Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Pirata

Pirata

27-01-2013 om 12:04

Geen lwoo en geen lgf?

Op school hebben wij te horen gekregen dat onze zoon niet in aanmerking komt voor een LWOO-indicatie. Ook loopt zijn rugzak af voordat hij naar het VO gaat en die kan dan net niet meer opnieuw aangevraagd worden. Het duurt allemaal nog 1,5 jaar, maar ik heb er nu al slapeloze nachten van hoe hij het moet redden op een reguliere school in een groep van 25 kinderen.
LWOO is alleen voor de lagere niveau's van het VMBO zeggen ze en hij zou dan een leerachterstand moeten hebben. School wil hem een MAVO/HAVO-advies gaan geven, dus dat zou betekenen dat hij het helemaal zelf moet zien te rooien?
Zelf dacht ik dat je met "socio-emo"-problematiek al in aanmerking kon komen voor LWOO, maar ze zeggen nu dat dat niet meer zo is en dat je een leerachterstand moet hebben. Kan iemand me meer vertellen? Hij heeft als diagnose ADHD en PDD-Nos en heeft heel veel steun van de leerkracht nodig tijdens de lessen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pirata

Pirata

27-01-2013 om 12:40

En ik ben heel blij qua niveau met het advies dat ze hem willen gaan geven, maar mijn zorg over het juiste schoolniveau wordt nu weer ingeruild voor de volgende zorg...

Karmijn

Karmijn

27-01-2013 om 13:00

Naar scholen toe

Hoi Pirata,

Je bent mooi op tijd. Ik zou nu al op zoek gaan naar middelbare scholen. Naar open avonden gaan. In gesprek gaan met de zorgcoordinator.
Jouw zoon is juist op een wat grotere school, echt de enige niet. Hier hebben ze op de middelbare school heel wat meer kaas gegeten van stoornissen, dan op de basisschool. Echt een wereld van verschil.
Onze zoon had het eerste jaar wel een rugzak, maar nu niet meer. En het gaat prima. Wij hebben gezorgd dat wij goede contacten hebben met zijn mentor. Er is naar alle leraren een a4-tje gegaaan met info over onze zoon en tips, hoe ze op hem kunnen reageren, als het niet gaat met hem. En verder houden we de vinger goed aan de pols.
Kies een vo-school, die daar open voor staat. Onze vo-school zegt dat iedere keer heel duidelijk. 'We willen een open school zijn, we willen dat ouders zich welkom voelen, we kunnen het niet zonder de hulp van de ouders, communiceer dus met ons.'

Pirata

Als ik jou was zou ik de berichtgeving over de LGF goed in de gaten houden. De bedoeling is dat een samenwerkingsverband per 1 augustus 2014 geld krijgt en zelf Passend Onderwijs gaat organiseren. Kan zomaar uitgesteld worden en dan moet je alsnog snel lgf organiseren. En in de gaten houden hoe de formulering is. Kinderen die al een rugzak gehad hebben zouden die weer moeten kunnen aanvragen indien nodig. Alleen kinderen die in groep 8 een rugzak voor het eerst aanvragen moet het eerst proberen in het voortgezet onderwijs. Waarschijnlijk is het handig om nu op zoek te gaan naar een school die jou kan helpen met de regelingen. Er zijn een paar scholen voor HAVO-VWO met een autismeklas. Scholen die leerlingen hebben die met lgf in reguliere klassen zitten zijn er ook. En verder heb je natuurlijk nog steeds het Speciaal Onderwijs. Daar zitten de mensen, zorgcoordinatoren, begeleiders, directeuren, die de meest actuele informatie hebben over de financiering van het Passend Onderwijs.
Voor jezelf is het natuurlijk handig om alvast zoveel mogelijk de leeruitdaging van je kind te formuleren in het komende 'ontwikkelingsperspectief'.
Ik denk niet dat het verhaal socio-emo relevant is, maar ik kan me vergissen. Er kunnen sociale en emotionele beperkingen zijn waarom een kind een bepaald ontwikkelingsperspectief heeft.

