koentje
12-07-2012 om 11:27
Gevaarlijk fietsgedrag
Zoon, 14 jaar ADHD/NLD heeft de neiging om tijdens het fietsen, in het achterwiel te kijken naar de draaiende as. Dat vindt hij 'lekker' om te doen. Het levert echter gevaarlijke situaties op. Hij heeft dit eerder gehad dat hij fiets op de kop zet, aan het wiel draait en in de as kijkt. Als klein kind wilde hij altijd al in de wasmachine kijken. NLD heeft wel iets licht-autistisch ook. Hebben mensen de ervaring dat die neiging erger wordt bij spanningen? Want ik heb het idee dat hij het al een tijd niet meer deed, maar momenteel zien we het ineens weer. Zit hij echt op zijn fiets achterom te kijken, soms zelfs met een rotvaart..... bbbbbbbrrr wordt er eng van!
T&T
12-07-2012 om 12:55
Oh ja dat fietsen... zucht
Mijn zoon, 9 jaar en zwaar autistisch, wat dat dan ook moge betekenen... kan helemaal niet fietsen. Hij heeft kracht, uithoudingsvermogen, zijn evenwicht is goed, en hij is bepaald niet achterlijk, we snappen niet waar het zit, maar hij kan simpelweg niet trappen en sturen tegelijk. Hij wordt zelf ook helemaal eng alleen bij het idee al om dat tegelijk te moeten doen.
De oplossing hier is de tandem! en daar kan hij dan inderdaad ook omgedraaid op zitten kijkend naar, tja wat eigenlijk, het achterwiel, de bagagedrager, een vogeltje... alleen fietsend was hij allang onderuit gegaan.
Dus in zoverre, het kan altijd erger, ik weet dat je er niks aan hebt als alleen herkenning.
Tics worden trouwens altijd erger bij spanning, zowel bij mijn kinderen met autisme, als bij mijn nichtje met adhd. De tics zijn een soort spannings-thermometer, zo is er een van de drie die echt met zijn gezicht gaat trekken, eentje die gaat springen, eentje die geluiden gaat maken, en het zijn allemaal uitingen die aangeven dat het NU teveel wordt!
Moet je zoon veel alleen fietsen? bijvoorbeeld naar school. En is het echt gevaarlijk wat hij doet? is hij al vaak gevallen? misschien lijkt het erger dan het is, ik ken een moeder die echt niet keek als haar zoon op skates de straat opging, het was zo'n ongeleid projectiel, maar het ging wonder boven wonder altijd goed! Mijn zoon gaat voorlopig echt nog niet alleen fietsen, al zou hij het kunstje onder de knie krijgen, praktisch gezien, dan nog is hij veel te snel afgeleid om verkeersregels toe te passen, en dus tandemmen we voort... met hoop op de toekomst dat het zich ooit nog verder ontwikkeld.
groetjes, Tess
mari39
12-07-2012 om 16:42
Dat fietsen
is hier ook een punt, zoon, 10 met ass. Hij heeft bij vlagen geen enkel besef van het andere verkeer. Het is zo'n dromer!. Bedenkt zich rustig ineens dat hij graag op het dubbele fietspad de sla-om wil doen.Als er tegenliggers aankomen ziet hij deze wel, maar gaat pas op het allerlaatst aan de kant. Dat dat voor mede-weggebruikers wel eens heel eng kan overkomen, komt niet in hem op.
Ik moet zeggen, de laatste tijd gaat het wel beter. Er wordt minder gemopperd over het feit dat er gefietst moet worden. En lijkt alsof ik steeds meer doordring, als ik de verkeersregels weer eens herhaal.
Koentje , je zoon is 14. Gaat hij met de fiets naar school? Lijkt me doodeng. Ik kan me voorstellen dat het bij spanningen erger kan zijn, kan je met hem in overleg over andere manieren om zijn spanning te ontladen,voor hij op de fiets stapt?
Quin van der Veer
13-07-2012 om 11:06
Fietstassen
Koentje, waarom hang je niet gewoon een dubbele fietstas aan zijn bagagedrager? Geen as meer te zien. En nog handig ook.
Voor de statistiek: zoon (10) ADHD/PDD-NOS fietst keurig. Als ie niet slingert tenminste, wat ie nog wel een doet als hij staat op de pedalen ipv met zijn kont op het zadel plakt. Ik heb al gedreigd met veiligheidsgordels om hem op zijn zadel te binden.
Tango
13-07-2012 om 12:50
Zo fietst mijn dochter ook (ot)
Quin, mijn dochter staat ook altijd meer op de trappers dan dat ze op het zadel zit. Het lijkt mij heel vermoeiend fietsen maar zij vindt het blijkbaar geen probleem. En ze heeft geen ADHD of iets anders. Ik laat het maar gaan, zal vanzelf wel weer overgaan.
Quin van der Veer
13-07-2012 om 15:32
Ja, haha
Ja, sommige gedragingen van "Zorgenkinderen" zie je zelfs bij gewone kinderen, LOL. Ik denk dat staan op de trappers cool is oid.
Maar inderdaad, veel gedrag is heel normaal bij alle kinderen. Sowieso is het handig om in praktische oplossingen te denken. Voor alle kinderen, zeker als het gevaarlijk wordt qua gedrag.