Lolo
15-05-2012 om 07:15
Gehoorapparaten uit de basisverzekering
Hier wordt ik echt link van. Mijn zoontje van zeven jaar heeft ze gewoon hard nodig. Alsof we het leuk vinden, alsof het een luxe is!
Verstuurd met de Ouders Online iPad app
Fiorucci
15-05-2012 om 11:31
Lolo
Ik las het inderdaad...ik vind overigens wel vreemd dat deze altijd vergoed werden en brillen niet, kun je je dat voorstellen? Ik heb mijn bril ook echt heel hard nodig.
Evanlyn
15-05-2012 om 12:17
Nou
nu je het zegt, dat van die brillen heb ik ook altijd vreemd gevonden. Maar dit ook, echt belachelijk.
lisetje
15-05-2012 om 17:12
Kristallen bollen....
Hebben jullie zaterdag kassa gezien over een soort van kristallen bollen teraphie je moest dan op een tafel liggen tussen van die bollen en het hielp tegen alles! Vast ook tegen slechte oren en ogen en het werd vergoed door de verzekering.
Zo raar dat dit soort dingen vergoed worden en brillen en gehoorapparaten niet.
Lisetje
Lolo
16-05-2012 om 18:55
Kristallen bollen wel?
Naja dat is pas echt vreemd! Ik vind het i.i.g. wel zuur. Mijn zoontje heeft ook slechte ogen, naast zijn bril heb ik onlangs nog een dure loep mogen aanschaffen. Maar gehoorapparaten zijn echt gewoon 2000 euro voor kleine kinderen. Het kost allemaal gewoon te veel geld. Wat nou als je geen geld hebt voor gehoorapparaten? Dan is je kind slechthorend. Dan wordt over een jaar aangepast onderwijs aangepakt en zit je met een kind wat niet kan meekomen. Ik bid echt dat hier nog eens over wordt nagedacht, want ik vind het vreselijk dat kinderen met een handicap de dupe worden...
Fiorucci
16-05-2012 om 20:21
Ik heb gehoord...
Dat je voortaan 25% moet betalen wat betreft hoorapparaten. Zie Telegraaf.nl, hoever dat betrouwbaar is weet ik niet hoor.
Inge M
16-05-2012 om 20:23
Staat ook op nu.nl
25% eigen bijdrage voor gehoorapparaten.
Dit komt weer in de richting van de kosten van een bijzondere bril. Lijkt mij niet onlogisch.
Wat ik veel erger vind, is dat kinderen niet zomaar twee apparaten vergoed krijgt (1 per oor) alsof je als kind genoeg hebt aan één oor voor een goede taalontwikkeling.
anna van noniemen
16-05-2012 om 20:45
En boven op dit alles
gaat ook de gewone eigen bijdrage fors omhoog! en dat terwijl de premies ook de pan al uitreizen....bijna 3000 euro per jaar alleen al voor mijn gezin....
MarSy
20-05-2012 om 10:36
Kosten toestel voor kinderen
Hallo,
Voor zover ik weet zijn mijn toestellen nooit volledig vergoed. 1/3 deel uit de awbz en de rest uit de portemonee van mijn ouders.
Nu ik volwassen ben nog het zelfde, mijn toestellen kosten 1500 euro per stuk. 500 wordt vergoed uit awbz rest niet. Met daarbij de regel dat je minimaal 5 jaar je toestellen moet gebruiken voor je weer in aanmerking komt voor een vergoeding. Ze zijn alleen even vergeten dat jonge mensen toestellen iets vaker gebruiken dan de gemiddelde bejaarde gebruiken en de toestellen dus sneller sluiten, maar ja... dat telt niet! Voordeel is wel dat ik nu een vast contract heb, kan ik iets terug krijgen van uwv (ook niet veel). En dan heb ik het nog niet eens over de batterijen.
