dyslexiemoeder
08-05-2013 om 07:51
Eindfase dyslexie behandeling
We zitten in de eindfase van de dyslexiebehandeling van zoon van 11 in groep 7.
Alle regeltjes met spelling heeft hij gehad, hij krijgt nog 1 herhalingsles en dan komt de 'eindtoets', nog een gesprek op school en dan is het klaar.
Twee dingen:
1 het combineren van de regeltjes is een crime. Los kent hij ze, dus als hij een paar woorden met hetzelfde regeltje krijgt als dictee gaat het prima maar meerdere regels in 1 woord is lastig. Verder lijkt het erop dat hij gewoon geen zin heeft om alle spellingsregellaatjes in zijn hoofd één voor één open te trekken om een woord goed te schrijven. Ik ben bang voor een niet al te best eindresultaat op de test. Als ik nu woordjes oefen gaat ongeveer de helft zeker fout maar als ik hem wijs op een fout vindt hij ze vaak wel.
Hoe ga ik hier de laatste weken rond de eindtoets en daarna mee om? Als hij met minecraft bezig is maakt hij graag bordjes maar hij zal zich niet even een paar seconden langer de tijd geven om te zien dat bet toch echt met een d is of potten met twee t's.
Lezen gaat in mijn ogen wel voldoende, hij loopt zeker een half tot een heel jaar achter maar dat is best netjes, ze hoopten bij de behandeling dat hij nog wat inhaalt maar ik vind het wel best zo. Het is een lange periode van huiswerk maken geweest (eigenlijk zijn wel al ruim 2 jaar bezig met taal) dus dat stukje lezen hebben we al vanaf voor de kerst niet meer zo heel serieus genomen. Hij leest ook veel meer losse dingen buiten het huiswerk en dat vind ik ook goed.
2 Hoe nu verder? Wat te doen in groep 8? Ik denk dat ik hem lekker een jaartje met rust laat, hij kan door de basisschool zo zonder entree of cito uitslag worden ingeschreven op het niveau en de school die we (en vooral hij) nu wil en we mikken via een lage omweg op een MBO4 opleiding na kader (ook al heeft hij net een havo iq maar die uitslag is niet meer geldig over een half jaar). Lekker even laten gaan en dan in de brugklas er pas weer aan gaan trekken? Of is dat echt helemaal fout?
lisetje
08-05-2013 om 08:32
Kurzweil?
Maakt je zoontje op school gebruik van Kurzweil, sprint of soort gelijk programma?
Mijn zoon ook groep 7 komt jammer genoeg niet in aanmerking voor vergoede behandeling want hij heeft ook ADD dus geen enkelvoudige maar wel ernstige dyslexie.
Zoon gebruikt op school voor bijna alle vakken Kurzweil zowel voor het voorlezen van zijn schoolboeken, als voor schrijfopdrachten (woordvoorspellen) en het invullen van werkboeken.
Hij heeft een Ook een havo IQ en maakt de entreetoets ook op havo niveau met kurzweil.
Staat er niets over kurzweil in de dyslexieverklaring, bij ons stond erin dat hij daar recht op heeft ook bij bv het eindexamen.
Het is jammer genoeg wel een duur programma, 1000 euro maar wel super zoon wil echt niet meer zonder!
Ik zou op school eens informeren wat zij willen, kunnen en anders zelf aanschaffen.
Lisetje
Fransien
08-05-2013 om 11:58
Taal in blokjes
Dat is een methode waar ik goede ervaringen mee heb en ook mee gezien heb bij anderen. Bij die methode bouw je je woorden eerst fonetisch met blokjes en daarna pas je een voor een de regels toe, iedere keer en systematisch. Kinderen die die methode gehanteerd hebben, zeggen dat ze als ze lezen of schrijven de blokjes als het ware erdoor zien zweven en volgens de regels te zien klikken. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar kijk even of het iets voor je zoon is.
dyslexiemoeder
08-05-2013 om 12:13
Kurzweil
Daarom hebben we het vo al uitgezocht, hij krijgt daar voor de brugklas begint een laptop met Kurzweil erop, alle boeken zijn ingescand daar. Geen probleem dus voor dan maar hoe overbrug ik groep 8? Kan ik hem een jaar even loslaten om daarna hem te helpen waar mogelijk of is dat een slecht idee bij dyslexie?
