Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op

Er door heen zitten

Hallo ouders,

Ik ben hier voor het eerst,maar ik wil heel graag wat kwijt en misschien dat er tips zijn.

Ik ben moeder van een zoon hij is 9 jaar oud. Hij heeft ernstige ADHD, ernstige ODD, ernstige gedragsprobleem.

Hij gaat ook naar een speciaal onderwijs momenteel alleen in de ochtend,want volgens school red mijn zoon het niet om hele dagen naar school te gaan.
Hij is heel snel overprikkeld en dat uitzicht in boosheid en soms agressief gedrag.
Echter word ik ook regelmatig in de ochtend gebeld door school wanneer mijn zoon weer een boze bui heeft gehad en dan moet ik hem ook weer ophalen van school.

Ik ben een alleenstaande moeder en werk in de zorg ik kan hem niet steeds maar weer van school halen omdat school er niks mee kan worden.
Ik ben bezig met ambulante zorg alleen is dat ook niet makkelijk te vinden,want niet iedereen weet om te gaan met deze diagnose.

En om mij heen kan ik ook niet steeds mensen vragen om in te springen.

Momenteel zit ik er dus helemaal door heen en zit ik met mijn handen in het haar en staat het huilen nader dan het lachen en word de problematiek van zoon mij te veel en dat ik haast zit te denken aan een tijdelijke uithuisplaatsing ben ook al bezig met een zorgboerderij alleen haken die ook af omdat ze het niet zien zitten omdat de diagnose te complex is.

Maar ik voel me zo'n slechte moeder omdat ik alleen al de gedachten heb over een tijdelijke uithuisplaatsing ik heb het gevoel dat ik vaal als moeder zijnde.

Wie heeft wel een aan tijdelijke uithuisplaatsing gedacht en daadwerkelijk ook gedaan hoe ben je te werk gegaan en hoe ging het na diede tijd?

Ben nog vergeten te vertellen dat mijn zoon ook al medicatie krijgt.

Mijn excuus voor mijn super lang verhaal, maar ik weet het echt niet meer.

Groetjes een hele zorgde moeder

Guera

Guera

24-09-2018 om 20:11

Wat voor onderwijs?

Wat naar.....
Ik heb geen ervaring maar zit hij op gewoon speciaal onderwijs of op een zmok school?
Dat lijkt me een groot verschil en zo te horen meer op zn plaats.

Lente

Lente

24-09-2018 om 20:50

Guera, wat bedoel je me gewoon speciaal onderwijs?

ZMOK (oude benaming volgens mij) valt onder speciaal onderwijs. In die zin is dat gewoon speciaal onderwijs. Meestal cluster 4 maar kan ook cluster 3 zijn.

Misschien bedoel je met gewoon speciaal onderwijs : SBO. Dat is speciaal basisonderwijs.

Watervrouw

Watervrouw

24-09-2018 om 22:52

Heb je iemand om mee te praten?

Ik kan helaas geen antwoord op je vragen geven maar voel met je mee. Is er in je directe omgeving iemand waarmee je kan overleggen, iemand van de school of de huisarts? Misschien is een tijdelijke verblijf een manier om even rust te krijgen maar er moet waarschijnlijk structureel wat veranderen om het houdbaar te houden. Ik weet dat er ok weekendopvang mogelijk is, is misschien een optie. Sterkte.

En,...dat heeft niets maar dan ook helemaal niets met een slechte moeder zijn te maken, integendeel. Laat dat los, zonde van de energie om daar mee bezig te zijn!

Jackie

Jackie

24-09-2018 om 23:05

logeerhuis?

Ik heb jaren gewerkt in een logeerhuis, ik weet niet of die er nog zijn? Wij vingen kinderen met zulk soort problemen een weekend per maand op zodat ouders even konden bijtanken. Nu ik inmiddels zelf kinderen heb (waarvan 1 heel, heel vermoeiend) kan ik me helemaal voorstellen hoe je soms kan verlangen naar even een paar dagen zonder. Misschien is logeerzorg wel iets wat je eerst kan uitzoeken/proberen?
Sterkte!!

