Relithe
01-07-2013 om 09:53
Groep 7, problemen beginnen nu al..
Onze dochter gaat na de zomervakantie naar groep 7, de periode breekt aan dat het meidenvenijn begint waar ik al jaren bang voor ben. In groep 6 sluimerde het al wat maar het begint nu sterkere vormen aan te nemen.
Haar beste vriendinnetje begint wat vervelende trekjes te krijgen, sluit haar soms buiten samen met nog een ander meisje wat zich bij hen aangesloten heeft. Een ander vriendinnetje werd ook al buitengesloten en helaas is dochter daar in mee gegaan zodat ze daar ook geen contact meer mee heeft. En vandaag bracht ik haar naar school om te ontdekken dat beide meiden ergens anders waren gaan zitten en dochter alleen bij een groep jongens hadden achtergelaten zonder dat dochter dat wist, want ziek geweest..
Gelukkig was het andere buitengesloten meisje zo lief om tegen dochter te zeggen dat ze wel bij haar kon zitten..
Ik maak me heel erg zorgen want dochter is op sociaal gebied totaal niet weerbaar. Ze zegt het wel tegen haar vriendinnen hoe ze zich hieronder voelt maar die lachen haar gewoon uit.
Het ene vriendinnetje is nogal jaloers van aard, dat merk ik al,heel lang, ze reageert ook nooit leuk op iets waar dochter enthousiast over is. Dochter ziet dat zelf ook wel en vindt dat ook niet leuk van haar. Toch blijft ze maar aan haar vast zitten, ws omdat ze vertrouwd is. Dochter heeft een ass diagnose en is nogal van de rechtvaardigheid, iets wat ze bij dit meisje totaal niet vindt.
Ik stimuleer haar wel om ook met andere meisjes af te spreken maar daar voelt ze zich niet zo vertrouwd mee als met dit meisje waar ze al jaren bevriend mee is. Ze moet het wel leren op de een of andere manier maar ik weet niet hoe we dit het beste kunnen aanpakken. Dochter zegt zelf dat ze niet op een training wil en ik denk ook dat het voor haar beter is op een andere manier zelfvertrouwen te krijgen. Ze ziet ook nooit dat ze ergens heel goed in is, ze kan bv erg goed paardrijden alleen ziet ze dat zelf niet zo, is heel kritisch op zichzelf en ziet alleen wat ze fout doet.
Ik weet niet hoe ik haar kan wapenen tegen dit meidenvenijn wat in de bovenbouw alleen nog maar erger gaat worden..
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Evanlyn
01-07-2013 om 11:20
Hier zonder ass
Mijn dochter zonder ASS overkwam exact hetzelfde. Daarbij kwam nog dat de vredestichster van de klas naar het SBO verdween en een meisje waar ze het redelijk goed mee kon vinden naar het buitenland. Zo stond ze er opeens alleen voor. Ik ging met de juf praten en het lag allemaal aan dochter, die moest maar eens zus en die moest maar eens zo. Dochter, die altijd vrolijk was geweest, kreeg nachtmerries over juf en klas. Toen ze me dat vertelde, zat ze binnen een week op een andere school. Nooit spijt van gehad, ze is nu een levenslustige meid.
Ik ben bang dat je niet veel aan dit verhaal hebt, maar misschien toch maar vast eens rondkijken. Onze nieuwe school was een Vrije School, wat natuurlijk niet betekent dat dat altijd het beste is. Maar ik hoor wel van ASS´ers dat ze het daar vaak goed hebben.
Karmijn
01-07-2013 om 12:40
Andere meisjes
Ik zou geloof ik in gaan zetten op die andere meisjes.
Ze zijn voor je dochter nieuw en daardoor minder voorspelbaar, maar voorspelbaar gemeen en jaloers, vind ik nu ook niet echt een pre.
Dus toch maar proberen? Misschien met jouw hulp. Een leuke activiteit doen waarbij jij de leiding heeft en je dan zo'n meisje uitnodigt?
