Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
11-01-2016 om 08:18
Voor onze autistische zoon moeten we bij de toelatingsverklaring heel kort aangeven waarom wij vinden dat hij op het speciaal onderwijs moet blijven. Heeft iemand hier een mooie vakjargon zin voor "hij is zo autistisch dat hij volkomen stuk loopt in het reguliere onderwijs"?
11-01-2016 om 09:45
Hoe oud?
Moet blijven, schrijf je. Dat betekent dan toch dat er ervaring is met hem in de klas. Ik neem toch aan dat er overleg is tussen jullie en de school over wat hij op school aan extra ondersteuning nodig heeft.
Het enkele feit dat hij atuistisch is of in jullie ogen 'erg' autistisch is, is onvoldoende.
In welk opzicht zou een gewone klas hem in de weg zitten?
- wat is zijn reactie op geluid, heen en weer gewandel, moeten wachten op hulp van de juf?
In welk opzicht zou hij een gewone klas in de weg zitten?
- is hij in staat rekening te houden met andere kinderen, trekt hij zich terug, of uit hij juist eventuele angst of frustraties?
Waarom trouwens moet hij herbeoordeeld worden?
Gaat het heel goed met hem op die school? Zo goed dat de school denkt dat een gewone klas ook wel kan?
11-01-2016 om 09:55
Autistisch
Ik zou dat woord al nooit gebruiken, autistisch. Hij heeft ASS en is daardoor beperkt op sommige vlakken. Ik zou benoemen waarom je denkt dat hij zal vastlopen (leg dan ook gelijk uit wat je daar precies mee bedoelt).
11-01-2016 om 13:23
Hm...
"Vanwege zijn autisme is hij (voorlopig) nog aangewezen op de rust, duidelijkheid en structuur van het speciaal onderwijs."
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.