Ik heb mij er inmiddels bij neergelegd: ik heb ze nodig om te functioneren in de maatschappij en mijn werk goed te doen. Ik kan ze ook niet kopen en dus niet werken, maar daar wordt ik ongelukkig van, dan maar wat minder op vakantie... Dus lolo ik ben het met je eens, het is niet eerlijk, maar helaas is het leven niet eerlijk voor mensen met een handicap, je moet er het beste van maken en ja dt is heel hard, maar daar leer je mee omgaan!
Overigens is het (nog wel) aftrekbaar van de belasting onder bijzondere ziektekosten!
Vic
20-05-2012 om 14:14
Aanvullend pakket
Ik heb twee brildragende kinderen. Op mijn aanvullende verzekering krijg ik 100 euro per twee jaar vergoed. Blijft dus nog een aardig bedrag wat ik zelf moet ophoesten. Dat heb ik altijd als 'normaal' ervaren, dus het verbaast me ook niet dat gehoortoestellen uit de basisdekking gaan. Heb je daarbij geen goedkopere alternatieven? Onze kinderbrillen zijn altijd erg duur vanwege het montuur en de speciale (mooiere) glazen, maar met een budgetmontuur en normale glazen zou ik niet veel boven die 100 euro uitkomen, schat ik.
Lolo
21-05-2012 om 07:24
Aangepast
Ik vond het stukje mooi over de handicap. Het maakt mij boos als je op zo een handicap zou moeten besparen. Gehoorverlies doet van alles met mijn zoon, het maakt hem onzeker, wantrouwend, boos, hij trekt zich terug en vraagt zich soms af hoe het in de hemel is. Daarnaast heeft hij ook slechte ogen. Dus dat is dubbel op. Op zijn bril bespaar ik niet, omdat glazen die goedkoop zijn, betekent dat er veel krassen op komen als het gaat om een kindje dat veel valt.
Op gehoorapparaten is vast te besparen, maar deze zijn gewoon op voorschrift. Dit zijn speciale kindertoestellen. Ik vind niet dat je op zo een grote handicap moet besparen ik vraag mij ook af of dat überhaupt wel kan. Een kind in een rolstoel geef je toch niet een goedkoop ding dat steeds uit de bocht vliegt, omdat er nou eenmaal op bespaard kan worden? Je gunt zo een kind het beste.
Gr. Lolo
Puck
21-05-2012 om 09:03
Lolo
Tja, ik denk dat dat kind in een rolstoel ook maar een bepaald bedrag krijgt en de rest zelf zal moeten ophoesten. Ik kan me voorstellen dat jij een hoortoestel vergoed wilt hebben en zo wil iedereen wel de hulpmiddelen vergoed hebben die ie nodig heeft, maar dat lukt nu eenmaal niet tegenwoordig. Ik betaal mijn peperdure bril ook voor het grootste deel zelf en voor de orthopedische hulpmiddelen die mijn kind nodig had toen ze kleiner was moest ik ook flink zelf bijbetalen.
Fiorucci
22-05-2012 om 13:38
Mja
Ik moet ook de medicatie voor mijn zoon bijbetalen en onze erg nodige brillen...niet leuk, maar het is zoals het is...
Lolo
23-05-2012 om 19:14
Raar
Mijn kind heeft meerdere handicaps. Ik vind jullie reacties raar en weinig ondersteunend. Het hebben van zo een kindje brengt vreselijk veel kosten met zich mee. Ja, ik vind dat iedereen mag meebetalen aan gehandicapte kinderen.
Fiorucci
23-05-2012 om 19:56
Lolo
Dat vertel je nu pas,meerdere handicaps! Uiteraard zou ik het geweldig vinden als alles vergoed zou worden, en dat geldt ook voor gehandicapte volwassenen trouwens. Man en zoon zijn zowiezo hun eigen risico al kwijt door medicatie.En voor medicatie van jongste zoon moet ik veel bijbetalen. Ja, dat hakt er op in. Maar mopperen helpt echt niet.