Fransien: sorry maar hij heeft de hele behandeling gehad, niet met taal in blokjes maar ik ga niet overnieuw beginnen. Vóór de dyslexiebehandeling heeft hij daar wel mee gewerkt, buiten schools. Hij heeft tijdens de dyslexiebehandeling een iets ander systeem, met symbolen via Onderwijs Advies. Dat werkte prima hoor maar hij moet het wel willen toepassen nu en daar zit de crux. Hij wil die extra tijd niet pakken om langer na te denken en de stap van klankgroepen naar het hele woord te maken.
lisetje
08-05-2013 om 14:23
Engels en kurzweil
http://www.dyslexie-en-vt.org/index.php/engels
Misschien is het een idee om hem vast een beetje voortebereiden op Engels, voor dyslecten is dat een hele moeilijke taal. Bovenstaande link staat al een tijdje bij mijn favorieten misschien heb je er iets aan?
Verder krijgt hij in groep 8 natuurlijk nog gewoon spelling dus hij blijft wel oefenen met de spellingsregels.
Voor je zoon zou het misschien wel fijn zijn om in groep 8 al te gaan werken met Kurzweil, het is best wel even wennen aan die computerstem en kurzweil kan heel veel dus om alle mogelijkheden te leren kennen is groep 8 een mooi jaar, hij zou dan zelfs de cito eindtoets in kurzweil kunnen maken. Heb je wel eens geïnformeerd of dat zou kunnen bij jullie op school?
Je kan in ieder geval bij Lexima een demoversie aan vragen dan kan hij in ieder geval 30 dagen oefenen. Ik ben bezig met de boeken van zoon voor groep 8 te scannen misschien zit er wat voor jou zoon bij.
Groetjes
Lisetje
Engelandvaarder
09-05-2013 om 14:56
Niet kunnen ipv niet willen
Dyslexiemoeder, ik denk dat het eerder niet kunnen dan niet willen is bij je zoon. Meerdere regels tegelijkertijd actief houden in je werkgeheugen is lastig, en het kan zomaar jaren duren voordat kinderen daar wat beter in worden. Het goede nieuws is dat je zoon nog erg jong is en je zeker vooruitgang mag verwachten de komende jaren.
Moppeke
09-05-2013 om 17:20
Eens met engelandvaarder
Klopt, dyslexie is (ook)een automatiseringsprobleem dus al die regeltjes combineren is voor een dyslect extra moeilijk.
Je kind toont ontzettend veel doorzettingsvermogen, er wordt aan hem gesleuteld, hij moet harder lopen dan de rest voor resultaat.
Leg de lat voor hem niet te hoog, het moet wel haalbaar blijven en ook leuk. Want iets dat niet leuk is, dan is het erg moeilijk om de motivatie te blijven vinden.
Hij is nog jong en heeft alle tijd om te ontwikkelen.
Mijn dochter is enorm vooruit gegaan op het VO, toen ze gebruik mocht maken van een laptop.
dyslexiemoeder
09-05-2013 om 18:50
Ja ok maar
Ik geloof niet dat hij, als hij niet een beetje zijn best doet, het niveau op de eindtoets gaat halen wat van hem verwacht wordt en daar houden ze heus wel rekening met wat er verwacht kan worden.
Wat is jullie mening over volgend jaar? We zijn echt even toe aan een beetje huiswerkrust, dus niet meer dan wat school opgeeft doen of is dat echt fout.
