bloempje12
21-01-2015 om 21:46
eigen bijdragen kinderpsychiatrie,
hallo allemaal..
ik las een artikel op http://www.nu.nl/politiek/3976374/pvda-wil-onderzoek-eigen-bijdrage-kindpsychiatrie.html......
kan mij iemand mij uitleggen wat dit betekend?.....
wat ik begrijp is dat het nog niet zeker is?....
ik maak mij wel zorgen...omdat mij dochtertje waar ik al eerdeer een draadje over schreef.....mischien wordt opgenomen?......
omdat we alzoveel hebben geprobeerd......en niks lijkt aan te slaan bij haar.....we zijn nu ALweer 3maanden bezig met medicatie..eerst de dexfetamine....en nu al een tijd stratter+abillify........maar ook dat werkt niet....binnenkort hebben we een gesprek met de pyschiater...pyscholoog....leerkrachten.....om te kijken wat we nu gaan doen......het kan zijn dat ze dus wordt opgenomen dus?.....
mvg...
bloem....
Chocolade
21-01-2015 om 22:01
Bloempje12
Je stukjes zouden een stuk beter leesbaar zijn als je zinnen maakt met hoofdletters en een (1) punt. Ik vind het heel vermoeiend lezen zoals jij schrijft zonder hoofdletters en zinnen die door ....... aan elkaar gebreid worden.
Verder dacht ik dat de eigen bijdrage er was maar nu na de transitie is er zoveel nog niet duidelijk dat dat hierbij ook zo zou kunnen zijn.
Leen13
21-01-2015 om 22:13
Het is er al door Bloempje
http://nos.nl/artikel/2014396-pvda-wil-onderzoek-bijdrage-jeugd-ggz.html
Vanaf 1 januari moet je bijbetalen in de jeugdzorg en de jeugd ggz.
Daar wordt morgen over gesproken in de 2e kamer. Het PVDA-conres heeft de eigen bijdrage afgewezen. Het is discriminerend, somatisch zieke kinderen betalen geen bijdrage en zijn vaak dichter bij huis dan kinderen in de jeugdzorg en de jeugd ggz waarvoor ouders toch al veel kosten maken.
Nog niet zo lang geleden zijn liggeld voor ziekenhuizen en een eigen bijdrage in de ggz, die een jaartje geldig was maar afgeschaft werd want onwerkzaam en levert niets op, afgewezen voor volwassenen.
Maar kinderen, die geen eigen inkomen hebben daarvan mag je dan weer wel de ouders belasten die toch al extra kosten hebben.
http://kennisnetjeugd.nl/blog/190-eigen-bijdrage-het-kostenplaatje-van-een-kwetsbaar-kind
De column van Marjan de Lange is nog vollediger over de kosten die mensen met een kind in de jeugdhulp maken.
Er moet nog ergens een lijstje zijn met de concrete kosten aan eigen bijdrage voor ouders van dagbehandeling en opname maar die kan ik even niet vinden.
Kinderbijslag kwijtraken evenals zorgtoeslagen, als je kind niet thuis woont, zo riant is het gewoon niet.
Fenix78
22-01-2015 om 11:00
ZIe onderstaande column van Menno Oosterhoff, kinder- en jeugdps
Slechtnieuwsgesprek - Menno Oosterhoff
‘Er is nog één ding dat ik met u bespreken moet.’
Ik draai ongemakkelijk op mijn stoel. Tegenover me zitten de ouders van Joyce, een meisje van 16. Ze is opgenomen op de kindergeneeskunde in verband met een suïcidepoging. Ze moest een paar dagen onder controle blijven, maar kan nu weg. We hebben besproken dat terugkeer naar huis geen optie is.
Joyce wordt al lang poliklinisch behandeld voor een ernstige depressie. Deze behandeling is niet succesvol. Dit is de derde keer dat ze een suïcidepoging heeft gedaan. Na lang wikken en wegen is de beslissing genomen haar te laten opnemen in een jeugdpsychiatrische kliniek op een speciale afdeling voor stemmingsstoornissen. Joyce ziet daar erg tegenop en haar ouders hebben het er moeilijk mee. We hebben nogmaals alle voor- en nadelen doorgenomen en opnieuw geconcludeerd dat opname noodzakelijk is.
Maar nu is er dus nog één ding dat ik moet bespreken. Slecht nieuws.