Puck
23-05-2012 om 22:21
Ook tja
Tja Lolo, dat kan jij wel vinden en in een sociale maatschappij zou dat ook moeten, maar waarom zou jouw gehandicapte kind meer ondersteuning moeten krijgen dan mijn kind die zonder aanpassingen op jonge leeftijd gehandicapt zou worden? Kijk eens verder dan je neus lang is. En waarom zou jouw gehandicapte kind meer ondersteuning moeten krijgen dan een ADHD-er die dure medicijnen moet slikken omdat het anders ontspoort op school en in de maatschappij? Jij wil het beste, maar een ander ook en die heeft er net zo veel recht op als jij en krijgt t ook niet.
Dus mijn reactie is inderdaad weinig ondersteunend, maar raar? Mwah...
Ik vind dat je erg egocentrisch denkt.
Evanlyn
23-05-2012 om 23:40
Puck en knurf
Dat zegt Lolo helemaal niet. Ze heeft het niet over luxe zaken als scharrelvlees en ze zegt ook niet dat ADHD medicatie niet vergoed moet worden. Beetje flauw dit.
Lolo
24-05-2012 om 07:15
Klaar
Bedankt voor het berichtje hierboven. De andere redacties zij jammer. Het zegt maar weer eens dat je er compleet alleen voor staat met een gehandicapt kind. Verdrietig.
Genista
24-05-2012 om 10:05
Te kort door de bocht
Lolo, dat klopt natuurlijk niet. Die reacties zeggen niet dat je er alleen voor staat met een gehandicapt kind en het ís ook niet zo! En ik ben ook voor een ziektekostenverzekeringsstelsel met meer solidariteit dan nu het geval is. Maar of je het leuk vindt of niet, feit is dat Knurf wel een vinger op de zere plek legt: dat kost geld. En in de crisis is er niet overal geld voor. Ik wil ook goed onderwijs voor mijn kinderen, goede bejaardenzorg is ook belangrijk, ik gun iedereen tegemoetkoming en goede voorzieningen voor zijn/haar persoonlijke problematiek binnen het gezin. Maar dat kost enorm veel geld van iedereen.
Evanlyn, het is een andere discussie, maar ik vind scharrel- cq biovlees géén luxe. Binnen mijn kring van dierbaren hebben we intussen ervaring met de gevolgen van het overmatige gebruik van antibiotica in de vleesindustrie en het feit dat bacteriën daardoor in rap tempo multiresistent worden. Als ik even snel uitreken wat die problematiek gekost heeft, alleen al aan ziekenhuiskosten, dan zou biovlees de standaard moeten zijn. Tot zover o.t.
amk
24-05-2012 om 10:08
Lolo
wees blij dat het nog 'slechts' om gehoor apparaten gaat.
Mijn zus kon van haar uitkering de basis bijdrage voor de instelling waar ze woonde tot ze overleed niet eens betalen. Ben je 38 kunnen je ouders nog steeds voor je bij springen of anders heb je maar 2 luiers per dag ipv 3! Nog maar 1x per week in bad ipv om de dag, dat soort basale dingen.
Dus ja, er moeten domweg keuzes gemaakt worden. En die gaan ons allemaal aan.
Fiorucci
24-05-2012 om 11:23
Lolo
Wat een rare conclusie. Ik zeg duidelijk dat ik ook graag zou willen dat alles vergoed kan worden, voor jou, en ook voor anderen en voor mijn gezin. Hier hakken de medische kosten er ook stevig in. Maar de praktijk is anders. Daar kan ik me druk om maken en verongelijkt over doen, maar die energie steek ik liever in mijn gezin. Dat is namelijk nodig. Je staat er helemaal niet alleen voor, er zijn heel veel mensen die deze kosten moeten dragen.
