Maria Bimmel
02-04-2012 om 10:16
Enquête equitherapie bij een autismespectrumstoornis
Toestemming forumbeheer
Beste Ouders Online-gebruikers,
Ik ben Maria, ben studente SPH en zit momenteel in mijn afstudeerfase. Hierbij wordt er van mij verlangd dat ik een vakgerelateerd onderzoek doe en hierover een artikel zal schrijven wat evt. geplubiceerd kan worden in een vaktijdschrift. Nu doe ik mijn onderzoek over Equitherapie. Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt:
Heeft EAT invloed op het gedrag en/of de persoonlijkheid van kinderen (6- 18 jaar) met een autisme spectrumstoornis?
Hierbij staat EAT voor Equine Assisted Therapy. Ieder die ervaring heeft met Equitherapie bij deze doelgroep (als persoon zelf, als ouder, verzorger, therapeut enz) mag deze enquete invullen.
De link van de enquête:
http://www.thesistools.com/web/?id=260551
Ik vertrouw er op dat jullie de enquête naar waarheid invullen
Alvast bedankt voor de medewerking!
M.v.g. Maria
mirreke
02-04-2012 om 11:42
Therapie met paarden
That's all.
Ik ken wel enkele therapeuten die met paarden werken, en ik weet dat het bijzonder goede resultaten boekt, volgens mij ook met autisme, maar zelf hebben wij geen ervaring. Wel met ASS, niet met de paardentherapie.
mirreke
02-04-2012 om 11:43
Niet helemaal waar trouwens
Ik heb wel ervaring met therapie met paarden voor mijn stiefdochter, maar die heeft geen ASS.
Lizelot
02-04-2012 om 13:48
Ik kan je niet helpen...
maar wat goed dat je hier aandacht aan geeft.Wij hebben paarden,ik kom op manege's ,stallingen enz en ik vind de band met kinderen met ASS en paarden heel bijzonder.Ik ben ervan overtuigd dat equicoaching of therapie veel goed doet.
Ik heb zelf een gevoelige zoon met een taalverwerkingsprobleem en ik merk bij hem al dat hij op een hele andere bijzondere manier met onze paarden omgaat dan wij,de paarden reageren ook heel anders op hem dan op mij.Hij communiceert beter met de dieren,ziet andere dingen.
Heel veel succes met je onderzoek.
Elisa Gemani
02-04-2012 om 13:48
Equitherapie
Sinds september vorig jaar doet mijn zoon (11, hb, ADHD) hippische psychotherapie bij de Rainbow Ranch op de Veluwe en dat is echt geweldig! Ik kan deze therapie echt aanraden. Het fijne is ook dat het vergoed wordt. Maar hij heeft dus geen ASS dus hij behoort niet tot de doelgroep...
T&T
02-04-2012 om 16:05
Wel in de doelgroep, geen therapie...
Mijn dochter (10 jaar, met ass) valt overduidelijk in de doelgroep Ze heeft echter geen therapie, maar zit op de "gewone" paardrijles. De "bijzondere paardrijles" voor kindjes waar iets mee is was ongeveer 4x zo duur (!!!) dat vonden wij belachelijk, en dus zijn we naar een manege gestapt waar ze zowel gewone kinderen als gehandicapten begeleiden. Na een tijdje prive les hebben ze haar ingedeeld in een gewone groep met leeftijdsgenootjes, en dat gaat bijzonder goed.
De juffen weten ook goed met haar om te gaan, en zij weet vooral goed met de paarden om te gaan ) Met de andere kinderen heeft ze niet zoveel, maar ja, zoals een van de juffen laatst zei "leuk he! je kunt haar op ieder paard zetten!" Verder merken we ook dat ze bijzonder goed ligt bij dieren (en omgekeerd) zo ligt ze binnen de kortste keren met iedere hond op de grond, en ook paarden zijn dus van haar gecharmeerd.
Bijkomend voordeel is dat ze gewoon echt goed heeft leren paardrijden, ze is lid van de fnrs, rijd dressuur proeven mee, en is zelfs al eens voorzichtig begonnen met springen. Tot zover een "gewoon paardenmeisje" van 10 dus MET ass.
groetjes, Tess
Leen13
02-04-2012 om 19:02
Hier ook
een paardenmeisje opbloeiend op de gemengde manege. Er komen meer kinderen met autisme en allemaal dierenliefhebbers en dierenfluisteraars. Equi therapie weet ik niet hoe dat eruit ziet maar meedoen is hier ook al goed. Het is daar overzichtelijk en de leiding is geduldig en het contact met de paarden wordt goed aangestuurd.