‘Sinds januari van dit jaar regelt de gemeente de jeugdhulp, en de jeugdpsychiatrie valt daar nu ook onder’, begin ik met een omweg.
‘Een van de gevolgen daarvan is, dat u een eigen bijdrage moet betalen.’
Poeh, het hoge woord is eruit. Maar dit is pas het begin.
De ouders reageren verbaasd.
‘Het verplichte eigen risico geldt toch niet voor kinderen?’
‘Nee, daar hebt u gelijk in, maar dit is iets anders. Dit is een eigen bijdrage als kinderen opgenomen zijn.’
‘Waarom is dat dan?’ vraagt de moeder.
‘De gedachte erachter is dat ouders minder kosten hebben aan levensonderhoud’, hoor ik mezelf zeggen. ‘Vandaar.’
‘Minder kosten?’ zegt de vader vol ongeloof.
‘Mijn vrouw heeft haar baan opgezegd, we zijn aan reiskosten meer kwijt dan ooit. Voor de jongste moeten we vaak oppas nemen, als we ’s avonds bij Joyce op bezoek gaan. Hoezo minder kosten?’
Ik durf niet te zeggen wat Loes Ypma, Tweede Kamerlid voor de PvdA recentelijk ter verdediging van deze eigen bijdrage aanvoerde. ‘Ouders maken flink minder kosten voor levensonderhoud als eten en drinken.’ Alsof het een goudmijntje betreft.
Ik durf ook niet te zeggen dat tijdens de wetsbehandeling meerdere keren is beweerd dat de jeugd-ggz onderdeel blijft van de geneeskunde.
En ik durf al helemaal niet te zeggen hoe hoog deze ouderbijdrage is.
Maar die onvermijdelijke vraag volgt natuurlijk direct.
‘Hoeveel is het dan?’
‘Eh, even kijken’, zeg ik om me een houding te geven. ’Het hangt van de leeftijd af.’ Voor de vorm google ik op ouderbijdrage jeugdwet. Nergens voor nodig. Ik weet het bedrag precies.
‘Eh, voor Joyce, even kijken, 16 jaar… euhm, dan is het … 132 euro.’
‘Nou’, zegt de vader, ‘ik vind het belachelijk, maar dat kan er ook nog wel bij. Betaal je dat meteen voor een vol jaar of een twaalfde per maand?’
‘Nou’, haast ik me te zeggen, ‘ik was nog niet uitgesproken. Die 132 euro is ... eh … dus eigenlijk… kuch … een bedrag per maand.’
‘Per maand?!’, brengt de vader verbijsterd uit. ‘Maar dan kan het per jaar oplopen tot ...1320 plus … 264 , dat is …..1500, nee bijna 1600 euro?! Dokter, onze dochter is toch ziek?’
‘Jazeker is uw dochter ziek’, verzeker ik. ‘Ik vind het ook verschrikkelijk.’
‘Ik weet niet waar we het geld vandaan moeten halen’, zegt de moeder. ‘Maar wat ik veel erger vind, is dat ze doen alsof we haar voor de lol naar een soort zomerkamp sturen. Weten ze wel hoe het is je kind te moeten laten opnemen?’
‘Ik ben bang van niet’, is het enige wat ik weet te zeggen.
‘Nou’, zegt de vader, ‘ik weet wel zeker van niet.’
Feiten:
• De verwachte bruto opbrengst van deze maatregel is 1,5 à 2 miljoen euro. De kosten van het innen zijn mogelijk hoger.
• Ook voor een gedwongen opgenomen kind geldt de bijdrage.
• Het verplichte eigen risico voor volwassenen is 375 euro.
• De in 2012 ingevoerde eigen bijdrage van 200 euro voor geneeskundige hulp bij psychische aandoeningen is na hevig protest in 2013 afgeschaft.
• Kinderbijslag voor een 16-jarige is 91 euro/per maand.
• Loes Ypma (PvdA) noemt (max.)1580 euro eigen bijdrage voor kinderen met een psychische aandoening evenwichtig.
• De motie van Renske Leijten (SP) en Mona Keijser (CDA) dit af te schaffen is weggestemd.
• Brigitte van der Burg (VVD) twittert dat het nu eenmaal een gevolg is van de jeugdwet.
