Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
lolliepop1971

lolliepop1971

25-09-2012 om 14:27

Extra geld naast de tog, weten jullie dat al?

Hallo allemaal,

Weten jullie dat je naast de TOG nog een extra tegemoetkoming kan krijgen?. Dit heet een "extra tegemoetkoming van" en kan je aanvragen via de SVB bank. Er zijn twee voorwaarden waar je aan moet voldoen en dat is:

* U over het hele jaar 2012 een fiscale partner heeft;

* U of uw partner de zorg heeft over een ernstig ziek of gehandicapt kind;

* U over heel 2012 (1 januari tot en met 31 december 2012) de volledige TOG heeft ontvangen;

* het inkomen van één van de partners niet hoger is dan € 4.734 per jaar. Het inkomen van de andere partner is niet van belang

Het verbaasd mij (in de loop der jaren) dat veel mensen niet eens weten dat ze recht hebben op een TOG regeling plus nog een extra tegemoetkoming, vandaar mijn posting

Dag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lolliepop1971

lolliepop1971

25-09-2012 om 14:30

Nog even een aanvulling

Het bedrag bedraagt bijna 1500 euro en wordt 1x per jaar in één keer uitgekeerd (wel even leuk om te melden

Dag

Vraagje

hai, Even een vraagje:
Wat is een tog?
Wat doe je daarmee ?
Ik heb wel moeite met de term gehandicapt.
Ik zie mijn kind met Add en Nld niet als gehandicapt.
Hoe denken andere daar over?

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 06:52

Antwoorden

Hallo MammaGaby,

Een TOG (Tegemoetkoming Onderhoud van het Gehandicapte kind) is een bedrag van ongeveer 210 euro per 3 maanden wat je extra krijgt als je een kind hebt die gehandicapt is. De TOG krijg je als je een zorgindicatie hebt van het CIZ van minimaal 10 uur per week! Als je dus die TOG hebt krijg je nog een extra tegemoetkoming van 1500 euro per jaar (mits je natuurlijk voldoet aan de voorwaarde, zie eerdere posting).

Ikzelf praat ook niet graag over een handicap, maar meer over een beperking!

Dag.

Rafelkap

Rafelkap

27-09-2012 om 09:02

Lolliepop

Ik kijk of we er met terugwerkende kracht over 2011 recht op hebben, dus bedankt.
Ons kind is miv augustus naar het zmlk onderwijs gegaan, daarvoor naar het kinderdagcentrum (met recht op TOG), dus volgens mij is de TOG nu bij ons vervallen.

Ik praat wel over gehandicapt, ben er nl. zelf wat beperkt door

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 09:27

Rafelkap

Als jij over het hele jaar 2011 een TOG hebt ontvangen, dan heb je er recht op! Je kan het (dacht ik) nog aanvragen tot december 2012.

Als je naar de site www.svb.nl gaat dan moet je in de zoekmachine "extra tegemoetkoming" intikken. Daarom weten een heleboel mensen het niet, want het staat een beetje verborgenJe vindt daar alle antwoorden en je kan zelfs een testje doen om te kijken of je er recht op hebt.

Succes!

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 09:33

Oja, nog wat........................

heb je ook weleens gekeken of je voor een mantelzorgcompliment in aanmerking komt? Misschien ook even verstandig om te kijken op de SVB site.

Dag

ishtar

ishtar

27-09-2012 om 10:16

Lolliepop!

thanx! Daar hebben wij dus ook recht op Toch maar aanvragen.
mantelzorgcompliment gaat hier automatisch, die krijgen we dus een dubbele per 2 jaar: de indicaties verlopen hier per juni, en dat is net te kort. Dus krijgen we het ene jaar niks, en het 2e jaar 1 met terugwerkende kracht en 1 voor dat jaar.

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 10:34

Tja.......

als wat je krijgt is mooi meegenomen, toch?)

Maar ze zijn zo slim, want op de hoofdpagina zie je helemaal niks staan over een extra tegemoetkoming, waardoor een heleboel mensen het mislopen!

Rafelkap

Rafelkap

27-09-2012 om 12:45

Lolliepop

Dank je wel!
Mantelzorgcomplimenten kreeg ik al eerder. Voel me er wel wat vreemd onder.
Stg Mee wees me op de TOG, echter niet naar die extra tegemoetkoming. Eigenlijk zou je in het ziekenhuis een map met dit soort info moeten krijgen als ouder. Het was nu gewoon alleen 'sterkte ermee' (en toedeledoki), er komt nogal wat op je af als je opeens een gehandicapt (of hoe je het ook wil noemen) kind blijkt te hebben.

lolliepop1971

lolliepop1971

27-09-2012 om 13:46

Volgens mij.......

weet stichting MEE hier ook helemaal niets vanaf en bestaat deze regeling nog niet zo lang! Verleden jaar maakte mij iemand hier, op het schoolplein, op attent en toen ben ik zelf op ondezoek gegaan.

Ik heb mij er ook altijd vreemd onder gevoeld hoor, maar weet je........je mag er gebruik van maken dus waarom dan niet! Het is een hele zorg om een kind te hebben met een beperking en dat houd ik dan ook maar continue voor ogen

Svb

Hier al twee jaar bericht gekregen van (volgens mij) SVB zelf. Helaas kom ik er niet voor in aanmerking, want verdien net te veel. En helaas wordt het niet gecompenseerd. Dus 400 euro teveel verdienen is 400 euro minder krijgen. Ik zou dus wellicht beter af zijn als ik net iets minder verdiende.

Thursday Next

Thursday Next

28-09-2012 om 10:00

Dames.. (en heren?)

Het is jullie van harte gegund, dat mantelzorgcompliment en ook de extra tegemoetkoming! En als het niet van een ander z'n belastingcenten mag, dan mag het wel van de mijne.

