar de cijfers, hoeveel kinderen stromen af?
- Mogen kinderen blijven zitten en zo ja, onder welke voorwaarden

Vraag

Misschien voordat je over je dochter vertelt en wat zij nodig heeft eens aan hun vragen wat een ADHD'er volgens hun nodig heeft en wat ze dus bieden. Dan weet je hoe ze erin staan nog voordat je over je dochter verteld hebt, zodat ze niet met je mee kunnen praten en als puntje bij paaltje komt het toch anders zien.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-01-2014 om 14:28

Dankjewel

Daar kan ik wel wat mee.

De fancyschool heeft een soort van magister en presenteert het huiswerk op een consequente wijze. Toch vraag ik me af of dat genoeg is.

De andere school biedt ook een planningsklapper en gesubsidieerde huiswerkbegeleiding aan. De fancyschool heeft ook aandacht voor plannen, maar dan meer klassikaal. Ik vraag me af of we het daarmee gaan redden. Iemand daar toevallig nog ervaring mee?

Online huiswerk

Bij de school van keuze zou je ook na kunnen vragen of ze voor de eerste 2 leerjaren alle huiswerk en toetsen ook online zetten.

Dit gebeurd bij de school van mijn zoon (VMBO) wel, maar bij de school van mijn dochter (HAVO/VWO) niet.

Heel erg makkelijk als de planning van je kind niet zo geweldig is.

ADHD-ma

ADHD-ma

27-01-2014 om 16:31

"Misschien voordat je over je dochter vertelt en wat zij nodig heeft eens aan hun vragen wat een ADHD'er volgens hun nodig heeft en wat ze dus bieden"
Maar wat verwacht je dan voor antwoord? Ik bedoel: je kind is zoveel meer dan zijn diagnose, daar is natuurlijk geen zinnig antwoord op te geven. Ik zou willen weten of mijn kind daar op zijn plek is, niet of ze in algemeenheden iets over ADHD kunnen zeggen.

Karmijn

Karmijn

27-01-2014 om 16:59

zo moeilijk

Ik vind zoiets altijd heel moeilijk. Want adhd-ma heeft gelijk. Er is geen zinnig antwoord te geven op de vraag wat een adhd-kind nodig heeft. Dat is per kind zo verschillend.

Wat je wel kunt doen:

Op de basisschool ging het goed. Er waren kritische succesfactoren die er voor zorgden dat het goed ging. Kun je zelf verwoorden wat dat was?
Je noemt al een bepaalde mate van flexibiliteit en meeveren door de leerkracht. Dáár kun je naar vragen. In hoeverre zijn ze flexibel? In hoeverre zijn ze bereid om tweede, derde, vierde kansen te geven? Hoe snel geven ze een kind op?

Natuurlijk zul je met verschillende leraren te maken krijgen. Maar mijn ervaring is, dat als de zorgcoordinator, directeur, sectorleiding en dergelijke, al niet flexibel zijn/ogen, de kans dat je gesteund zult worden in een specifieke vraag rondom je kind, sterk afneemt.

Op de school van zoon, viel ons op, dat ze eerlijk toegaven het allemaal ook niet te weten. En dat er ook leraren tussen zouden zitten, waarmee het niet klikt. Maar dat ze dan bereid zijn om met ons en zoon naar oplossingen voor eventuele problemen te gaan zoeken. Dát vind ik realistische verwachtingen, daar kon ik wat mee.

Bij ons was ook een kritische succesfactor, dat onze zoon op momenten van boosheid, irritatie, overprikkeling, met rust gelaten zou worden. Zij vonden dat heel haalbaar. Het is gangbaar om docenten bij iadh kinderen een a4 te sturen met tips over de omgang. Deze tips worden ook opgevolgd door het personeel. Dáár kun je ook naar vragen.

Een andere kritische succesfactor is bij ons de communicatie tussen school en thuis. Nu geeft deze school altijd en overal al aan, dat dit een speerpunt is. Dus dat zat wel goed. We hebben het tot nu toe wel getroffen met mentoren, maar die communicatie (vaak per mail) verloopt uitstekend.

En tot slot, op de huidige school, wisten de mensen waar wij mee spraken, ons uit te leggen, dat puberbreinen in ontwikkeling zijn. Je weet wel, dat verhaal over executieve functies en zo. Alleen al dat ze zich daar bewust van zijn, vonden wij ook heel belangrijk. We merken dat er een hoop credit is voor de kinderen, die toetsen vergeten, te laat zijn met inleveren etc. Het is geen starre school. Voor onze zoon is dat heel belangrijk.

Maar een andere adhd-er zou juist weer behoefte hebben aan structuur en duidelijkheid. Dat is dit misschien wel te onduidelijk.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-01-2014 om 18:20

Ik ken mijn kind wel...

Je hebt gelijk Karmijn (zoals zo vaak), en dat is dan ook meteen het probleem....

Het is een vergelijking van twee situaties op papier....

Onze huidige school is geen starre school. Deze heb ik puur op gevoel uitgekozen voor oudste. Eigenlijk heb ik ditzelfde gevoel bij de fancyschool. Ik denk dat ik eerst daar het gesprek aan ga.

De andere school is veel meer van de structuur. Dat zie je dan ook terug in het zorgplan. Maar inderdaad, het is nog maar de vraag of dit past bij mijn slimme, inventieve, bijdehante kind...

Het lijkt er nu een beetje op dat de fancyschool het meeveren met de kinderen in het bloed heeft zitten. Nu nog even bekijken hoe ik boven tafel ga krijgen hoe dit in de praktijk werkt...

ADHD-ma

Ik denk dat er zeker wel een zinnig antwoord op kan komen. Onze meningen verschillen daar blijkbaar over en das prima. Het is aan Ginny met welke reacties ze wel iets doet en met welke niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-01-2014 om 19:35

Beide zij van belang denk ik

Basiskennis van ADHD helpt natuurlijk wel. En als er op school al het een en ander standaard geregeld is geeft dat natuurlijk wel vertrouwen. Daarna zal blijken of dat ook gaat werken voor mijn kind. En of de school daarop in kan spelen. Deel van mijn vraag was ook hoe ik dat kan uitzoeken.

idd...

Dat is idd wat ik bedoel Ginny. Tuurlijk kan zo'n school niet met een standaard plan komen aangezien elk kind anders is. Maar door te vragen hoe ze er in het algemeen instaan kun je wel al merken of het in jouw straatje past of niet. Ik kom zelf uit het onderwijs. Heb als leerkracht op verschillende scholen gewerkt. En weet uit ervaring dat de mentaliteit/visie hierop per school verschillend is en dat je aan de manier van hoe men erover praat in het algemeen al een hoop wijzer kan worden. Ik heb dus echt op een school meegemaakt dat men niet eens geloofde in ADHD. Dat dat stempeltje op ieder druk kind geplakt werd tegenwoordig. Als er een ouder was met een kind met ADHD werd er met de ouder meegepraat maar gebeurde er uiteindelijk niks. Dus uit ervaring weet ik dat het zeker zinvol is om de school eerst maar eens te laten praten over het onderwerp en hun ervaringen. Je krijgt er als ouder dan ongetwijfeld een gevoel bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.