Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
WDLotte

WDLotte

24-11-2016 om 00:39

Geweigerd in restaurant omdat ons zoontje autistisch is.

Toen mijn man en ik samen met ons zoontje gingen eten in een restaurant bleken niet te mogen bestellen. Ons zoontje van 6 heeft autisme en als hij aan tafel zit doet hij constant rare bewegingen met zijn hoofd en schudt met zijn handjes. Maar lawaai maakt hij niet. Het personeel zat al in het begin vuil te kijken en ineens kwamen ze zeggen dat we moesten vertrekken. "Dit kind is geen deel voor ons imago" was hun excuus en mochten niet bestellen. Toen dreigde hij met van alles en vertelde grof dat gehandicapte kinderen niet thuishoren in een restaurant maar in een instelling. Mijn man kreeg er genoeg van en is met ons op een ander gaan eten waar ze wel respect hadden.. Wat vinden jullie van deze smerige opstelling van de restaurant? Wettelijk mogen ze dat toch niet zomaar, er was geen geldige reden. Iemand anders ook meegemaakt (iemand met gehandicapt kind)?

Taruh

Taruh

24-11-2016 om 06:23

regelmatig

en ik zou bijna zeggen 'wen er maar aan'
Het is vreselijk idd, het mag niet, maar toch gebeurt het en je moet behoorlijk stevig in je schoenen staan om op dat moment toch te blijven zitten en stennis te maken.

Is het de eigenaar van de gelegenheid niet dan zijn het wel de klagende andere gasten met kinderen die wel storend aanwezig zijn.

Er waren in de regio van de instelling waar mijn zus zat meerdere restaurants die gewoon geen reserveringen vanuit de instelling aannamen. Kwam je dan op de gewenste tijd langs het restaurant was het vaak leeg of maar een paar tafeltjes bezet.

Anders is eng voor velen.

Aan de andere kant heb je dan weer de fantastische gelegenheden. Hebben we ook meegemaakt dat wij met een groep waren er waren klagende gasten en die zijn door de eigenaar uit het pand gezet.
Of dat er een extra zaal voor ons geopend werd omdat het waterorgel zo leuk is terwijl die normaal niet op die dag geopend zou zijn. Wij wisten niet dat dat orgel er was. Daarna zijn we er nog vaak geweest.

Marije

Marije

24-11-2016 om 08:28

huh

Vriendin van mij heeft een autistische dochter met een forse gedragsstoornis en verstandelijke beperking. Wij zijn regelmatig uit eten geweest met haar erbij en hebben nooit commentaar van het restaurant gehad. Wel andere gasten die ons met vreemde blikken aankeken, maar weggestuurd worden... dat nooit.

Ik zou zeggen: meld de naam van het restaurant hier. Dan weet iedereen welk restaurant NIET gastvrij is.

kaplablokje

kaplablokje

24-11-2016 om 08:44

Niet alleen hier

Je zou ook kunnen overwegen het te melden bij een lokale krant of bij een bureau voor gelijke behandeling.

clowntje

clowntje

24-11-2016 om 08:51

ook nooit meegemaakt

Al tientallen keren uit eten geweest met mijn broer, die verstandelijk gehandicapt is. Wat wel irritant is dat een ober dan aan mij vraagt wat hij wil drinken, terwijl mijn broer gewoon kan communiceren. Maar we zijn nog nooit weggestuurd en ook niet weggekeken. Integendeel kan ik haast wel zeggen.

Regina

Regina

24-11-2016 om 10:20

Gedrag

Jullie zijn niet weggestuurd in het restaurant omdat jullie zoontje autistisch is maar omdat hij gedrag liet zien dat daar niet gewenst is.
En dan heb ik het er niet over of het restaurant wel of niet in zijn recht stond.

Vogel

Vogel

24-11-2016 om 15:54

Nog nooit meegemaakt

Terwijl met ons kind de patatjes ook wel eens door het restaurant gaan.
Wat erg.
Ik zou er misschien ook wel werk van maken via een lokale krant of iets dergelijks. Zijn ze nou gek geworden?!

Triva

Triva

24-11-2016 om 16:10

lokale krant

De lokale krant kan nog wel eens tegen werken als het restaurant een vaste adverteerder is

Mijntje

Mijntje

24-11-2016 om 18:39

ook

Wij hebben ook meegemaakt dat de nieuwe kapster heel moeilijk deed om ons ventje te knippen. Erg naar, ik ben er nooit meer gekomen. We hebben nu een kapster aan huis, een die gewend is aan gehandicapte kinderen. Met rondleidingen in een musea zijn we allang gestopt, door kwade blikken van andere mensen.
Nu ons kind wat groter is zie ik wel mensen met een boog om hem heenlopen. Hij is dan ook al 10, dus een stuk minder schattig en steeds 'raarder', sociaal emotioneel blijft hij 1, hij praat niet en maakt rare, harde geluiden (chromosoomafwijking en ook autisme). Ja, dat steekt soms wel, want het is wel mijn lieve kleine jongen, met de liefste oogopslag van de wereld.