Bij ons thuis zeggen we dan: Met zulke vriendinnen heb je geen vijanden meer nodig. Maar misschien is dat te abstract voor je dochter.
Je zou ook kunnen kijken of je een boek kunt voorlezen met een vergelijkbaar probleem.
En verder zou ik geloof ik toch naar een training gaan kijken. Misschien niet eens zozeer op sociaal gebied, maar op gebied van faalangst? Het klinkt een beetje als faalangst, zoals je haar beschrijft. Je kunt ook sociale faalangst hebben.
Syl
01-07-2013 om 13:45
Andere meisje
Je zegt dat je dochter geen contact meer heeft met het andere buitengesloten meisje. Maar zij was het toch die je dochter zei dat ze bij haar kon zitten? Kennelijk is er toch wel contact mogelijk (vanuit dat meisje dan, ik weet niet hoe je dochter daar tegenover staat?).
Haar eigen ervaring nu, is een mooie aanleiding om in te zien waar ze destijds aan mee heeft gewerkt en dat maakt misschien dat ze dat meisje met andere ogen gaat bekijken en weer als vriendin kan gaan zien?
Ik zou je dochter adviseren die 2 andere meiden in ieder geval lekker links te laten liggen.
Relithe
01-07-2013 om 14:05
Ik heb het er net met haar over gehad dat het toch wel erg aardig is van dat andere meisje maar dochter blijft aan het vertrouwde hangen.. En dat het vertrouwde niet altijd even leuk is neemt ze er voor lief bij. Ik ben daar niet blij mee want ik irriteer me al langer aan haar beste vriendinnetje. Het kind is heel stuurs, ook naar mij toe is ze af en toe ronduit brutaal en als ik er wat van zeg gaat ze mokken. Het is een kind wat thuis overal d'r zin in krijgt, als onze dochter iets krijgt moet zij het ook hebben en krijgt het dan ook, ook zoiets. Op die manier wordt een kind ook jaloers gemaakt.. Maar goed, daar gaat het nu niet om.
Dochter denkt dat ze geen andere vriendinnen kan krijgen terwijl dat onzin is. Op de manege heeft ze ook heel veel meiden leren kennen die ook wel ,et haar willen afspreken alleen doet ze dat niet. Ik weet niet goed of ik dat nu moet pushen of niet. Ze wordt ook boos als ik dat doe.
En dan spreekt ze maar weer met het vertrouwde vriendinnetje af..
Ze hebben het ook vaak wel gezellig samen hoor, alleen het meisje heeft gewoon vervelende streken wat ik niet normaal vind in een vriendschap, ze is gewoon niet sociaal.
Ik wil dat mijn dochter vriendinnen heeft die blij voor haar zijn als ze eens iets leuks heeft, niet een kind wat gaat mokken en uit jaloezie mijn dochter onzeker maakt.
Ik vind het moeilijk en het maakt me ook boos dat dochter zo over zich heen laat lopen. Het is idd faalangst, daar heeft ze op school ook last van. Ik zal me toch eens gaan verdiepen in trainingen want dit moet gewoon anders. Alleen hoe overtuig ik dochter en tja, na een training zal ze het toch zelf moeten doen..
Leen13
01-07-2013 om 14:10
School
Ik zou school wel in de gaten houden en zonodig de juf of meester inlichten als er zich zaken voordoen. Verder doe je het al goed denk ik door je dochter te wijzen op anderen kinderen. Verder heb ik mijn kinderen met een ass er altijd op gewezen hun eigen beste vriendje te zijn als het in de omgeving eens tegenzit, en bovendien vriendschappen buiten school, in de familie, bij mijn vrienden, andere leeftijden aangemoedigd. Op het laatste stukje van de basisschool ging dochter regelmatig naar een oude buurvrouw die een paar hondjes had die ze uit mocht laten. Ze ging bij een nichtje logeren waar ook andere wel leuke meisjes kwamen. School was toch een drama, maar er is ook leven buiten school. Paardrijden inderdaad. Pas op het voortgezet onderwijs is het dochter weer gelukt om meer aansluiting te vinden.