Marjolein
10-05-2013 om 19:17
Kijk naar je kind
Ik snap dat jullie nu wel even klaar zijn na twee jaar behandelen. Intensief he? Maar het wordt zomer en wie weet willen jullie daarna wel weer aan de slag. Je bent het ook gewend nu.
Als je kind zijn handen vol heeft aan het Groep 8 programma, met huiswerk, werkstuk en spreekbeurt en boekverslag, dan heeft hij daar meer dan genoeg aan.
Maar als je kind dat wel aankan, zou ik zeker proberen iets aan Engels te doen. Basisschool Engels schiet bijna altijd tekort en voor een dyslect is het niet fijn om gelijk met achterstand op het VO te starten.
Het warmhouden van de spellingsregels van de behandeling is wel nuttig, het zakt bijzonder snel weg is mijn ervaring.
Even over groep 8: Ze krijgen dan veel werkwoordregels erbij. Kofschip en dergelijke was hier een behoorlijke klus, lukte niet op school, moest echt ook wel thuis.
Wij hebben in groep 8 gewerkt met: Boekje DT geen probleem.
http://www.dtgeenprobleem.nl/
En voor Engels (en andere talen) zijn er Opstapboeken speciaal voor dyslectici.
http://www.uitgeverijbetelgeuze.nl/Opstapboek.html
Succes!
dyslexiemoeder
10-05-2013 om 21:01
Marjolein
Bedankt ook voor jouw reactie, we hoeven inderdaad ook nu niet meteen te besluiten hoe we het volgend jaar gaan doen.
We hebben ook al voor kader gekozen vanwege het Engels etc. Op deze school mag je examen doen in mavovakken als je dat wilt dus wie weet lukt het wel met wiskunde of iets dergelijks.
Is dat Engels nu al bruikbaar zo eind groep 7?
Marjolein
16-05-2013 om 11:10
Dyslexiemoeder, engels
Sorry, voor mijn late reactie, even minder op OO de laatste tijd.
Ik weet eigenlijk niet of het in groep 7 ook al bruikbaar is. Toen hadden wij er nog geen tijd voor, maar al wel een kind dat heeeeeelemaal niets begreep van de lessen Engels in groep 7. Het ging compleet langs hem heen en dat vond hij erg vervelend. Hij had er echt last van, dat uit zich in hoofd- en buikpijn bij hem. Hij snapte er echt niets van, voelde dat hij voor joker in de klas zat.
Wat je in ieder geval kunt doen is spelenderwijs wat Engels leren. De maanden van het jaar (kennen ze hier nog steeds niet in het Nederlands, dus je kunt je voorstellen hoe fijn dat in een vreemde taal gaat ) en de dagen van de week.
En tellen: langzaam beginnen tot 3, tot 10, tot 20 en dan opvoeren tot 100 en weer (veel) later rangtelwoorden.
Dit zijn allemaal dingen die in de methode Engels op het VO bekend worden verondersteld op de Havo. Hoe dat op het VMBO is weet ik niet, mogelijk gaat de opstart daar wel wat geleidelijker.
Wat hier echt heel goed heeft geholpen (in de tweede klas VO) is het vele luisteren naar verschrikkelijke / niet om aan te horen / veel te harde muziek. Grijns.
Enne: tv series in het Engels (ondertiteling gaat toch te snel). Voordeel van deze laatste twee is dat het eigen vrije tijdskeuze kan zijn en echt niet op school lijkt.
Wij hebben hier ook een tijd naar het Engelse Jeugdjournaal en het Duitse voetbal gekeken, dat vinden ze echt corvee. Het riekt teveel naar school.
Succes!
dyslexiemoeder
17-05-2013 om 08:39
Oei
Ik heb al moeite genoeg met mijn andere kind met Engels en inderdaad hij kan nog steeds geen klok kijken (wel als we het weer even flink oefenen) dus om nu Engels te gaan oefenen...
