Mummums
12-09-2013 om 09:01
Goede kinderpsychiater Groningen
Naar aanleiding van mijn topic hieronder, wie kan mij helpen aan een goed en vooral begripvolle psycholoog/therapeut in het Noorden. Hoeft niet perse Groningen te zijn, we willen ook wel reizen maar niet erg ver uit de buurt natuurlijk.
Leen13
12-09-2013 om 09:50
huisarts
Ga naar je huisarts en vraag aan hem/haar naar een vrijgevestigde kinderpsychiater en met wie hij goede ervaringen heeft of van heeft gehoord. De huisarts kent meestal de sociale kaart van de hulpverlening in de buurt.
Ook kun je advies vragen aan de Nederlandse vereniging voor autisme
http://www.autisme.nl/wat-wij-doen/informatie-en-advies.aspx
Je kunt op maandagochtend een inloopochtend bezoeken in Groningen. Daar werken ervaringsdeskundige vrijwilligers die je ook verder kunnen helpen aan contacten.
http://www.autisme.nl/agenda/groningen/autisme-info-centra-groningen.aspx
En als je zelf meer wil weten van autisme doe dan een cursus bij Autisme Centraal en lees in elk geval, kan ook op de website.
Ross Green - lives in the balance
Een boek: Geef me de vijf van Colette de Bruin
Ik heb ook veel gehad aan deze site van de kinderpsychiater Keizer, onder 'veelgestelde vragen', bijvoorbeeld 'is het onze schuld?'.
http://tinyurl.com/kakeizer
"Sommige mensen vragen zich af of het syndroom van Asperger veroorzaakt kan worden door een verkeerde opvoeding, mishandeling of verwaarlozing. Dit idee moet van de hand gewezen worden. Jammer genoeg denken ouders vaak dat het gedrag van hun kind veroorzaakt wordt door hun manier van opvoeden of door hun eigen karakter. Pas later gaan ze zich realiseren dat er iets niet in orde is met het kind, en niet met hen. Familie, vrienden en kennissen kunnen er nog lang van overtuigd blijven dat de ouders niet goed met het kind omgaan."
Leen13
12-09-2013 om 16:40
zoeken
http://www.zorgkaartnederland.nl/psychiater/groningen-(gr)
Als je hier de grote instellingen uitfiltert dan houd je de vrijgevestigde psychiaters over. Die kun je vinden op google en dan vraag je bijvoorbeeld aan de huisarts of hij bekend is met een aantal en daar mogelijk ervaring mee heeft.
Mummums
12-09-2013 om 17:04
AnneJ
Dank je wel voor je links, ben al even aan het snuffelen geweest maar denk toch dat we het voorlopig toch even niet in de psychiatrie gaan zoeken. Ik vind dat veel te heftig voor onze dochter en heb het idee dat ze daar nog verder mee achteruit komt. Ze is al negatief over therapie, denk niet dat we hiermee moeten aankomen eigenlijk
Ik ga toch eens informeren naar haptotherapie, via jou links heb ik een praktijk gevonden in Groningen die mij wel aanspreekt, morgen eens bellen met die mevrouw.
Regenlaars
12-09-2013 om 17:21
therapie
Ik denk niet dat het nu om een therapie moet gaan, maar om een onderzoek naar wat er aan de hand is. Dan pas verder.
Ietsje verder weg: Educare in Havelte. Echte aanrader!
Karmijn
12-09-2013 om 17:33
eens met regenlaars
Ik zou ook nog niet naar therapie gaan zoeken, maar eerst naar een goede analyse. Wat is er aan de hand? Dat weet je nog steeds niet. En dan pas kun je kijken wat voor een keuzes gaat maken met die probleemanalyse in je hand.
