Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Mara

Mara

07-11-2013 om 10:28

Hakkelend lezen

Hallo,

In groep 4 van mijn dochter (7jr, automatiseringsmoeilijkheden (adhd)) lezen de kinderen zachtjes hardop voor tijdens het leesuurtje. Ik merk dat dochter de leestekens niet of nauwelijks leest en ze leest hakkelend, twijfelend en met weinig intonatie. De vraag is of ze een beeld heeft bij wat ze leest. Dat krijg ik er niet altijd uit. Al met al is het aardig wat aan onderdelen van het lezen dat nog niet lekker loopt.
Het is opvallend in vergelijking met klasgenoten. De leerkracht weet ervan en ik heb de indruk dat ze er met dochter aan de slag is maar vooruitgang gaat heel langzaam.
Zij is natuurlijk niet de enige leerling in de klas die wat extra aandacht nodig heeft. En dochter heeft nu eenmaal die automatiseringsproblemen, daarom zou ik er ook graag met haar thuis mee aan de slag gaan. We lezen thuis veel (voor) en haar woordenschat is gelukkig groot. Wat kan ik thuis met haar doen om haar vloeiender te laten lezen? Welk onderdeel van het hardop lezen kan je het beste als eerste aandacht aan schenken?

Mara

omdebeurt

Met dochter las ik bij het naar bed gaan voor. Maar op deze leeftijd lazen we ook omdebeurt een alinea. Vaak maar een paar regels bij een prent in een boek, soms iets meer. Dan is de inspanning niet te groot. Maar omdat je het elke dag doet slijpt het er wel in.
Leest je dochter ook al strips als Donald Duck? Dat kan ook helpen omdat ze het leuk vinden zijn ze extra gemotiveerd. Het plaatje kan helpen om de juiste intonatie te vinden. Ook goed om samen te lezen bij het naar bed gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.