Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Vogel

Vogel

07-10-2014 om 09:40

Ervaring met de autipas?

Heeft iemand hier ervaring met de autipas? Ik overweeg die aan te vragen voor jongste (11 jaar). Misschien dat we dan nog weer eens naar de Efteling kunnen, dat durf ik nu echt niet aan (veel prikkels, en dan ook nog uren in de rij staan, dat trekt hij niet).
Maar ik vraag me af of je er echt voordeel van hebt.

geen ervaring

Ik heb zelf geen ervaring met de autipas, maar ik weet wel dat je in sommige parken een voordeel ermee krijgt.

De efteling werkt niet met de autipas. Daar moet je een verklaring van de dokter hebben dat je kind autisme heeft en daardoor niet in de rij kan wachten. Dat laatste willen doktoren meestal niet in een brief zetten....

Als wij al naar de efteling gaan dan is dat op een studiedag. Ook lekker rustig.

Bij slagharen hebben wij laatst een bandje gekregen zodat we via de achteruitgang naar binnen mochten bij bepaalde atracties. Dit kregen we na het laten zien van de diagnose. Misschien is dat een idee? Daar krijg je het ook na het laten zien van de autipas trouwens....

Hortensia

Hortensia

07-10-2014 om 11:03

niet alleen tegen lange rijen

Ik heb nooit een pas aangevraagd omdat ik dergelijke situaties altijd uit de weg ben gegaan. Er waren genoeg alternatieven Het hielp dat mijn kinderen niet echt pretparkfans zijn

Maar ik ben laatst gewezen op het feit dat zo'n autipas ook onder andere omstandigheden heel nuttig kan zijn. Nog niet zo lang geleden moest een kind met de trein mee en overkwam hem iets vervelends waar niemand iets aan kon doen (problemen met inchecken), maar wat wel paniek veroorzaakte. Hij wist niet goed wat hij moest doen en stapte toch in.
Zwartrijden dus.
Gelukkig was er geen controle, maar als hij een conducteur had gehad voor controle was hij waarschijnlijk zo in paniek geraakt dat hij in de problemen was geraakt (niet agressief worden, maar volledig dichtslaan). Op zo'n momentje zou het handig zijn geweest als hij een kaartje had gehad waarop bijvoorbeeld mijn telefoonnummer stond, en hoe met hem om te gaan, eventueel uitleggen hoe hij had moeten handelen toen hij niet kon inchecken, in ieder geval dat hij geen asociale zwartrijder was (zoon heeft een vrij opvallend uiterlijk en dat kan in die omstandigheden een verkeerde indruk wekken).

Ik overweeg het nog steeds, het was eigenlijk even weggezakt maar door dit bericht komt het weer boven. Het hoeft ook niet per sé een officiële pas te zijn, het kan ook een briefje in een plastic hoesje of dat hij bij zijn mobiel bewaart.

Wie de officiële pas wil: http://www.autisme.nl/wat-wij-doen/autipas.aspx
Daar staat ook dat het niet alleen voor pretparken wordt gebruikt maar ook in ernstiger omstandigheden.
Ik denk dat ik er vanmiddag maar eens mee aan de slag ga, het is toch rotweer

Barvaux

Barvaux

08-10-2014 om 16:32

uren in de rij?

Ik heb geen kinderen met autisme maar ik houd er zelf niet van om 'uren' in de rij te staan. Ik ga inderdaad op een gewone doordeweekse dag, nooit in het weekend of in vakanties en probeer de schoolreisjestijd te vermijden. Dan is er gewoon geen rij.

Adinde

Adinde

08-10-2014 om 17:38

Raar

Vogel, die vele prikkels die zijn er nog steeds als je die pas hebt. Is het niet beter te accepteren dat de Efteling niet geschikt is als uitje voor jouw kind? Zoals een museum met alleen schilderijen niet geschikt is voor een blinde.
Afgaande op het aantal draadjes hier waarin gemeld wordt dat iemand of hun kind autisme, PPDNOS, ADHD etc heeft, helpt zo'n pasje iet om de rij te omzeilen, want er staat vast een hele lange rij met mensen met een diagnose die een pasje hebben warmee ze aan de voorkant de rij kunnen vermijden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-10-2014 om 17:50

Erg flauw hoor Adinde

Hier trouwens ADHD en daarom geen autipasje.

En als wij naar de Efteling gaan blijft dochter meestal liever thuis. Das ook een optie, inderdaad.
En dat heeft niets met lange rijen te maken, maar alles met een teveel aan prikkels.

Vogel

Vogel

08-10-2014 om 20:35

Ik gun het hem zo

Ik leef al vijftien jaar met kinderen met autisme, en geloof me: we hebben al leren accepteren dat er heel veel is wat wij niet kunnen als gezin. Maar soms willen we zo graag gewoon, net als anderen. Mijn zoon wil er namelijk zo graag 'gewoon' bij horen. En ik eigenlijk ook.
Dus doen we uitstapjes op rustige dagen en tijden, en calculeren we in dat we soms na een uur al weer buiten staan, of dat ik moet uitleggen waarom mijn kind om zich heen slaat en loopt te vloeken.
Ik weet ook wel dat de Efteling nog steeds druk is mét autipas, maar ik vroeg me gewoon af of iemand de ervaring had dat het prettig is er één te hebben.

Katniss

Katniss

08-10-2014 om 20:55

Ik wilde hem aanvragen

Wachten in de rij is weliswaar nooit zo'n probleem, maar je mag ook wel eens voordeel hebben van je diagnose, vond ik. Dochter dacht daar heel anders over want die ging toch niet 'in de rij staan met alle andere gekken'.
(Alvast sorry als iemand zich beledigd voelt).

Vogel

Vogel

08-10-2014 om 22:06

Haha Katniss

Ik vind 'm wel leuk!
Mijn zonen hadden liever geen handicap, dus soms mag daar wel een voordeeltje tegenover staan, vinden ze.

priscilla

priscilla

17-10-2014 om 12:16

wij hebben de autipas

De efteling werkt niet met de autipas. Via je arts kun je een briefje krijgen met wat t kind heeft en daarmee kun je bij de kassa vd efteling een eigen verklaring krijgen zodat je niet in de rijen hoeft te staan.

De autipas staat op naam vh kind en degene die de pas in handen krijgt kunnen precies zien met wat voor persoon ze te maken hebben.
Wil hij wel/niet aangeraakt worden,
kan hij wel/niet praten (uitleggen wat aan de hand is)
Dit is handig in geval van politie/ambulance/brandweer
of met wie t kind in aanraking komt.
Wij zijn heel blij met de pas!!

mvg

priscilla

priscilla

17-10-2014 om 12:16

wij hebben de autipas

De efteling werkt niet met de autipas. Via je arts kun je een briefje krijgen met wat t kind heeft en daarmee kun je bij de kassa vd efteling een eigen verklaring krijgen zodat je niet in de rijen hoeft te staan.

De autipas staat op naam vh kind en degene die de pas in handen krijgt kunnen precies zien met wat voor persoon ze te maken hebben.
Wil hij wel/niet aangeraakt worden,
kan hij wel/niet praten (uitleggen wat aan de hand is)
Dit is handig in geval van politie/ambulance/brandweer
of met wie t kind in aanraking komt.
Wij zijn heel blij met de pas!!

mvg

priscilla

priscilla

17-10-2014 om 12:18

drie x????

oke....ik heb geen idee waarom mijn reactie drie x geplaatst wordt.
sorry

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.