Sanne
16-03-2014 om 07:25
extreem laat zindelijk
Mijn dochter van ruim 5 jaar is nog steeds niet zindelijk. Lichamelijk is er niets mis met haar en is het echt een mentaal probleem. Vaak staat ze te dag dromen terwijl ze in haar broek plast. Ze heeft ook een soort wc angst. Thuis gaat het redelijk en gaat ze op vaste tijden naar de wc. Op school en buitenhuis gaat het vaak mis en plast ze vaak in haar broek. Op school hebben we met de juf afgesproken dat ze voorlopig een pamperbroek draagt. Poepen houdt ze op tot dat ze 's avonds een pamper om krijgt voor de nacht. Ik ben benieuwd naar succes verhalen van ouders met een soortgelijk probleem
Juno
16-03-2014 om 10:41
Poeppoli?
Ben je al eens bij de poeppoli geweest? Ik hoor daar goede dingen over.
Dalarna
16-03-2014 om 11:57
pamperpoepen
Ik vind wel dat je een stap kan maken met dat pamperpoepen. Poepen doet iedereen op de wc dus voortaan pamper aan en DAAR poepen, al zittend op de wc met een luier aan. Als ze dat doet broek en onderbroek omlaag op de wc en nog een pamper aan. Als dat goed gaat een gat in de pamper knippen want de poep moet toch door de wc. Daarna poepen zonder luier.
Dalarna
16-03-2014 om 11:58
En dit alles in combinatie met doen of het doodgewoon is maar met een beloningssysteem.
chani
16-03-2014 om 22:40
tip
ik herken dat wel van mijn dochter. Uiteindelijk opgelost door een kinderfysiotherapeut met bekkenbodem aantekening. Even zoeken voordat je er een hebt ( in mijn grote woonplaats zaten er 2 ) maar na 6 consulten zo goed als over,en na een jaar helemaal goed gekomen !
judith70
17-03-2014 om 14:59
hier ook extreem laat
Onze zoon is verstandelijk beperkt en daardoor extreem laat zindelijk (9 1/2)geworden. Je schrijft dat ze thuis op vaste tijden naar de wc gaat. Geef ze het ook al zelf aan als ze naar de wc moet of is ze nog je noemt klokzindelijk (= zo lang ze regelmatig naar de wc wordt gestuurd is ze droog) Waarom zou de juf op school haar ook niet regelmatig naar de wc kunnen sturen? Ieder uur, of bij de wisseling van een activiteit? Eventueel zou dit toch ook met een klokje kunnen. Buitenshuis zou dit ook kunnen, een volwassende moet er dan wel altijd aan denken. Als mijn zoon ergens naar toe gaat en ik ben er niet bij, dan vraag ik ook nog steeds of ze hem rond een bepaalde tijd naar het toilet willen sturen.
Heeft je dochter misschien last van obstipatie. Volle darmen kunnen er voor zorgen dat de signalen van de blaas niet goed opgevangen kunnen worden.
Wij hebben ook een kinderfysio met bekkenbodem aantekening bezocht. Zij had ook nog goede tips over houding e.d. Ik kan je dit zeker aanraaden. Succes ermee!
Sneeuwitje
19-03-2014 om 16:00
reactie
Hoewel ik normaal in deze rubriek niets te zoeken heb, viel mijn oog op dit draadje en wil ik toch een reactie geven. Ik denk dat je al een aantal zinvolle reacties gehad hebt, zeker op de wc/ poepangst. Daarnaast wil ik dit nog noemen: ik zou niet zo snel zijn met je conclusie dat er 'niks lichamelijks aan de hand is. Wij hebben een dochter van 6, inmiddels bijna 7, waar het plassen een drama was (en soms nog is). was met 2.5 zindelijk, vanaf 3.5 terugval bij wisselende periodes, soms wel tot 3-4 natte broeken per dag in slechte periodes, en vrijwel niet nat in goede periodes. Wilde zich niet laten sturen naar de wc. 's nachts ook nog niet zindelijk (nu nog niet). Wij hebben met 6 jaar een doorverwijzing gevraagd naar de plaspoli (en er is inderdaad ook een poeppoli). Allerlei vragenlijsten ingevuld, onderzoeken gehad. Wat bleek: dochters'plasprobleem is eigenlijk een soortement 'poep'probleem, omdat ze de poep niet voldoende uitpoept, er poep blijft zitten en dat dus op de blaas drukt, waardoor ze geen aandrang voelt. Wij hadden geen poepproblemen verwacht, ze poepte normaal, mooie poep, klaagde zelden over buikpijn enz.Dus de signalen waren er gewoon niet!
Nu zijn we aan de slag met het plassen en het poepen. Ze heeft een plasklas gevolgd, ze krijgt medicijnen om de ontlasting zachter te maken (en moet dat nog zeker een half jaar), ze krijgt een alarm voor haar horloge. En inmiddels is ze gelukkig lang niet elke dag meer nat, 's nachts nog wel, maar daar gaan we aan werken als ze overdag droog is.
Kortom, een doorverwijzing, of eens bellen eerst naar het plaatselijke ziekenhuis of het zin heeft/ al mag (bij ons kon het pas vanaf 6 jaar), is denk ik een hele zinvolle. Uitzoeken of je kind inderdaad dus die obstipatie had (zoals blijkbaar bij ons). En ook wij maakten op school afspraken dat ze altijd naar de wc mocht als ze moest gaan (zit in groep 3, dus tijdens bepaalde momenten mocht ze niet ivm instructie) en dat ze altijd op vaste momenten gaat (voor/naschool, maar ook in de pauze op school).
Succes, Sneeuwitje
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.