Pirata

Pirata

27-01-2013 om 13:59

Sowieso

Sowieso ga ik de ontwikkelingen rondom lgf in de gaten houden, maar het lijkt erop dat hij dan de eerste lichting wordt die echt rugzakloos het VO in moet.
Open dagen struinen we nu ook al af (joepie, alle scholen doen dat in dezelfde 2 weken, 't is nogal druk) met als resultaat dat ik alleen maar meer wakker lig 's nachts (letterlijk helaas). Het is wel waar dat hij vast niet de enige is, maar hij schijnt een lastige combi van verschijnselen te hebben waardoor het begeleiden niet helemaal volgens de boekjes verloopt. Misschien maak ik me nodeloos zorgen, een kind kan nog erg groeien in de laatste jaren op de basisschool toch?

Tineke

Tineke

27-01-2013 om 14:28

Rugzakloos

Ach, troost je, mijn zoon is dit jaar voor het eerst rugzakloos, en eigenlijk merk ik geen enkel verschil in de begeleiding. School weet wat hij nodig heeft en kan dit hem bieden, wel of geen rugzak.
Ik denk dat je aan de slag moet: probeer zo uitgebreid mogelijk antwoorden te vinden op de volgende vragen: wat heeft jouw kind nodig om te kunnen functioneren op het VO? Wat kan hij daarvoor nu al leren? Wat kan je kind dus zelf doen? Wat moet school doen? Wat kunnen jullie -ouders- daarvoor doen?

mari39

mari39

27-01-2013 om 16:44

Die slapeloze nachten

heb ik ook, met marizoon. Ook nog 1,5jaar maar heb geen idee hoe hij het moet gaan redden. Hij heeft wel de indicatie nog, dat wel, maar ik vraag me af of er veel verschil zal zijn tussen kinderen met en zonder. Het valt of staat met de goede school en goede leerkrachten.
Ik heb nog geen kind op VO dus heb ook geen idee hoe daar tegenwoordig wordt gewerkt en welke ondersteuning wordt geboden. In mijn beleving van vroeger was er nul ondersteuning.

Wij beginnen ook alvast met mavo/havo scholen te bezoeken , allemaal op 1 middag. Die van het VSO was al, maar gemist. Marizoon en ik hebben die dag actief bijgedragen aan de griepepidemie. Dat moet dus toch volgend jaar.

Je informeren

Niets weerhoudt je om buiten de informatiedagen om contact te zoeken met een ib-er of zorgcoordinator buiten de open dagen om. Je kunt je ook informeren bij instellingen daaromheen als het Rec4 of stichting Mee. Ook zijn er in het najaar soms bijeenkomsten met name voor ouders met kinderen in het Passend Onderwijs.
http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/nieuws.php?aid=2239&sub=amsterdam
Sommige vo scholen willen al in het najaar geinformeerd worden over de komst van kinderen met special needs.
Houdt de websites in de gaten van de beoogde scholen en lees goed wat er staat.

Karmijn

Karmijn

27-01-2013 om 17:57

Buiten info dagen om

Dat zou ik zeker doen. Gewoon een afspraak maken met de zorgcoordinator. Echt een aanrader. Het was voor ons een pak van het hart.
Ze vertelde overigens ook, dat ze soms kinderen op het vo krijgen, met hele dossiers, die het prima doen en eigenlijk nauwelijks opvallen, maar ook kinderen, die geen enkel probleem leken te hebben op de basisschool en op het vo helemaal onderuit gaan en dan toch een stoornis blijken te hebben.
Conclusie: Je kunt een vangnet creeren voor je kind, maar je kunt er weinig van zeggen, hoe het zal gaan.

Pirata

Pirata

27-01-2013 om 19:49

Ja, dat was ik in elk geval van plan, om al begin groep 8 op individuele basis met de geschikte scholen te gaan praten. Vandaar dat we nu de open dagen afstruinen om sfeer te proeven. We zullen wel eerder in gesprek moeten gaan, ik wil hem ook niet bij een school over de schutting gooien op het laatste nippertje, wat met een "gewone" leerling vast veel gemakkelijker gaat.
Goed om te horen dat het soms ook gewoon goed kan gaan in het VO. Misschien gaat het daar toch gestructureerder? En we zijn nu al bezig om ervoor te zorgen dat hij zelfstandiger kan werken, de chaos in zijn hoofd verminderen heeft nu prioriteit (zie mijn draad van eergisteren hier).

mari39

mari39

27-01-2013 om 20:12

Pirata

Jouw aanpak is de onze!
Ik heb net je draadje gelezen van hierboven, heel herkenbaar! In dit kader, ik ben een draadje gestart bij ouders en school, met boekentips om manieren om te leren aan te leren. Misschien ook wat voor jou?