Evanlyn
24-05-2012 om 23:39
"er is geen geld'
Ik herinner me een penningmeester van een vereniging die dit argument altijd van stal haalde als hij ergens geen zin in had. Vond hij een activiteit onzin, dan "was er geen geld voor." Volgens mij is dat nu ook wel een beetje aan de hand. Natuurlijk wordt het voor ons allen minder, maar het gaat erom hoe je dat verdeelt. De zieken, zwakken en misselijken hebben pech en de bonusgraaiers mogen gewoon doorgraaien? Geen geld is altijd relatief.
Genista, ot.: wij eten al jaaaren biologisch, want we kunnen het (tot nu toe) betalen. Wij zien dat als een investering in de gezondheid van onze kinderen. Maar ik vind dat wel van een andere orde dan het al of niet hebben van een gehoorapparaat. Niet het meest luxe gehoorapparaat, maar een basisding zodat een kind tenminste de les kan volgen. Ik vind het erg als dat er voor sommige kinderen niet in zit omdat men vindt dat iedereen maar zijn eigen broek moet ophouden. Pech is pech, had je maar niet slechthorend moeten zijn.
Wisse
25-05-2012 om 01:14
Ik wil best meer belasting betalen
Ik wil best meer belasting betalen, als dat betekent dat al dit soort zaken beter, schoner, gezonder zijn, met name voor kinderen. En weet je? Dan ben je juist helemaal niet armer, maar juist rijker. Rijkdom is niet zozeer de hoeveelheid geld die je privé hebt, maar de omstandigheden waarin je leeft. Concreet: je hoeft dan voor veel zaken minder eigen geld uit te geven, omdat het al door de gemeenschap is gedaan (in een mooie woonomgeving kun je goedkoop fijn vertoeven, bijv.). Zo'n onzin om belasting "weggegooid geld" of zo te vinden. Het is gewoon een gezamenlijke pot waarmee we gezamenlijke zaken goed kunnen regelen en e.e.a. voor de zwakkeren kunnen regelen. En ja ik vind kinderen in het belang van ons allemaal, ik betaal graag mee aan ieders kinderen, zo dacht ik er ook over toen ik zelf nog geen kind had. En ja sommige mensen hebben pech met een of andere handicap, dat is al rot genoeg, ik vind dat we de financiële strop daarvan samen moeten delen, gewoon omdat dat eerlijker is. En ja ik vind dat het "technische gedeelte" van een bril en een gehoorapparaat vergoed zouden moeten worden. Mooi model montuur mag je zelf betalen.
Genista
25-05-2012 om 09:34
Evanlyn
Jullie zien het als een investering in de gezondheid van jullie kinderen, dat biologische eten. Wij niet. Wij eten biologisch vlees omdat we de zien als investering in de totale volksgezondheid. Wij als individu zullen er niet veel van merken, denk ik. Maar feit is dat er, mede door dat overmatige gebruik van antibiotica in de intensieve veehouderij, steeds meer problemen komen met multiresistente bacteriën. Dat is kaal rekenen aan het worden: daardoor hebben mensen in mijn naaste familie al heel wat ziekenhuisdagen moeten maken. Wat een geld heeft dat al gekost. En de ontwikkeling van nieuwe ab kost ook geld, bovendien moeten bacteriën niet de kans krijgen om daar in hetzelfde tempo resistent tegen te worden . Dat is echt een groot geldkostend probleem en daarom vind ik biovlees geen luxe.
Zoals ik al eerder schreef, ben ik ook voor meer solidariteit binnen het verzekeringsstelsel. Daar kan ik nog wel een paar eieren over leggen, maar feitnis wel, dat er nu eenmaal een zak geld is die verdeeld moet worden. Leeg is leeg. Ja, ben ben ook voor de vergoeding vanbrillenglazen en gehoorapparaten. En vind het discussie doodslaan als je niet kritisch mag kijken naar de geldverdeling, zoals oa Knurf en doen. Met ingraven in "zie je wel, met een gehandicapt kind sta je er alleen voor" bereik je niets.