mobylette
16-05-2013 om 21:27
Gevoelig voor geluid/ruzie
Mijn dochter (11) is een intelligent meisje dat goed meekomt op school. Ze is sociaal, heeft veel vriendinnen, enthousiast, taakgericht, ijverig.
Er zijn echter een aantal zaken waar ze last van ondervindt.
- Ze is heel gevoelig voor geluid van buitenaf. De meeste tijd op school (bv. tijdens instructie) zit ze met de vingers in de oren omdat ze niet tegen rumoer kan. Als juf of meester boos is op de groep wil ze de klas wel uit rennen.
- Grote groepen mensen vindt ze niet prettig, evenals lawaaiige ruimtes. Er komt teveel bij haar binnen.
- Als er door elkaar tegen haar gepraat wordt, raakt ze de draad kwijt en lukt het haar niet de informatie die binnenkomt een plek te geven.
- Hetzelfde geldt als er ruzie/onenigheid is of mensen niet luisteren (naar elkaar of haar). Daar kan ze erg moeilijk mee omgaan. Ze wil dan het liefst wegrennen uit die situatie.
- Mensen die oneerlijk zijn of zich mooier voordoen dan ze zijn.
We hebben nog geen gehoortest gedaan, omdat wij eigenlijk niet denken dat het daar aan ligt (ze hoort ons altijd goed).
Ze kan goed beschrijven wat er gebeurt en wat ze voelt op momenten dat het zich voordoet dat ze de situatie wil ontvluchten. Wij vragen ons af wat vanuit ons ouders een goede stap zou zijn om haar hiermee te laten omgaan.
Herkent iemand hier iets in?
Mobylette
Ziet iemand van jullie aanknopingspunten, een
lisbeth
16-05-2013 om 21:39
Hoogsensitief
Je moet er maar in geloven maar wat jij opnoemt heeft veel raakvlakken met een hoogsensitief kind. Mijn oudste is ook zo'n kind en er zijn op onze school meerdere gevoelige kinderen. De truc is de prikkels weg te nemen, rust in te bouwen. Ze kunnen als ware de indrukken niet filteren.
Onze dochter heeft lang een stilteplek in de bieb gehad, daar mocht ze naar toe als het niet meer ging. Ze hoefde dit niet te vragen maar mocht gewoon gaan. Verder weet ik dat andere kinderen ook wel eens door de juf gewaarschuwd worden voordat ze gaat mopperen: jantje, ik ga nu op de klas mopperen, dut is niet voor jou bedoeld, je kunt even op de gang of in de bieb gaan zitten.
Koptelefoon wil trouwens ook wel helpen.
En kijk eens naar de plek in de klas, dochter heeft een tijdje langs een doorloop gezeten, helemaal gek werd ze ervan
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Angela67
16-05-2013 om 22:01
Gele oordoppen
ik heb zelf van die zacht gele herriestoppers en op woensdagmiddag, als de kinderen in- en uitlopen en ik toch af en toe wat wil werken op laptop stop ik die in m'n oren.
Ik kan ze prima horen als het moet - en als er eentje naast me staat doe ik natuurlijk de oordoppen uit - maar het haalt het ergste eraf zodat ik me kan blijven concentreren. Ik kan bijvoorbeeld ook beter werken als ik muziek op m'n oren heb, net als ik daarmee m'n actieve luisterhersenhelft stilleg en de rest van m'n hersenen aan het werk kan houden .
wellicht kan ze eens een beetje experimenteren ermee, het kost de kop niet zo'n doosje. Als ze ze niet direct lekker vindt zitten knip je ze wat kleiner (dan zie je ze ook niet zo snel en zitten ze wat prettiger misschien).
Groet,
Angela
Picasso
16-05-2013 om 23:41
Oren
Om het medische deel uit te kunnen sluiten zou ik toch d'r gehoor laten testen. Onze jongste bleek na 7 jr toch best slechthorend terwijl eigenlijk niemand het door had. Ze zit zelfs een klas hoger dan ze normaal zou zitten......
En harde geluiden en herrie in de klas, daar kan ze ook niet tegen.
mobylette
17-05-2013 om 11:48
Weglopen
Ik ga zeker eerst een afspraak maken met de huisarts om de oren te laten controleren. Op school mag ze een koptelefoon op en dat helpt inderdaad wel.
@Lisbeth Ik heb ook gezocht op hoogsensitief en vindt daar wel raakvlakken, maar ook veel kenmerken die totaal niet bij haar passen (zoals doorvragen, nieuwsgierig, fantasie, moeilijke woorden gebruiken). Ze is wel heel sfeergevoelig.
Mijn zorg is vooral dat ze de neiging heeft (dwang voelt) om weg te rennen in bepaalde situaties. Of daar direct een link is met rumoer/ruzie kan ik nog niet bij haar achterhalen. Ze geeft aan dat er iets gebeurt wat voor haar op dat moment de emmer doet overlopen en ze fysiek voelt uit de situatie te moeten stappen ("in een flits in mijn hoofd").
Groet,
Bianca
lisbeth
17-05-2013 om 12:01
Mobylette
dan is ze overprikkeld, mijn dochter heeft die neiging ook. zo is ze al eens op haar eigen verjaardagsfeestje helemaal alleen in een hoekje van de speeltuin op de grond gaan liggen en heeft ze daar een kwartier ofzo naar de lucht liggen staren. ze moest weg van de drukte.
Wat je moet doen is haar ook die kans geven, onze dochter heeft ook vaak een leesboek bij zich, dat apkt ze dan en houdt ze als een schild voro zich. het hoeft maar te werken. Als een kind geen afstand kan nemen heb je kans op driftbuien, ontploffingen, huilbuien nou ja noem maar op.