Karmijn

Karmijn

27-01-2013 om 20:42

Duidelijker

Onze zoon vindt het vo in ieder geval veel duidelijker. Gewoon een boek, je begint bij hoofdstuk een en stap voor stap ga je met de klas verder.
Geen vage weekopeningen, geen vage vakoverstijgende opdrachten. Het is duidelijk wat er van je verwacht wordt. Er is geen morele ondertoon van verwachtingen over 'leuk vinden'.
Het ene uur, volgt het andere op. Ieder moment van de dag weet je wat je gaat doen. Veranderingen staan op de website, dat kun je zelf opzoeken.
En hij vindt de afwisseling tussen leraren echt een verademing. Als hij iemand stom vindt, weet hij, dat hij na zich een uur kapot ergeren, er zo weer van af is.

KGO

KGO

27-01-2013 om 22:32

Meer eigen regie op vo

Ik heb t idee (nav oudste nu in de eerste op vo) dat je op het vo veel meer in je eigen hand hebt. Door studieschema's, digitale schoolagenda, toetsroosters ed kun je zelf ( met kind) veel beter een vinger aande pols houden.
Ze moeten ook veel meer thuis doen dan op de basisschool.
Dochterlief heeft wel een rugzak ( waarom heb je hem niet zo lang want je hebt hem toch nog niet zo lang??) maar dat is een half uurtje kletsen met iemand op school. Dat is meestal alleen op t sociale vlak, wel ontzettend belangrijk in ons geval.
Mijn ervaring tot nu toe dus op de middelbare school tov basisschool is erg positief behalve dat ik er wel heel veel tijd aan kwijt ben ( thuis t leren begeleiden). En dat t zeker lastig wordt nu ze wat meer pubertrekken begint te krijgen ( motivatie tot leren, huiswerk maken en zo).
De keuze voor de middelbare school is dus wel heel belangrijk, maar of t nodig is om er nu al wakker van te liggen... misschien valt t allemaal reuze mee tov de basisschool!
Ik moet wel bekennen dat ik er ook regelmatig van heb wakker gelegen of over gepost heb.
Het enige wat je kan doen is goed laten voorlichten, op je gevoel af gaan en dan loslaten. Je hebt echt nog tijd zat.
Ik kreeg indertijd ook een boekje over de overgang naar de middelbare school voor kinderen met autisme. Daarin stonden oa checklists met wat een kind nog moet leren, waar knelpunten zitten en wat sterke punten van t kind zijn voor de overstap. Ken jij dat?

Kaatje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

An

An

29-01-2013 om 12:52

Adem in, adem uit

Je bent prima bezig met de voorbereiding m.b.t. de overstap naar het VO. Vroeg genoeg de sfeer proeven, goed om je heen kijken, bedenken welke aanvullende informatie je m.b.t. die bepaalde school nog zou willen hebben, zodat je met gerichte vragen komt tijdens een individueel gesprek. En dan gesprekken aangaan met de desbetreffende scholen. Je kunt zelfs vragen of je een les mag bijwonen, zodat je weet hoe het in zijn werk gaat op die school.
Het is tegenwoordig zo anders, dan toen wij naar het voorgezet gingen. Via internet kun je het huiswerk zien, de lesroosters of de uitval van lessen, zodat je zelf ook het een en ander in de hand kan houden. Er zijn maatschappelijk werkers, zorgcoördinatoren, er zijn op sommige scholen trainingen op allerlei gebieden zoals planning, maar ook faalangst of sociale vaardigheden. Op sommige scholen zijn er buddy's, kinderen uit een hogere klas die jouw kind ondersteunen en kunnen helpen. Ook zijn er MAVO/ HAVO's met speciale autiklassen, kleinere klassen voor kinderen met autistische kenmerken, die meer of bijzondere begeleiding nodig hebben. Soms zijn brugklassen nog afgezonderd op een afdeling of een apart gebouw, zodat de overstap niet te groot is. Het is ongelovelijk wat de mogelijkheden allemaal zijn tegenwoordig.
Als je al je vergaarde informatie op een rijtje hebt gezet, moet je er op vertrouwen dat jullie de school kiezen, die het meeste aansluit in de behoefte van je kind, waar hij/ zij volledig tot zijn recht komt en op zijn plaats is, ook al is er geen extra hulp in de zin van een rugzakje o.i.d.
Zoals je zelf ook al aangaf, zal je kind in de komende twee jaar zich ook nog razendsnel ontwikkelen. Zoals eerder gezegd, je bent prima bezig, er is vooralsnog geen reden voor slapeloze nachten.

