Jaqueline
08-02-2015 om 10:43
ervaringen PDD-nos en OSB in zuidoost
Heeft iemand ervaring met het OSB voor een kind met PDD-nos. Het is een middelbare school in Amsterdam Zuidoost, waar iedere les in de kring begonnen en geëindigd wordt en waar veel in groepjes gewerkt wordt.
groetjes
Jaqueline
Leen13
08-02-2015 om 13:39
ja ervaring
We zijn al in groep 7, en ook in groep 8, op de informatiedagen wezen kijken op de OSB en het leek me een goede school. Voor de kernprocedure ben ik het gesprek aangegaan met de school over een mogelijke plaatsing van mijn zoon met Asperger. De leiding sprak ook met enthousiasme over een kind dat net als mijn zoon Asperger had en of we die mogelijk ook kenden? En ja we waren welkom.
Dus aangemeld als 1e keus. Echter toen werden we afgewezen want het 'beleid' zou inmiddels(?) gewijzigd zijn. Deze kinderen redden het niet op school en worden niet meer aangenomen. Alleen de decanen wisten het nog niet? Het was voor de school ook wat genant. De papieren van de aanmelding waren met een decaan mee naar huis zodat we het aanmeldingsnummer ook maar net op tijd terug konden krijgen voor de volgende ronde.
Nu zijn de scholen in het kader van Passend Onderwijs verplicht om deze kinderen wel aan te nemen en er passend onderwijs voor te verzorgen.
En als de kring niet werkt of de projectgroepjes zal school daar een aanpassing in moeten maken. Misschien kunnen ze dat wel.
Of misschien gebruiken ze die onderwijsvorm die mogelijk, niet zeker, nadeling kan zijn voor kinderen met autisme, juist om deze kinderen buiten de deur te houden.
Leen13
08-02-2015 om 13:45
Metis Montessori College - 14 februari open dag
http://www.onderwijsconsument.nl/scholenoverzicht/vo/school/16PS16/
Ik raad je aan om in ieder geval ook naar de open dag van het Metis Montessori College te gaan. Daar is een autiklas in de onderbouw.
Wat de kwaliteit inmiddels is weet ik niet, na fusie van het Amstellyceum en het Cosmicus was het voor de nieuwe docenten van het Cosmicus erg wennen aan een andere manier van werken voor kinderen met autisme, maar dat is ook alweer een paar jaar geleden.
Na een renovatie is de school aan het Oosterpark ook wat groter geworden, van 450 naar ruim 800 leerlingen.
Maar er zijn diverse prima mensen die veel verstand hebben van kinderen met autisme.
http://www.hetmml.nl/
Zaterdag, 14 Februari 2015, 11:00 - 14:00
Mijn zoon zit inmiddels op het HBO, vlakbij, en komt nog steeds wel eens bij zijn oude begeleiders en leerkrachten, prima mensen.
Leen13
08-02-2015 om 13:55
autiklas
In 'mijn' tijd was er ook een presentatie van de autiklas op de open dag. En ook al komt je kind er niet direct, daar zou ik dan naar toe gaan want daar kom je de begeleiding tegen en je kunt kennismaken met hun visie. Dus zorg dan dat je weet hoe laat die presentatie is en waar want van enige chaos kan mogelijk sprake zijn. Kan me vergissen maar ik sprak ouders die dan indertijd de presentatie gemist hadden.
Leen13
08-02-2015 om 14:00
in groepjes
Een kind met autisme kan wel leren om in groepjes te werken. Dan moet duidelijk zijn wat de gehele opdracht is, de taken moeten duidelijk verdeeld worden met een tijdslimiet wanneer iets af moet zijn en een iemand moet zaken aan elkaar plakken. Daar kunnen ze leren om zelf het initiatief te nemen om die opdracht op te pakken en dan te zorgen dat de taken goed verdeeld worden en dat iemand aangewezen wordt om het eindresultaat aan elkaar te plakken en af te spreken wie de presentatie houdt bijvoorbeeld.
Mijn zoon werkt inmiddels alleen nog maar in groepjes op het HBO. Kinderen met autisme zijn zeer leerbaar maar het moet ze vaak wat explicieter bijgebracht worden en gecontroleerd worden of ze het ook begrepen hebben.
Leen13
08-02-2015 om 15:55
Overigens
http://www.sgreigersbos.nl/Groep-8/Masterclass
Ken ik ook een kind met Asperger dat het op VWO-niveau goed gedaan heeft op het SGR in Reigersbos.
Een ander kind kon mij vertellen dat het een bepaalde periode wel onrustig was op school, er deden nogal eens verhalen de ronde over wapenpoortjes en dat soort, maar omdat het in de buurt was ging dat kind gewoon elk tussenuur en lunchen naar huis zodat het daar niets mee te maken had.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.