Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-02-2014 om 15:20
Heel binnenkort gaan we onze groep-8 zoon inschrijven voor het (reguliere) VO.
Alleen twijfelt hij nog heel erg over zijn keuzerichting. Techniek of theaterklas?
Zelf neig ik ernaar het laatste te adviseren, omdat ik denk dat hij juist daar heel veel kan leren. Bovendien zit er ook een stuk theatertechniek bij en decors maken. Aan de andere kant zou hij later graag een technisch beroep uitoefenen. Creativiteit is voldoende aanwezig, technisch gevoel ook. Podiumervaring heeft hij al omdat hij een instrument bespeelt.
Heeft iemand hier ervaring met een theatrale ASS-er, zodat we gemakkelijker kunnen kiezen? Gewoon meedenken zonder ervaring mag ook.
01-02-2014 om 15:32
Geen ervaring
Heb even gegoogeld op theaterklas, had ik nog nooit van gehoord.
Wat ontzettend leuk is dat.
Over welk soort techniek heb je het hier? VMBO bk niveau of technasium?
Als het technasium te hoog gegrepen is voor hem, denk ik dat er veel meer uitdaging zit in een theaterklas.
01-02-2014 om 15:38
Dank voor je snelle reactie.
Hij gaat VMBO-TL doen, door zijn trage verwerkingssnelheid en waarschijnlijke dyslexie redt hij de HAVO (nu) niet.
Bij de techniekklas maken ze allerlei kleine werkstukjes, onder andere met machines. Is ook leuk om te doen natuurlijk.
Ik vroeg me eigenlijk af wat theater bewerkstelligt bij een ASS-er, qua inlevingsvermogen en ook gedragsmatig.
01-02-2014 om 15:43
zijn hart volgen
Dat is wat ik zou adviseren. Als hij het echt wil, kan theater heel goed voor hem zijn. Ik denk dat hij eerst moet weten wat het inhoudt. Bij theater moet je best veel van jezelf laten zien, meer dan als je een instrument bespeelt (althans op kinderniveau). Maar ook techniek kan tegenvallen, bijvoorbeeld als er veel groepsprojecten zijn. En vergeet niet dat zelfinzicht vaak niet zo'n sterk punt is bij PDD-NOS, dus je zult hem daar zeker in moeten begeleiden. Want hij kan nu denken dat hij bij theater alleen maar decors hoeft te bouwen, terwijl dat heel anders ligt. Meer informatie dus, en alles goed doorspreken.
04-02-2014 om 17:27
bedankt
Ik hoor net dat hij nog een keer een dag mag meelopen op de nieuwe school. Dan kunnen we hier extra aandacht aan (laten) besteden. Misschien kunnen ze ook de leraren van de vakken in kwestie erbij roepen.
Het lijkt me best goed als hij leert veel van zichzelf te laten zien. Hij staat nu ook al graag in toneelstukjes op school.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.