Zorgenkinderen Zorgenkinderen

Zorgenkinderen

Lees ook op
Evanlyn

Evanlyn

19-06-2013 om 14:26

Entreetoets verknald

Pfff, zoon heeft zijn entreetoets verknald. Moeten we dan toch maar voor het speciaal onderwijs gaan? Hij redt het op zich prima op de lagere school, maar de middelbare wordt misschien een ander verhaal.

Hij is slim genoeg om VWO te doen en dat past ook bij hem, maar op deze manier mogen we blij zijn als er een VMBO advies uit komt. School is nogal rigide en kijkt alleen naar toetsen.

Of misschien een NIO toets? Heeft iemand daar ervaringen mee? Ik weet het even niet meer.

Ik lees mee...

wij horen morgen hoe de entree gemaakt is en wat de leerkrachten denken dat er mogelijk is...
(hier lijkt het een beetje op wat jij schetst: slim genoeg voor VWO, gezien intelligentie, maar geplaagd door een en ander, dus VMBO LVS, en 'da's toch ook een mooi uitstroomniveau' aldus de IB-er)

Oefenen

Het eerste waar ik aan zou denken is het oefenen van de Citotoets voor volgend jaar. Kinderen weten soms niet goed hoe ze met de vragen om moeten gaan, hoe ze die moeten begrijpen en beantwoorden. Hoe beter ze dat weten des te meer kans dat ze het goed doen. En misschien is er ook wel een patroon te ontdekken van stof die herhaald moet worden. Mogelijk dat de leerkracht dat kan zeggen op grond van de resultaten van je zoon. Dan kun je daaraan werken.

Speciaal onderwijs

Heel blij ben ik met het speciaal onderwijs, maar ook daar kan het scheef lopen. Ik denk dat het handig is om er vanuit te gaan dat het nog weleens wat langer kan duren voor je kind daar is waar die wil en kan zijn. Zonodig doubleren als dat niet anders kan is een reële optie. En verder reageren naar bevind van zaken.
Wat je wel alvast kunt doen is je informeren welke speciale scholen er zijn en daar alvast je licht opsteken. Het is handig als je zelf al in beeld bent bij de mensen die daar over gaan.

Jammer

De open dagen zijn jammergenoeg pas weer in januari en februari volgend jaar, maar dat is ook handig. Bij ons spreek je dan ook met ouders.

Niet zo makkelijk

Ik lees je zin 'moeten we dan toch maar voor het speciaal onderwijs gaan?'. Verkijk je hier niet op, dit is echt niet zo makkelijk als je denkt. Je moet tegenwoordig heel wat mankeren om hiervoor in aanmerking te komen. Op mijn zoons oude SO school worden steeds meer kinderen ' teruggestuurd' van wie de indicatie afloopt. En een nieuwe krijgen is niet zo makkelijk als het lijkt, school moet eerst heel wat aantonen.

Karmijn

Karmijn

19-06-2013 om 22:50

Vo-school

Hoi,
Heb je al een VO-school op het oog? Ik zou een gesprek aanvragen met die school. (of misschien met meerdere scholen?) Misschien hebben zij wel tips? Ik weet dat ze hier op de VO-school, het advies van de leerkracht enorm zwaar wegen. Maar ze willen ook weleens een NIO ernaast leggen.
Zo ken ik een jongen met een verknalde eind-cito, die op de NIO wel vmbo-t scoorde en nu naar de mavo kan op deze school.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2013 om 22:50

Indicatie

Een indicatie hebben we wel, het rugzakje is net verlengd. Maar inderdaad zal het toch niet meevallen om erin te komen, dat weet ik. Overigens geldt dat helaas ook voor de reguliere scholen hier in de buurt, dus met de vraag "komt hij er wel in" hou ik me niet bezig. Althans, voorlopig verdring ik hem maar even.

Oefenen gaan we inderdaad doen. Ik snap niet waarom hij zo afgezakt is, misschien toch de zenuwen.

Evanlyn

Evanlyn

19-06-2013 om 22:57

Karmijn

Tja, alle scholen hebben zo hun voors en tegens. Een veilige Vrije School, maar met veel schrijfwerk en zweverigheid terwijl zoon van techniek en computers houdt. Een kleine school op religieuze grondslag die kinderen goed naar een hoger niveau kan tillen, maar wel wat kliekerig - je ligt er snel uit. Een hele grote openbare school waar ik op zich wel goeie verhalen over hoor, maar waarbij de AB'er bedenkelijk haar hoofd schudt. En dan nog diverse vormen van speciaal onderwijs. Wat een gedoe.

Ik ga overal praten, maar ja...iedereen heeft natuurlijk wel ene mooi verhaal.

Karmijn

Karmijn

20-06-2013 om 00:04

Nou,

Wij hebben veel minder keuze. Het is of de plaatselijke school, of drie kwartier in de bus. Maar we hebben heel eerlijk gezegd tegen de school van onze eerste keuze: We willen van jullie horen, of je het met hem ziet zitten. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn, dat kan ook niet. Niemand kan ook voorzien hoe het zal gaan de komende jaren. Maar als jullie nu al bedenkingen hebben, dan gaat het zeker weten niet lukken. We hadden ook een duidelijke vraag: Onze communicatie met de school is een kritische succesfactor. Dus als dat niet kan lukken, gaat het ook sowieso niet lukken met zoon. Dus dat wilden wij in zijn handelingsplan hebben. En dat is ook gelukt.

Hier gaat het op het vo veel en veel beter dan op de basisschool. Zoon voelt zich veel meer gezien en gewaardeerd. Zoon heeft nu ook voor het eerst het gevoel dat hij echt wat leert. Dat is de eerste winst.

Aan de andere kant, hij blijft een zorgenkind. Dus zelfstandig huiswerk maken, daar is echt nog absoluut geen sprake van. En ook zijn stemmingen blijven tricky. We moeten gewoon erg goed op blijven letten. Maar over het algemeen, gaat alles wel beter en makkelijker dan de basisschool. Wat een knurften waren het daar, poehee.

Evanlyn

Evanlyn

20-06-2013 om 17:15

En, petuut?

Verknald of niet ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.