Behandelaar

ODD kan een bijproduct zijn van jarenlange overvraagd te zijn, meer hulp bij dagelijkse verrichtingen en uitleg over en complexe wereld dan een kind gekregen heeft.
Daar kan moeilijk gedrag door ontstaan.
Je zou hem willen zien in een prikkelarme omgeving waar hij eerst helemaal tot rust kan komen.
Ik vraag me af of de diagnose niet uitgebreid kan worden naar autisme, gezien de blijkbaar dominante overprikkeling.
Dan zou je hem kunnen aanbieden aan een Leo Kannerhuis.
https://www.leokannerhuis.nl/locaties/bckinderen

Die zijn er met name voor complexe problematiek.
Maar daarvoor heb je de hoofdbehandelaar nodig.

Ook zonder deze route heb je de hoofdbehandelaar nodig om te bespreken wat een volgende stap voor je kind kan zijn.

En een gemiddelde zorgboerderij is echt geen optie. Het zal een plaats moeten zijn voor een kind met complexe problematiek. Ook al is er een wachtlijst.

Dat of je zult zelf je werk moeten opzeggen om je zoon thuis de rust te kunnen bieden die hij blijkbaar nodig heeft.

Soms is het enige complete rust en niet voortdurend school blijven aanbieden.

Wat niet

Uitzonderingen daargelaten maar een algemene psychiatrische opname voor een kind met deze complexe problematiek is ongeschikt. Het kan de problematiek zelfs verergeren omdat men daar ook niet ziet dat een kind meer hulp nodig heeft dan het krijgt en daardoor agressief wordt. Dan kan de agressie juist getriggerd worden door het onbegrip.

Calippo

Calippo

26-09-2018 om 22:20

Wat. naar

Hoi Patricia,

Wat naar zeg! Ik kan me goed voorstellen dat je het af en toe niet meer ziet zitten. Misschien helpt het al om daarover met iemand te kunnen praten?
Ik hoop dat je een school kunt vinden waar je zoon beter past, want dit is natuurlijk geen doen!

Veel sterkte!

Groot overleg

Hoi ik leef erg met je mee en helaas ook uit ervaring!

Het is essentieel dat je in gesprek gaat met school, met het jeugd team en met de behandelaars die je al hebt.
Samen moeten jullie een totaal aanpak vinden dat voldoet aan zijn hulpvraag.

School - hebben ze een structuurklas? Waarom bellen ze, ze hebben de expertise in huis om zijn escalaties op te vangen.
BEO - is er een behandeling en onderwijs traject beschikbaar via jullie samenwerkingsverband?
Hulpverlening - jij hoeft dit niet zelf uit te zoeken.
Ontlasting - overleg met het JT wat voor mogelijkheden je hebt. Een goede zorgboerderij kan een hoop bieden. De ene is alleen het ander niet. Dat vraagt veel zoekwerk en veel eerlijkheid van jou.
Diagnostiek/ behandeling - wat stellen de professionals voor, klopt zijn diagnose, medicatie, hulpverlening enz.

Dit kun je allemaal bespreken in een groot overleg.

Ik heb een pittige vent op de SBO school maar zij hebben SBO en SO samen... ik word nóóit gebeld om op te halen.... soms wel maar met het verzoek hem een halfuur later te halen omdat ze een appeltje te schillen hebben met hem!!!

Kijk echt heel goed of de huidige school hun grenzen niet voorbij gaan en als dat zo is eisen dat ze dit aangeven en dat hij meer ondersteuning krijgt of overgeplaatst wordt.

Heel veel sterkte en probeer echt iemand te vinden die jou kan ondersteunen ook in gesprekken met school. Een ambulante hulpverlener en gezinsbegeleiding in een... iemand die uit de ogen van je zoon kijkt en voor hem op komt.
Ik weet niet of Enver een organisatie is in jou omgeving maar zij kunnen wél ondersteuning bieden wat jij nodig hebt.

Sterkte x

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.