Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Laetitia

Laetitia

28-04-2013 om 19:29

Ervaringen met cogmedtraining?

Pasgeleden heeft onze zoon de diagnose ADHD gekregen. Gelukkig ervaren we nauwelijks gedragsproblemen, dat was niet de reden om hem te laten onderzoeken. Wel liep hij compleet vast op school, ondanks het feit dat hij erg slim is. Er is een behandelvoorstel gedaan dat drie zaken omvat: 1 medicatie, is ondertussen gestart; 2 psycho educatie, gaat binnenkort van start. 3 cogmedtraining om zijn concentratie en werkgeheugen te vergroten (met beide zaken zijn problemen). Psych gaf aan dat voor concentratie de combinatie van medicatie en cogmedtraining heel erg goed blijkt te werken.
Nu hebben we begrepen dat die cogmedtraining nogal intensief is en erg veel vraagt van kind en gezin. We neigen er zeker naar om hem die training te laten doen, maar vragen ons af of het echt te doen is en of het echt die goede resultaten heeft.
Iemand ervaringen om te delen?
Alvast bedankt!
Laetitia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Laetitia

Laetitia

30-04-2013 om 11:41

Niemand?

Jammer, ik had zo graag ervaringen gehoord.... Maar als er nog mensen zijn die ervaringen hebben: graag!
Laetitia

Nji recensie

http://www.nji.nl/smartsite.dws?id=114021&recordnr=611&setembed=
"Onderzoek Effectiviteit
Op dit moment lopen er in Nederland verscheidene onderzoeken naar de effecten van Cogmed. Er is wel buitenlands onderzoek gepubliceerd. Daaruit komt naar voren dat Cogmed het werkgeheugen verbetert en dat ADHD-symptomen verminderen."
Ik denk dat het vooral ook voor jezelf een manier is om met meer aandacht ideen te krijgen om je kind te helpen met zijn aandachtsstoornis. Maar het kan net zo goed iets anders zijn dat je helpt, bijvoorbeeld Mindfullness, focussen op het moment, een ding te gelijk. Tips van andere ouders.
Maar ik zou het zelf geloof ik wel doen. Het is ook een manier om je eigen aandacht te richten op het probleem van aandachtsstoornis en daardoor ideeen te krijgen om ermee om te gaan. Ook voor je kind zelf.

Mijn zoon...

Heeft de cogmedtraining gedaan, volgens mij heb ik hierover al op dit forum geschreven, heb je al in het archief gekeken. Als je niets vindt of nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Lisetje

Laetitia

Laetitia

30-04-2013 om 23:47

ondertussen heb ik inderdaad in het archief gekeken. Gek, maar daar denk ik nu spontaan nooit aan, om het archief te raadplegen. Maar goed, ik heb het gevonden en heb vluchtig gelezen. Zal nog eens wat beter kijken. Ik vraag me vooral af: is het vol te houden voor een kind met een concentratieprobleem, want het moet wel vijf weken aan de bak om het te volbrengen? Daarnaast: levert het op wat het belooft?
Dus als je daarover nog wat wil vertellen...graag!
Laetitia

Tijgeroog

Tijgeroog

30-04-2013 om 23:52

Van horen zeggen

Een paar vriendinnen hebben er beroepsmatig wel mee te maken. Zij zeiden dat de lange termijn effecten beperkt zijn, dat het vooral op korte termijn helpt. Daarnaast is er nu een soortgelijk programma, want interessanter om te doen is dan cogmed, omdat het in spelfout is. En daardoor veel boeiender. Dus het zou de moeite kunnen zijn om daar wat verder in te zoeken.

Volhouden

Ik denk dat je moet beginnen met kijken wanneer je de cogmed zou kunnen dun gaan doen, èèn van de ouders moet er iedere keer bijzitten. Wij deden het 's morgens zoon was dan 3 keer in de week een kwartiertje later op school. Ik denk dat het dan makkelijker is dan 's middags na school of misschien werk je wel en moet het na het eten, als al zijn vriendjes dan buitenspelen dan is dat natuurlijk heel moeilijk.
Krijgt jouw medicatie, zo ja dan is het natuurlijk fijn als het nog werkt.
Ik vond het volgens mij zwaarder dan zoon, al wilde hij de cogmed niet nog twee weken verlengen zoals de behandelaar voorstelde. Hou dus wel rekening met 7 weken, wij wisten dat niet en werkte echt naar het eind toe en dan valt nog 10 keer erg zwaar.
Zoon heeft ADD en Dyslexie en de cogmed werd door twee onderzoeker geadviseerd, dus daarom zijn wij eraan begonnen maar ik zie geen verschil met voor de cogmed. Jammer want je hoort er ook wel goede verhalen over maar bij ons dus geen verschil.

Lisetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.