Haptotherapie kan dan goed passen, maar misschien is iets anders wel veel slimmer. Ik denk dat dit heel belangrijk is! Juist omdat je dochter zelf niet staat te trappelen om 'hulp'. Als je dan ook nog eens met een therapie begint, die niet past bij haar problematiek, bestaat het gevaar dat ze helemaal af gaat haken en niets meer wil.
alcedo atthis
12-09-2013 om 18:08
diagnose of therapie
Hm, ik weet het niet hoor, of je eerst op zoek moet naar een diagnose. Het grote bezwaar dat ik daarmee heb, is dat je al snel maanden verder bent. Ik ben toch meer van het hier-en-nu. Je dochter voelt zich nu iet goed, dus er moet nu iets gebeuren. En of je het nu therapie, behandeling of begeleiding noemt: ik zou samen met een deskundige en je dochter op korte termijn aan de slag gaan met jullie hulpvraag. Vaak maakt het niet zoveel uit wat zo iemand op zijn visitekaartje heeft staan (GZ-psycholoog, dramatherapeut, kindertherapeut, orthopedagoog of wat dan ook maar. Belangrijker is dat het iemand is waar jouw dochter (en ook jullie) een klik mee hebt. Iemand die ze vertrouwt, met wie ze kan bespreken wat haar bezighoudt, door wie ze gecoacht kan worden, iemand die haar tips geeft, met haar oefent, analyseert, evalueert. Wat er op dat visitekaartje staat, kan trouwens wel bepalend zijn voor een vergoeding vanuit de zorgverzekering.
Dit is ook de route die wij jaren geleden hebben gekozen. Nu, bijna 4 jaar later, komen we nog steeds (met tussenpozen hoor) bij dezelfde therapeut. Het bleek namelijk direct een schot in de roos.
Even zo maar......
12-09-2013 om 18:24
Hier heel goede ervaringen
Met yvonne van pijkeren heeft een spreekuur in lewenvorg en in Beijum
marieke
Leen13
12-09-2013 om 19:03
psychiater
Het voordeel van een psychiater is dat die eventueel al is het tijdelijk medicatie kan voorschrijven. Bovendien is het de kortste route naar een diagnose mocht dat nodig zijn en eerlijk gezegd klinkt dat daar wel naar. Ik heb niet meegemaakt dat een kind dat zo angstig is en zich zo weert door gesprekken met een hulpverlener ineens wel huppelend naar school ging.
Maakt niet uit wat voor diagnose dat dan zou worden, dan krijg je vaak toch wat meer medewerking van school er kan financiering voor begeleiding komen en zonodig speciaal onderwijs.
Anders moet je na de gesprekken nog op zoek naar een psychiater.
Mummums
12-09-2013 om 19:28
Nu hulp
Ik denk er ook zo over, ze heeft nu hulp nodig, daarom ben ik op zoek naar therapie. Ze heeft een diagnose, pddnos maar of dat de huidige problemen verklaart vraag ik me af.
Ik ga verder in mijn andere topic.
Zo even zoeken naar Yvonne van Pijkeren, dank je wel.
Ht moet idd klikken met de therapeut!
Regenlaars
12-09-2013 om 20:00
wat?
Dat zeg je nu...ze is dus allang onderzocht...en ja, alle klachten passen bij een sterk overprikkeld/overvraagd kind met pdd-nos.
Leen13
12-09-2013 om 20:15
pdd-nos
Hoe ik het zie bij mijn dochter is dat ze ook familiair een aanleg heeft voor angststoornis. Maar ook dat dat aangejaagt wordt doordat ze niet begrepen wordt en tegen haar grenzen aanloopt. Maar bij mijn dochter was het toch niet op te lossen met alleen cognitieve therapie. Goede begeleiding hielp wel maar dan was bij haar evengoed altijd het glas halfvol en moeste ze zich extreem moed inpraten. Dat deed ze wel maar dat was naast het autisme nog een energievreter erbij. En bij onbegrip door de omgeving ging ze alsnog onderuit.
Leen13
12-09-2013 om 20:18
halfleeg
Niet halfvol natuurlijk.
Ik vind pdd-nos alleen ook niet voldoende verklaring hoewel ik me goed kan voorstellen dat als dit al jaren aan de gang is je dochter niet genoeg heeft kunnen leren door het onbegrip om haar heen en de regelmatig opduikende angst als het haar weer teveel werd op school. Maar goed ik zou dat laten uitzoeken met een psychiater. Ik wil natuurlijk ook niet jou dochter en die van mij door elkaar halen. Maar het is wel heel herkenbaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.