Elisa Gemani
18-05-2013 om 13:08
Franse kinderen hebben geen adhd
http://www.psychologytoday.com/blog/suffer-the-children/201203/why-french-kids-dont-have-adhd
Wat vindt men hiervan? Als moeder van een ADHD'er en heel veel andere AD(H)D'ers kennende vind ik dat de Franse holistische aanpak voorbijgaat aan het wezenlijk anders zijn van de hersenen en dat die kinderen niet zodanig "getraind" kunnen worden (self-control) dat zij geen last meer hebben van hun ADHD. Of liever gezegd hun omgeving niet. Men gooit het op het verbeteren van het sociale gebeuren, de opvoeding en structuur. Nogal kortzichtig.
Structuur en grenzen, natuurlijk. Dat heeft ieder kind nodig en zeker ADHD'ers. Maar dat neemt de drukte in hun hoofd niet weg. En aan de Franse opvoedingsstijl zoals Pamela Druckerman die beschrijft zitten veel logische zaken, maar ook veel onlogische kanten; het is beslist niet zaligmakend.
Alsof je een alcoholist in een bar zet, omringd met alcohol en zegt: "beheers jezelf maar. Je kan het best bij een of twee drankjes laten maar dan moet je stoppen." Onzin natuurlijk...
Leen13
18-05-2013 om 13:12
Africhten
Dat is die Amerikaanse moeder die onder de indruk is van een autoritaire opvoeding die ze bij Franse ouders in haar omgeving ziet: ouders zijn de baas, kinderen passen zich aan. Het is een keuze. Het is niet logisch dat kinderen dan geen last meer hebben van ADHD. Jammer dat daar door media niet doorheen geprikt wordt. Van dit soort mensen heb je geweldig last in het publieke domein als jou kind iets heeft.
Leen13
18-05-2013 om 13:13
Autisme
Nog niet zo lang geleden nog het schandaal dat Fransen kinderen met autisme nog wijten aan een ijskastmoeder en opsluiten in psychiatrische instellingen. Dat komt van dit soort mentaliteit.
Elisa Gemani
18-05-2013 om 13:15
Inderdaad
Ik ben het volkomen met je eens. Ik heb dat boek gelezen en ik werd bijna misselijk van dat verheerlijken van de Franse opvoedingsmethode. Kinderen zijn geen puppy's. En ADHD'ers kun je zeker niet africhten...
tsjor
18-05-2013 om 13:30
Foute kop
Uit het artikel blijkt dat het niet zo is dat Franse kinderen geen ADHD hebben, maar veel minder: 9% in Amerika tegenover minder dan 5% in Frankrijk. Maar dat is dan nog wel steeds bijna 5%.
Bovendien worden er veel punten genoemd die het verschil verklaren, een belangrijk punt is het hanteren van een ander diagnostisch instrument: CFTMEA. Hier is het aantal diagnoses sterk toegenomen door DSM IV, die slag heeft Frankrijk blijkbaar niet gemaakt, door vanaf DSM III een ander indicatiesysteem te ontwikkelen.
Wellicht brengt DSM IV ook bij ons veranderingen.
Voor wat betreft de benadering van ADHD, in het artikel worden veel factoren genoemd, o.a. kijken naar de psycho-sociale context. Maar ook naar dieet, voedsel.
De Amerikaanse schrijfster Druckerman vermoedt dat het verschil in opvoedingsstijl een rol speelt: in Frankrijk zijn er regelmatige tijden waarop mensen eten, in Amerika snackt iedereen wanneer die zin heeft (als voorbeeld). Maar haar verhaal is slechts een vermoeden, een schrijfsel, een product van de fantasie, het is verder nergens onderzocht of dat ook maar enige invloed heeft.
Ik vind met name de afwijking ten opzichte van DSM IV interessant.
Tsjor
Marjoleine64
18-05-2013 om 14:57
Tjsor: er staat 0.5%
Ik moest het twee keer lezen, ik dacht eerst hoezo 5% is bijna niks. Maar staat dus .5% en dat is inderdaad heel weinig. Net zo weinig als hier in NL 30-40 jaar geleden? Ik ken er wel een paar uit mijn eigen kindertijd die ongetwijfeld ADHD hadden (maar de diagnose bestond toen nog niet) maar zeker geen 2 of 3 per schoolklas.
Ik wil absoluut niet goedpraten wat er gezegd wordt in dat artikel, daarvoor heb ik teveel verschillende meningen gehoord en geen directe eigen ervaring. Maar ik ken wel mensen die goede resultaten geboekt hebben met bijvoorbeeld een dieet zonder kunstmatige en geraffineerde voedingsstoffen. Niet dat de ADHD-ODD bij hun kleuterzoon helemaal overging, maar het werd wel veel beter hanteerbaar, zodat een veel lagere dosis Ritalin dan gebruikelijk voldoende was.
Marjoleine
P
18-05-2013 om 16:07
Dan is
9% ook wel heel erg veel ivm Nederland: http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=105010
Karmijn
18-05-2013 om 20:29
Franse kinderen hebben ook 'gewoon' adhd.
Deze lezing maakt veel helder. In ieder geval is duidelijk dat adhd een wereldwijd fenomeen is, wat in alle landen voorkomt. Kijk maar.
https://www.hersenstichting.nl/activiteiten/nationale-hersenlezing/nationale-hersenlezing-2013#.UZDdaG6OxFs.email