Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-03-2014 om 12:39
Binnenkort hebben we met onze dochter (14) een intakegesprek bij een GGZ-instelling. Ik heb nu een hele stapel formulieren toegezonden gekregen. Vragenlijsten voor de ouders, school en het kind, en een toestemmingsformulier voor de instelling om informatie op te vragen bij school en huisarts.
Na alle 'indianenverhalen' hier op het forum vraag ik me af of het zinvol is om de school ook het formulier in te laten vullen. Er spelen daar geen problemen en dochter is op school een geïnteresseerde meewerkende leerling (wel opvallend gesloten en introvert). Informatie opvragen bij de huisarts lijkt me dan weer geen probleem, want daar komt ze 1 keer in de drie jaar met klein lichamelijk leed.
Hebben jullie alle formulieren laten invullen? Zou de instelling heel raar reageren als we aangeven dat we school er niet bij willen betrekken? Ik zit er heel erg over te dubben, want ik denk dat de problematiek waar ze mee zit ook zijn weerslag heeft op haar schoolwerk en de instelling kan maar beter een zo breed mogelijk beeld hebben van haar persoonlijkheid.
09-03-2014 om 13:01
vragen
Wat je in elk geval kunt doen is aan de ggz instelling vragen om de school voorlopig niet mee te nemen omdat je geen 'slapende honden' wil wakkermaken of een tunnelvisie op wil wekken en school geeft tot nu toe geen signalen af over je dochter. Je wilt problemen niet groter maken dan nodig en al helemaal geen problemen veroorzaken door negatieve aandacht te veroorzaken.
Als je iets op papier hebt, commentaar bij een rapport of zoiets, of citaten uit een oudergesprek, dan geef je dat mee.
09-03-2014 om 13:04
alle domeinen
Soms kan er een protocol zijn dat problemen op 'alle domeinen' voor moeten komen. Maar dat kun je bespreken. Zolang school geen signalen aangeeft kan het zijn dat het wel op school bestaat maar alleen in het hoofd van je dochter. Dat hoeft er op school niet uit te komen en dan zal school daar ook niets van rapporteren of negatief over de ouders rapporteren omdat zij niet zien wat jij wel ziet. En dat wil je voorkomen.
09-03-2014 om 17:24
nog niet
Ik zou in eerste instantie geen toestemming geven. Als de ggz jouw kan overtuigen dat het toch nodig is, kun je op school het formulier aan de mentor of zorgpief geven, met de boodschap dat het om privacygevoelige info gaat en jullie er dus van uit gaan, dat deze persoon hier alleen met mensen over praat als jullie specifieke toestemming hebben gegeven.
Voor infouitwisseling met de huiarts zou ik wel toestemming geven, met school niet. Je kunt bij de instelling vertellen dat je dit weigert, omdat je geen vertrouwen hebt in de discretie van leerkrachten. Bij ons werd dat gelijk gehonoreerd, er was geen discussie over.
Volgens mij zijn die formulieren zo'n bureaucratisch wangedrocht. Als de clienten gewoon overal toestemming voor geven, is dat lekker makkelijk. Ze zullen er ws nooit gebruik van maken.
Maar wij doen het uit principe niet dus en hebben alleen nog maar begrip hiervoor ontvangen van de individuele behandelaars. Zij zijn het hier vaak ook helemaal niet mee eens. Het is de organisatie die zich administratief wil indekken. Naar mijn mening.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.