Hij heeft overigens wel plezier in Engels op school, het is een leuke nieuwe methode geloof ik.
Ik ga er voorlopig van uit dat hij op kader het wel aan moet kunnen op die school met zoveel goede begeleiding dat ik dat stukje even laat liggen.
Maar verder: wat vind jij dat ik in groep 8 moet doen? Hij krijgt genoeg lezen en spelling op school toch? De afgelopen twee jaar hebben we ons niet thuis bezig gehouden met de spelling van school maar dat gaan we natuurlijk wel weer doen.
Marjolein
18-05-2013 om 12:13
Spelenderwijs
Spelenderwijs Engels tellen kan natuurlijk altijd.
"Wat vind jij dat ik in groep 8 moet doen?" Ik kan daar geen antwoord op geven. Het hangt echt van je kind af. Met mijn oudste hebben we Engels geoefend, omdat hij zelf liet merken hoeveel moeite hij daarmee had. Hij vond het ook fijn dat hij er een klein beetje grip op kreeg. En toch schrokken we samen nog van alles wat bekend werd verondersteld in de brugklas.
Met zijn broer heb ik nooit Engels gedaan, die vond dat geen enkel probleem. Wel hebben we "dt geen probleem" gedaan. Dat vond hij vervelend, maar hij heeft er toch wat van opgepikt. Met oudste zijn we daar nooit aan begonnen/ toegekomen. Ik ben al blij als hij iets schrijft, foutloos zal het niet worden. Misschien pakken we het deze zomer nog eens op (?).
Dus kijk naar je eigen kind. Als hij de spelling op school moeilijk vindt, kun je daar misschien extra mee oefenen? Misschien geeft hij heel iets anders aan, dan volg je dat spoor...
Succes!
Marjolein
18-05-2013 om 12:21
Toch een tip
Toch nog een tip.
Misschien kom je er nu de behandeling is stopgezet aan toe je te verdiepen in alle dyslexie hulpmiddelen die er zijn. Eerst kun jij zelf rondkijken op internet, daar hoef je je kind niet meteen mee te belasten.
Daarna kun je misschien naar zo'n ouder/kind oriëntatie bijeenkomst bij Lexima of een andere leverancier gaan.
Misschien heeft je zoon er iets aan, rondkijken is altijd nuttig.
dyslexiemoeder
18-05-2013 om 12:47
Hulpmiddelen
Aan het eind van groep 8 krijgen ze een laptop van het VO met kurzweil. Die moeten we wel zelf betalen maar ik hoef dus niet meer te kijken naar hulpmiddelen gelukkig.
Ik denk op dit moment dat ik zoon zoveel mogelijk los ga laten in groep 8 (afhankelijk van de uitslag van de entreetoets pak ik iets op) omdat hij toch kader gaat doen verwacht ik niet al teveel problemen. Verder wil ik met mijn werk regelen dat ik zoveel mogelijk 's middags thuis ben in de brugklas na half 4 zodat ik max 2 uur per dag voor het eten kan besteden aan hulp waar nodig.
Als dan blijkt dat het goed gaat laat ik hem daarin steeds losser maar als het nodig is ben ik er dan. Als hij zelf een lange schooldag heb kan ik mooi extra werken
We zien wel waar het schip strandt. School heeft verzekerd dat hij ongeacht de entree of citotoets naar kader kan dus ik ga me voor die toetsen geen zorgen maken.
Marjolein
20-05-2013 om 23:36
Klinkt goed
Volgens mij heb je het allemaal goed doordacht. Fijn ook dat je het zo kunt regelen dat je 's middags al thuis bent, zodat je kunt bijspringen met huiswerk in de brugklas.
Laptop met Kurzweil is al geregeld, dat is ook klaar. Check
Kortom: Nu even achterover leunen, dat mag best. En dan reageer je op de actualiteit.
Succes!