Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Annika

Annika

23-10-2012 om 14:10

Gewoon nieuwsgierig - add en achterstand

Ben gewoon nieuwsgierig: zoon heeft ADD én een achterstand in zijn lengtegroei / botleeftijd loopt achter. Daarnaast zie ik ook dat hij "achter" loopt in leeftijd bij klasgenootjes die beginnen met wat (pre)puberend gedrag, verliefd worden, de eerste schaamharen...

Geeft allemaal niets, maar ik vroeg me af of er een link is met AD(H)D? Dacht ooit zoiets gelezen te hebben?

Herkenning?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

23-10-2012 om 16:29

Medicatie?

Gebruikt hij medicatie? Dan is het mogelijk verklaarbaar door het medicijngebruik. Niet voor niets moet je dan regelmatig je lengte/gewicht laten controleren.
Zonder medicatie een groeiachterstand: dan zie ik geen verband met de ADD.

Annika

Annika

23-10-2012 om 18:17

Pirata

Nou, hij gebruikt inderdaad concerta nu sinds een half jaar, maar die achterstand heeft hij al sinds zijn vierde (toen werd lengtegroei opeens een issue, voor zijn tweede was alles oke)

Anne Carin

Anne Carin

23-10-2012 om 22:39

Hoi annika

Hier een zoon (15) met ADD die wel wat aan de kleine kant is voor zijn leeftijd maar dat komt eerder doordat zijn vader ook klein van postuur is denk ik. Hij gebruikt pas sinds 5 maanden medicatie dus daar ligt het denk ik niet aan.
Zoon was juist vlot met de pubertijd, hij was een van de eersten destijds in zijn klas die dat kinderlijke jongensachtige kwijtraakte en haargroei begon te krijgen.
Dus met ADD heeft dat volgens mij weinig te maken.

Fiorucci

Fiorucci

24-10-2012 om 10:03

Sterker nog

Ik heb in deze rubriek wel gelezen dat veel kinderen met ADD/ADHD wat sneller puberen?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-10-2012 om 12:05

Puberteit

Als je zoon zijn botleeftijd achter loopt staat dit los van zijn AD(H)D, of hij nu medicatie slikt of niet. Het is dan wel zaak om de groei/gewicht en zijn groeicurve iets vaker te laten controleren en te monitoren.
Daarnaast zet de puberteit bij ieder kind op een ander moment in; bij jongens sowieso later dan bij meisjes en dan is het per individu ook nog heel verschillend. Hoe oud is je zoon?

Primavera

Primavera

25-10-2012 om 06:45

Is hij gecontroleerd op andere aandoeningen?

Is je zoon wel gecontroleerd op coeliackie, schildklier werking of een eventueel groeihormoondefect? Dat hij ADD heeft sluit natuurlijk niet uit dat er ook een andere oorzaak kan zijn voor achterstand in groei. De bovengenoemden zijn het meest frequent.

Annika

Annika

25-10-2012 om 10:35

Mijn zoon

is nu 9 en een paar jaar terug op alles wat er maar via bloedonderzoek gecontroleerd kon worden gecontroleerd (en een gewoon snel onderzoekje door de kinderarts). Niks. Schildklier vorig jaar nog eens, niks.

Ik zie wel voorbeelden van combi ad(h)d en langzamere groei/kleinere kinderen, maar nu ik daarover nadenk is dat vooral in de grote familie van mijn man. Dus wellicht iets erfelijks maar dan twee verschillende dingen...

Dacht er wel eens iets over gelezen te hebben in de zin van het is niet de medicatie die de groei remt want adhd-ers zonder medicatie lijken ook eerst wat langzamer te groeien... Ben de bron natuurlijk kwijt. Het was een boek over adhd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

26-10-2012 om 14:06

Annika

Nou, toen zoon 9 was, was er nog bijna niemand van zijn leeftijdsgenootjes aan het prepuberen waren hoor. Niks verliefdheden, schaamhaar oid. Dat komt meestal later, op een enkele uitzondering na. Wat dat betreft loopt je zoon beslist niet achter

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.