Relithe
01-07-2013 om 18:43
Ja, ze zaten tijdelijk in een ander lokaal en de regels zijn wat soepeler im de laatste weken voor de vakantie, ze mochten het idd zelf weten.
Maar..dochter is voor zichzelf opgekomen en heeft er iets van gezegd dat ze het gemeen vond!! En de vriendinnen hebben sorry gezegd.
Ik ben zoooo trots op haar!
Dan hebben alle gesprekken die ik,met haar heb over dit soort situaties hun vruchten afgeworpen.
Maar ja, ze moet zich wel meer richten op kinderen die wat normaler im de omgang zijn want die jaloezie hangt me de keel uit.
Evanlyn
02-07-2013 om 10:04
Goed zeg
dat je dochter er zelf van zei! Ik had laatst een heel gesprek met zoon over wat je nou doet als mensen vervelend doen. Kon hij niks anders bedenken dan een Minecraft poppetje maken, dat hun naam geven, en vervolgens afschieten. Een soort voodoo dus. Nou ja, hij heeft in ieder geval een onschuldige manier gevonden om zich af te reageren. Best origineel ook.
Probleem bij zoon is ook dat hij ervaring heeft met leerkrachten die hem bij voorbaat niet geloofden als hij ergens over klaagde. Het type: "Nou dan heb jij vast wel X gedaan". Tja, dan vlucht je wel in Minecraft.
T&T
02-07-2013 om 11:18
Meidenvenijn, lang verhaal
Ik ben er ook best bang voor geweest, en dit jaar kreeg mijn dochter er ook wel mee te maken. Ze zit in de 6e klas van de vrije school (groep 8) en de meiden in haar klas gingen niet meer echt spelen, maar steeds meer dat gehang en geklets... nou ja, mijn dochter (ook met ass) is daar niet bijzonder goed in, en sterker nog: ze heeft er een hekel aan! De juf bood uitkomst, ze kreeg taakjes in de pauze, vaak met een ander kind samen, zodat er zo min mogelijk "loze oningevulde tijd" was. Dat helpt al een stukje want dat vindt ze het moeilijkte; ze heeft in de pauze niks te doen en weet zich dan geen houding te geven. Haar beste vriendin van de afgelopen jaren liet haar ineens vallen als een baksteen. Wat er gebeurd is daar ben ik nooit achter gekomen maar ze werd gewoon genegeerd, en in eerste instantie manipuleerde dat meisje andere kinderen ook nog om vooral niet met haar te spelen! dat was gelukkig snel over en toen kwamen er weer andere meisjes die wel met haar wilde spelen. Maar goed, je kent het, dat oude vertrouwde vriendinnetje kreeg meteen weer de voorkeur als ze maar even vriendelijk deed. Tot ergernis van mij!
Het is best lastig te begrijpen, voor mij al, laat staan voor een kind met ass. Haar "oude" vriendinnetje had het ook gewoon moeilijk dit jaar, er veranderde zoveel, zij begon al echt te puberen en mijn dochter nog helemaal niet, daarbij kwam ook een hele lastige thuissituatie waardoor ze meer naar een ander vriendinnetje trok die iets soortgelijks had meegemaakt. Het is nooit zo zwart wit.
De laatste schooldag kwam ze nog een praatje maken, ze gaan naar verschillende scholen.
Mijn dochter gaat naar het vo vrijeschool, waar ik erg blij mee ben. Op sociaal gebied heeft ze daar ook veel aan, en ze gaat met een groepje uit haar klas, maar niet met haar oude vriendinnetjes. Op de nieuwe school hebben we al een gesprekje gehad, daar werd meteen gevraagd: "waar zitten haar valkuilen? waar moeten we op letten?" en aan haar zelf "kun je het aangeven als het te druk wordt? kom je zelf naar de meester of vertel je het thuis en moeten we contact houden met mama?" Dat gesprek alleen al was erg prettig. Je voelt je serieus genomen, en al voordat het schooljaar begint weten de docenten dat ze haar op een aantal punten wat extra in de gaten moeten houden.