Pirata

Pirata

29-01-2013 om 15:53

Tnx, ik voel me al beter!

Jullie hebben natuurlijk helemaal gelijk. En ik heb er met wat kennissen over gesproken en samen met jullie input maakt dat dat ik me al (een heel klein beetje) minder zorgen maak. Vanavond is er weer een open dag!
Later meer, ik zit wat krap in de tijd.

Pirata

Pirata

30-01-2013 om 09:13

Kendra, vraag

Mag ik weten op welke school jouw oudste zit, en wat jouw ervaringen daar zijn? Afkortingen mogen, daar kom ik wel uit. Gisteren naar open avond GHC geweest en ik heb weer kunnen slapen dankzij het verhaal over de zorgstructuur, maar hoe is dat in het echie???

Kendra

Kendra

30-01-2013 om 13:09

Pirata, bedoel je iemand anders?

Ik heb hier nog helemaal niet gereageerd. En mijn oudste zit ook niet op een bijzondere school met afkortingen. Bedoelde je iemand anders? Wel blij te lezen dat je weer kon slapen na de goede adviezen hier. En na die open avond.

Pirata

Pirata

30-01-2013 om 21:37

Nee hoor

Nee, ik bedoel jou omdat je waarschijnlijk al meer inside informatie hebt over het reguliere VO in je woonplaats... Geen bijzondere school maar slechts de afkortingen van de normale scholen. Je kent mij wel...

Kendra

Kendra

06-02-2013 om 10:53

Pirata

Sorry ik had even dit draadje uit het oog verloren. Mijn oudste zit op de school waarvan de naam het eerst in het alfabet voorkomt van alle VO-scholen hier. Wij zijn tot nu toe heel tevreden over deze school. Met de kennis van nu zouden we weer voor deze school kiezen.

Kendra

Kendra

08-02-2013 om 10:44

Pirata

Mail me anders even als jij bent wie ik denk dat jij bent. Dan heb je mijn mailadres wel.

T&T

T&T

08-02-2013 om 17:20

Vreemd

Het zou natuurlijk per school kunnen verschillen hoe ze de lwoo in willen zetten... maar mijn dochter (11 jaar groep 8, met pdd-nos) heeft nu een rugzakje (lgf) en de aanvraag voor de lwoo+ loopt, die wordt hier juist ingezet om haar in een aangepaste havo klas te kunnen plaatsen (kleine klas, extra begeleiding, meer kennis van ass). Ze heeft trouwens van de juf een vwo advies, en in het vwo kan ze ook geplaatst worden met een lwoo+ maar dan komt ze niet in een kleinere klas, de extra begeleiding komt dan neer op meer steun van de mentor voor en na school, en begeleiding met plannen en huiswerk maken. Ik moet er wel bij zeggen dat de klasjes waar je een kind met een goede intelligentie en ass in kunt plaatsten hier ook te zoeken zijn met een vergrootglas en we weten nog niet zeker of ze ook aangenomen wordt... spannend dus.Ik wil zeker niet dat ze nog een niveau lager moet vanwege haar autisme, dat zou erg jammer zijn, en dan is de leeruitdaging voor haar ook helemaal weg, en daar haalt ze nou net haar zelfvertrouwen uit. Van het sociale moest ze het toch al niet hebben.
groetjes, Tess

T&T

T&T

08-02-2013 om 17:23

En ook nog...

School maakt hier de beslissing niet in! al moeten ze natuurlijk wel meewerken met de aanvraag. Wij hebben een ambulant begeleider die ook zwaar twijfelde of zoon nog wel een lgf zou krijgen (herindicatie) wij hebben TOCH aangevraagd, de zorginstantie waar we op gesprek moesten was zeeeer duidelijk; "JA de hulp is absoluut nodig". (even voor de duidelijkheid; ik heb twee kinderen met autisme)
groetjes, Tess

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.