Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Annika

Annika

24-11-2013 om 20:26

Fysiotherapie om beroerd handschrift?

Zoon, groep 7, add, heeft een zeer beoerd hadschrift. Hekel aan kleuren en knutselen, is daar ook niet oed in. Met bijv de ipad kan hij prima overweg, geen fijn motorische problemen daar... Handschrift is onleesbaar, hij drukt enorm hard, door het papier heen. Als hij heel langzaam werkt op dat lijntjespapier gaat het stukken beter, maar in een gewoon schrift of op een toets zonder lijntjes is het een chaos.

Mijn vraag, heeft het zin om naar de fysio te faan (speciaal voor shrijfproblemen) of is dat eigenlijk weer een dingetje naast kinderarts en dietiste waar hij dan weer geen zin in heeft omdat andere kinderen dat niet hebben en hij zich een apart geval oelt dat het niet oed oet.. (even chargerend, maar toch)

als het echt een probleem is..

..dan kan je beter wel naar de kinderfysiotherapeut, of beter nog ergotherapeut gaan. Denk je dat het op de middelbare school met dictees een probleem gaat worden? Dan kan je er maar beter iets aan doen. Je kan zelf het best inschatten hoe 'erg' of nodig het is.

Stenna

Stenna

24-11-2013 om 21:18

ergotherapeut

daar liep mijn zoon voor zijn fijnmotoriek en met name ook schrijfproblemen. Heeft toch wel geholpen. Later kreeg hij ook nog schrijf-RT op school, in zijn extra rugzakuurtjes. Is dat geen optie, gewoon op school? Het is toch wel belangrijk er iets aan te doen, hij kan ook last krijgen van kramp e.d. door het duwen en verkeerd kracht zetten. En bijv. straks ook tijd te kort komen bij proefwerken op het VO, door het langzame schrijven, of afgerekend worden op onleesbare antwoorden. Maar misschien kun je even een poosje wachten tot bijv. de kinderarts of dietiste bezoekjes minder frequent worden? Want mijn kind was op een gegeven moment ook wel enigszins "therapiemoe" door te veel van dit soort dingen naast elkaar.

Tango

Tango

25-11-2013 om 21:49

Wel doen

Zoon hier heeft ook fysio gehad, eerst voor grove motoriek, later voor schrijven. Het heeft hem zeker geholpen, al valt hij nu hij geen fysio meer krijgt wel weer wat terug.
Ik zou zeker een keer advies vragen aan de fysiotherapeut en dan hoor ze wel of en hoeveel behandeling nodig is.
Wat je schrijft over teveel, herken ik overigens ook hoor. Wij hebben hier ook altijd alles na elkaar gedaan. Zo had zoon eerst logopedie, daarna fysio en is de fysio nu gestopt omdat we met dyslexie-begeleiding gestart zijn. Daar schrijft hij gelukkig ook redelijk veel, dus kunnen we dat nog wel in de gaten houden.
Wat ook een idee kan zijn is dat hij dictee's e.d. op een computer maakt. Maar dat zou je op school moeten bespreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.