Hoe hat sociaal gaat uitpakken blijft de vraag, en dat vind ik heel spannend. Het is een klas met veel meiden! Ze heeft iedere ochtend les van dezelfde meester, ik heb er wel vertrouwen in en ik hoop dat zij dat ook krijgt, zodat ze ook op tijd met hem dingen zal bespreken die niet zo lekker lopen.
Nou ja, pfff... al met al een heel verhaal. Wat ik eigenlijk wilde zeggen: zelfvertrouwen komt van binnenuit, niet van de vriendjes! en een kind dat van binnenuit sterk is zal minder snel gepest worden. Dus werk aan haar sterke punten! en gaaf haar daar zelfvertrouwen in. Paardrijden is geweldig, dat doet mijn dochter ook, als je zo'n groot paard de baas kan, dan kun je heel veel! maar voor haar, met haar ass is het nog iets anders: dat paard communiceert anders dan een mens, en dat lijkt soms gewoon beter te passen. Gun haar dat. Mijn dochter gaat ook op ponykamp, en is dan voor een groot deel in de stallen te vinden, ze is vaak liever bij de paarden dan bij de kinderen. Toch zie ik dat ze na een tijdje gaat spelen daar, ook met andere kinderen. Dat ze zo gek is met de paarden en daar veel tijd en energie in steekt wordt daar natuurlijk helemaal geaccepteerd.
Op school was ze de verassing van het eindkamp. Waar andere kinderen de afgelopen jaren samen speelden en afspraakjes maakte in de vakantie, ging zij graag met papa kamperen en boogschieten. Op de survival activiteiten was ze dan ook beter dan menige "stoere" jongen in de klas. Het is gewoon geen typisch meisje-meisje, ze is anders, maar zeker de moeite waard om vriendjes mee te zijn!
groetjes, Tess
Relithe
02-07-2013 om 21:31
Tess,
Dank,je wel voor je verhaal.
Het doet me altijd erg goed om te lezen dat er meer ouders met dezelfde dingen zitten.
Dat steeds weer terugvallen op het vertrouwde vriendinnetje, dat doet mijn dochter ook. Mijn oudste zoon deed dat ook bij een bepaald vriendje, totdat die hem liet barsten toen ze naar de brugklas gingen. Ik heb dus al een hele slechte ervaring..
Ook dat naar de paarden trekken ipv naar de kinderen op de manege is erg herkenbaar. Ze zegt ook altijd dat ze voor de paarden komt, niet voor de mensen En idd gun ik haar dat en mag ze dat van mij ook. Alleen kan ik het af en toe niet laten om een beetje te pushen, bezorgd als ik ben. Ik weet dat ik dat niet moet doen..
Ik ben ook bang voor de middelbare school. Onze zoon zit op een school waar veel aandacht is voor autisme, echt een fijne school waar hij echt opgebloeid is. Eigenlijk zie ik dochter daar ok het liefst naar toe gaan maar dat wil ze niet. De Vrije school heb ik ook aan gedacht maar volgens mij wordt daar nogal wat aandacht aan kunstzinnige vakken besteed en dat is niets voor haar. We gaan iig kijken maar dochter wil liever naar een school waar ook vriendinnen heen gaan.
Hoe dan ook, de kou is eerst weer een beetje uit de lucht lijkt het maar het blijft natuurlijk wel sluimeren en ik zie erg tegen de komende periode op. Wl haar zo graag sterker maken maar voel me best wanhopig daarover.
Ze heeft ook net de beslissing genomen om over te stappen naar een andere manege en laat daarbij ook weer vanalles achter (vriendinnetjes die ze daar gemaakt heeft, helpen op de manege), is ook iets waar ik me zorgen om maak..
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.