x
16-10-2015 om 15:30
Gewoon even delen
Ik heb een kind dat na een aantal jaren regulier vo sinds een jaar op speciaal onderwijs zit. Die jaren op de reguliere middelbare school waren een behoorlijke lijdensweg, eigenlijk vanaf dag 1 kregen we de boodschap dat wat school betreft kind beter naar speciaal onderwijs kon vertrekken. Uiteindelijk dus moegestreden overgestapt. Kregen we recent bij een overleg op de huidige school de boodschap dat men daar vond dat kind beter af zou zijn op het regulier onderwijs. Zal ik lachen of huilen?
Leen13
16-10-2015 om 16:24
Ja x
Blijkbaar is je kind een twijfelgeval. Het is geen wiskunde. Er wordt wel scherper naar gekeken vanwege de bezuinigingen en het weer samen naar school beleid. Belangrijk is ook hoe je er zelf in staat.
Ik ben een fan van het speciaal onderwijs dus het eerste wat ik hier zie is dat je kind het blijkbaar prima doet op speciaal onderwijs, helemaal opgebloeid. Wil je nog een rondje regulier?
De valkuil is namelijk dat omdat je kind het nu goed doet niet betekent dat hij het regulier niet weer vreselijk moeilijk zou hebben. De omstandigheden zijn namelijk voor hem verbeterd en als je die weer weghaalt heb je kans dat de zaak weer instort. En dat lijkt me nu juist de winst van het speciaal onderwijs. Maar goed, sommigen willen dat je alleen nog hulp krijgt als je kind in crisis ligt, dus dan gaat het nu te goed met hem.
Ik zou er niet intrappen.
Flanagan
16-10-2015 om 20:04
Proefdraaien?
Kam je kind op een reguliere vo naar keuze een paar weken proefdraaien?
Op de vo van de kinderen gebeurd dat wel eens. Soms werkt het niet en soms is het een succes.
Knurf
17-10-2015 om 09:49
lastig
bij mijn dochter in de klas zat een jongetje waar dat bij speelde. Hij was erg wild en soms ronduit agressief in de klas, zowel naar de leerkracht als naar de kinderen. Gooide stoelen naar andere kinderen en zo. Hij kwam van een andere reguliere school, waar hij niet langer welkom was. Na opnieuw een hoop gedoe op de school van mijn dochter werd besloten dat het kind naar het speciaal onderwijs zou gaan. De ouders waren niet enthousiast (de jongen had geen leerachterstand), maar het moest maar.
Op het speciaal onderwijs kwam binnen zes maanden met het oordeel dat de jongen in het regulier onderwijs thuis hoorde. Onze school moest hem toen terugnemen (tot frustratie van de ouders van de andere kinderen), maar feitelijk heeft hij nooit een echte kans gehad. Elke verkeerde beweging kwam hem op een bezoek aan de directeur te staan.
Toen is hij opnieuw van school veranderd (wel weer een reguliere), en daar heeft hij de laatste twee jaar gezeten. Nu zit hij op een reguliere middelbare school, volgens mij doet hij daar VMBO TL.
Vogel
17-10-2015 om 10:49
Passend onderwijs
Wat vervelend!
Onze zoon deed het na 6 jaar lijdensweg op het regulier zo goed in het speciaal onderwijs dat ik ook wel eens bang was dat ze hem weer terug zouden sturen. Gelukkig zagen ze daar dat hij het zo goed deed dankzij alles wat het speciaal onderwijs nou zo speciaal maakt. Maar dat was (gelukkig!) voor Passend Onderwijs.
Nu staan scholen veel meer onder druk (uit financieel oogpunt, niet uit pedagogisch helaas) kinderen zo veel mogelijk in her regulier onderwijs te houden of weer terug te plaatsen.
De school waar hij nu zit heeft vermoedelijk wel zicht op welke scholen een passende plek bieden voor jouw kind. Het klinkt alsof de reguliere waar hij vandaan komt niet bepaald goed om kon gaan met zorgleerlingen, maar in jouw regio zijn er misschien scholen die daar beter op ingericht zijn. De huidige school zou jullie daar in moeten begeleiden, en kan vermoedelijk na een overstap ook ambulante begeleiding bieden. Dat zou een eventuele overstap makkelijker moeten maken.
Aan de andere kant: als je kind nu op zijn plek zit, gelukkig is, lekker leert, zou ik er voor vechten hem daar te houden. Hoe vaak moet hij nog mislukken en wat doet dat voor zijn gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen?
Succes en wijsheid gewenst!
x
17-10-2015 om 17:41
niet goed begrepen...
Bedankt voor jullie reacties, maar het punt is dus dat het kind het NIET goed doet op het speciaal onderwijs! Op het regulier had kind problemen op het gebied a en b, dat gaat nu goed. Maar hier vertoont kind problemen c en d, daar had het op regulier geen last van. Het is dus een kind dat nergens past, wat elke school kennelijk liever kwijt wil, vandaar zal ik lachen of huilen.
Leen13
17-10-2015 om 17:59
Wal en schip
En sommige kinderen vallen tussen wal en schip. Tijd om een onderwijsconsulent in te schakelen.
https://onderwijsconsulenten.nl/
Zij hebben vaak het beste overzicht wat er aan mogelijkheden zijn voor het kind in de regio zonder dat ze gebonden zijn aan financiële of bestuurlijke belangen. Je kunt in elk geval advies vragen.
Flanagan
17-10-2015 om 18:05
Toch proeftijd gebruiken
Tja, als je kind op de svo zich niet thuis voelt, ( probleem c?), en op de reguliere vo niet lekker draaide door de lesmethode ( probleem a?), kan de zorgcoördinator een de schoolpsycholoog met je in gesprek over een proeftijd op een vo die qua onderwijsmethode beter bij je kind past.
Ik ken een hsp-er die op een school voor hb-kinderen terecht kwam. Alleen zaten veel ADHD-ers in de klas. Ll was als gevolg van de hooggevoeligheid zeer van bewust van de verhoogde drukte in de klas. In geval van de ll, leidde dit tot demotivatie en achteruitgang. Jaar later ging ll weer naar een reguliers bs, wel eentje die beter pastte bij de behoefte van de ll.
Fiorucci
17-10-2015 om 18:49
Tip
Een onderwijsconsulent inderdaad, of iemand van Gedragswerk. Ken aardig wat mensen die goede ervaringen hebben, en het kost niks.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.