Ik zou ook een klacht indienen over dit restaurant.

@nnemoon

@nnemoon

25-11-2016 om 10:03

Wat erg!

Wat moet dit als ouders vreselijk zijn om zo iets te horen te krijgen over jullie zoon. Ik heb altijd geleerd, iedereen is anders. Ik zie het probleem ook niet hoor als ik in dat restaurant zou hebben gezeten en ik had je zoon gezien. Als hij bewegingen met zijn hoofd maakt en fladdert met zijn handjes is hij toch helemaal niemand tot last. Als het me al opgevallen zou zijn had ik misschien gedacht oh die jongen is anders, maar misschien had ik ook gedacht wat heeft die jongen een leuke trui aan, of een leuk kapsel of een lief gezicht, ik noem maar iets. Waarom gelijk negatief? Ik zou ook een klacht indienen want iederen wil met respect behandeld worden!

Tine Winkel

Tine Winkel

25-11-2016 om 11:08

lokale krant of

ja, ik zou hier ook erg boos over worden. Heeft het restaurant een facebook-pagina? Zou je daar je recensie kunnen plaatsen? Het is wel lomp, geef ik toe, maar geeft jou misschien wat genoegdoening. Of kan een restaurant-eigenaar zelf die tekst weer weghalen?

Paddington

Paddington

25-11-2016 om 11:14

Persoonlijk

kan ik juist enorm genieten van het verschil tussen mensen. Ik kom ook graag in restaurants als Brownies van Downies enzo. Heerlijk om te zien hoe mensen hun best doen om je naar de zin te maken. Kinderen hebben sowieso al vaak een open kijk op het leven en kinderen met een handicap vaak nog meer.

Waar ik dan wel weer moeite mee heb zijn de kinderen die gaan rennen in een restaurant, daarbij de ober bijna omver lopen en ouders die daar dan niets van zeggen.

Zie het maar als zijnde 'hun verlies van een klant'.

Ik snap de verbazing en de pijn die jullie ervan hebben. Gelukkig zijn er genoeg andere restaurants waar jullie wel welkom zijn, die wel elke klant verwelkomen. Daarbij zou ik ook kijken op welke sites ik slechte recensies over het restaurant zou kunnen plaatsen, om andere mensen te beschermen tegen de pijn die jullie is aangedaan.

Puck

Puck

25-11-2016 om 13:01

Tine, lomp?

Ik vind het schrijven van een slechte recensie helemaal niet lomp. Zoals Paddington al zegt kan je andere mensen daarmee beschermen tegen dezelfde nare ervaring. Dat het daarnaast slechte reclame is voor het restaurant (en misschien als genoegdoening dient) is mooi meegenomen, dat dan wel weer. Ik kijk als ik in een onbekende omgeving naar een restaurant zoek meestal wel naar recensies en als er een dergelijke recensie tussen staat zou ik er al niet eens willen eten.....

tante Sidonia

tante Sidonia

11-12-2016 om 14:05

walgelijk!!

Ik zou inderdaad zonder scrupulus de restauranthouder aan de schandpaal nagelen. Zet het op Facebook en geef er lekker bekendheid aan, zijn ze nu helemaal betoeterd!

aangifte en melding

https://www.politie.nl/aangifte-of-melding-doen/meldpunten/meldformulier-discriminatie.html?sid=25e8b378-731a-4f18-8b60-39c3d0ebdbe9
Dit is een meldingsformulier.
Je kunt ook meteen aangifte doen. De politie is wettelijk verplicht aangiftes op te nemen, ook als de politie denkt dat de kwestie toch niet opgevolgd zal worden.
Je kunt ook hier even kijken en melden.
https://mensenrechten.nl/samenonbeperkt?gclid=CMSuweuo7NACFUeVGwodVIgAOw

Ik zou niet naar een lokale krant gaan. Je wilt niet weten hoeveel mensen de botte mening van die restaurantmedewerker delen. Je moet voorbij gaan aan meningenstrijd. Het restaurant heeft niet het recht om op deze manier met klanten om te gaan.

Merlijn

Merlijn

12-12-2016 om 05:07

WDLotte

Ik zou beide formulieren die hierboven door M Lavell zijn aangegeven invullen.
Ook ik zou niet nalaten om eea op de fb pagina van dat restaurant te zetten. Dit kan echt niet!!
Om welk restaurant gaat het? Dan weet ik waar ik NIET heen moet gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.