Tineke

Tineke

28-09-2012 om 10:54

Toch raar

Toen mijn man nog leefde, kreeg ik die extra tegemoetkoming wel. Nu dus niet meer, terwijl het inkomen ook bijna gehalveerd is. Maar ja, je moet een partner hebben.
Ik vind het echt een heel rare regeling.

Chippie

Chippie

28-09-2012 om 11:06

Beetje ot

Het is jullie oprecht gegund... maar dit geeft voor mij aan dat het toch mogelijk moet zijn om alle kinderregelingen op een hoop te gooien en daarin een aantal parameters mee te nemen en dat je dan een bedrag op je rekening krijgt gestort (afhankelijk oa van aantal kinderen, gehandicapt of niet, inkomen, etc).

Hoeveel mensen die het hard nodig hebben, krijgen deze uitkering nu niet? Hoeveel kost deze bureaucratie.

lolliepop1971

lolliepop1971

28-09-2012 om 12:05

Chippie,

ben het helemaal met je eens hoor! Zeker ook als je het voorbeeld van K.Heskenvet neemt. Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat als je het kan krijgen, dat je het om die reden dan maar moet laten liggen!

Rafelkap

Rafelkap

28-09-2012 om 12:13

Tsja

dit soort regelingen zou natuurlijk gewoon afhankelijk van het inkomen moeten zijn. Of je nou alleenstaand bent of een partner hebt. Helemaal mee eens, dit moet anders geregeld worden.

Pirata

Pirata

28-09-2012 om 12:21

Nee, niet inkomensafhankelijk

Waarom moet elke regeling nou weer inkomensafhankelijk zijn? Maak het onafhankelijk van het feit of er al dan niet een partner is.
Als je voor een gehandicapt kind zorgt, dan is dat uiteraard al een baan op zich, ben ik het mee eens.

medemoeder

medemoeder

28-09-2012 om 12:35

Met heksenvet eens

Ik ben alleenstaand en heb twee kinderen die voor TOG in aanmerking komen. En die krijg je echt niet alleen voor je mooie blauwe ogen, helaas.
Ik sta er alleen voor, geen familie of sociaal vangnet (er valt weinig vangnet op te bouwen als je "rare kinderen" hebt), heb er zelfs mijn werk voor moeten beperken waardoor ik qua inkomen ergens tussen minimum- en bijstandsniveau zweef en toch nog steeds continu op de toppen van mijn tenen loop. Het beetje PGB waarmee ik even lucht krijg in de mantelzorg zal waarschijnlijk binnenkort ook wel verdwijnen.

Ik gun iedereen een extraatje, vooral omdat ik zelf weet hoe zwaar het kan zijn. Maar waarom mag iemand met een partner dit zo broodnodige geld wel krijgen terwijl zij er niet alleen voor staan, en mensen als Heksenvet (en ik) niet, terwijl wij de kar vaak wel alleen moeten trekken ten koste van ons inkomen, ons sociale leven en soms ook onze eigen gezondheid wegens de overbelasting en de zorgen?

Rafelkap

Rafelkap

28-09-2012 om 14:17

Pirata

Inkomensafhankelijk, omdat als de partner een topinkomen heeft, dan is dit niet nodig.
Ik heb liever dat ze dit ook aan alleenstaande ouders geven. Heel vreemd dat die benadeeld worden.

Amati

Amati

29-09-2012 om 00:04

Ja. soms raar

Ik heb het nu niet over de tog, maar het mantelzorg compliment. Mijn vader is jaren lang mantelzorger voor mijn moeder geweest. Alles voor haar gedaan, aan het eind had hij geen leven meer. Hij kon het huis niet uit vanwege mijn moeder, het was echt zeer triest. Hij heeft geen cent ontvangen, geen enkele herkenning ontvangen als mantelzorger. En dit omdat ze geen AWBZ zorg wouden hebben. De eigen bijdrage was ze te hoog, veel ellende het het CAK gehad. Zorg niet toereikend voor hun situatie. Mijn vader heeft het helemaal zelf gedaan.
Nu heb ik zelf net een maand een CIZ indicatie voor zorg en krijg een brief over de mantelzorg compliment. Ik vind het niet kloppen!!

lolliepop1971

lolliepop1971

29-09-2012 om 06:32

Wat raar amati,

dat jij nu al een mantelzorgcompliment krijgt!! Je schrijft dat je net een CIZ indicatie hebt, terwijl dat minimaal een jaar moet zijn.

ishtar

ishtar

29-09-2012 om 13:24

Die indicatie

moet vanaf een peildatum 371 dagen geldig zijn. Als je daar net binnen valt heb je 'geluk'

Gale

Kan je niet een webhoekje starten waar mensen zegmaar een eh zakelijke overeenkomst aangaan om dit gaatje in de wet te repareren? Dus alle alleenopvoeders gewoon aanelkaar koppelen? Beetje leuk uitkiezen met de inkomens dat de netto opbrengst mooi uitgesmeerd wordt en een lekkere commissie voor jou.

Gale (o.t.)

Er is in onze verzorgingsstaat maar één rechte weg van exact de goede levensloop die zo veel mogelijk toeslagen en douceurtjes oplevert. Iedere afwijking gaat je kosten.

Bizar vind ik dat, als je er over nadenkt. Het is allemaal goed bedoeld maar oh oh oh wat stom soms.

Wij wilden ooit een keer een huis huren nadat ik een slechter betalende baan had geaccepteerd. Tsja, maar verhuurders keken ook naar het salaris van het jaar ervoor. Mocht ik dus niet sociaal huren. Nou ja je raadt het al, vrije sector konden we niet betalen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.