Menno Oosterhoff
Barvaux
22-01-2015 om 13:03
maf
En het maffe is dat je dat niet hoeft te betalen als je kind vanwege een lichamelijke ziekte wordt opgenomen.
Er wordt nu wel heel heftig op gereageerd hoor ik dus wie weet komt het nog goed. Het is wel inkomensafhankelijk en ik begreep dat er mensen zijn die een paar euro per maand moeten betalen en mensen die het max van 1500 betalen per jaar.
http://www.nu.nl/politiek/3977542/oppositie-wil-af-van-eigen-bijdrage-jeugd-ggz.html
Onno
22-01-2015 om 13:38
Bloempje12
Ga eens met je dochtertje naar een CEASE-therapeut ipv dat ze verziekt wordt met allerlei medicijnen die toch niet helpen.
Dit wordt helemaal niets en het kan lang duren, misschien iets korter maar op een gegeven moment kom je daar wel achter.
four
22-01-2015 om 13:42
inkomensonafhankelijk
De ouderbijdrage is niet afhankelijk van het inkomen. Alleen als je bijstand voor een alleenstaande ontvangt is het mogelijk dat de ouder bijdrage niet wordt geheven. Verder moet dit bedrag dus zelfs betaald worden door mensen met een minimum inkomen. Geen idee waar die dit geld vandaan moeten halen.
http://www.lbio.nl/ouderbijdragen/bedragen
Fred
22-01-2015 om 13:46
Onno
Onno, doe es oprotten hier
Voor de TS: Onno is een kwakzalver die wanhopige ouders valse hoop geeft. Niet in trappen
MarSy
22-01-2015 om 13:52
Eigen bijdrag ggz
Is inderdaad €1600 per jaar. Ook als je weinig verdiend of een uitkering hebt.
Kan je kind nog beter kanker hebben... (Of mag ik dat niet zeggen)
Onno
22-01-2015 om 18:39
Fred
Uit je taalgebruik kan ik afleiden dat je waarschijnlijk niet tot het meest ontwikkelde deel van de bevolking behoort, maar bedenk wel dat de CEASE-therapie momenteel de snelst groeiende therapie is.
Uiteindelijk zal moeder er achter komen dat wat ze nu doet alleen maar meer ellende gaat opleveren.
Wanneer moeder wakker wordt kan ik niet zeggen maar ik hoop voor haar dochtertje dat het niet te laat zal zijn.
Onno
23-01-2015 om 08:31
Nu gaat het lekker.
Hoe diep moet dat meisje nu in de ellende komen voordat men inziet dat het zo niet gaat. Natuurlijk gaat de CEASE-therapie de meesten hier boven het verstand maar zoals het nu gaat kun je toch ook niet echt blij zijn.
Onno
23-01-2015 om 13:39
Tja, hoe ver laat je komen.
Niemand hier heeft de kennis en ervaring die ik heb en zoals het nu gaat, gaat het gewoon niet goed. Ik zou het voorland van dit meisje zo kunnen beschrijven en dat wil je je hond nog niet aandoen.
Ik hoop voor dat meisje dat moeder op tijd wakker wordt.
vlinder72
23-01-2015 om 13:45
huh? Onno
Ken jij dit meisje?
Hoe kan je nou zonder het verhaal van de moeder te horen zeggen de Cease therapie wel succesvol zal zijn.
Fiorucci
23-01-2015 om 13:54
Ach ja
Zolang Onno weigert ook maar enige uitleg te geven neem ik hem niet meer serieus. Mensen hier vragen wel eens uitleg, maar krijgen die niet, want Onno heeft het zo druk. Maar niet druk genoeg, want hij heeft altijd tijd om hier op neerbuigende toon ouders om hun oren te slaan met zijn "alwetendheid". Wat bij mij volstrekt averechts werkt, overigens.
Onno
26-01-2015 om 22:47
Radio-uitzending
Binnenkort een hele radio-uitzending speciaal over de CEASE-therapie.
Josien Feitsma
10-02-2015 om 11:06
Gezocht ouder met mening over ouder bijdrage
Beste lezer,
Mijn naam is Josien Feitsma en ik studeer journalistiek. Ik maak een item over de ouderbijdrage (eigen bijdrage) en ik ben op zoek naar een ouder die zich zorgen maakt. Een ouder die actief betrokken is bij de zorg voor zijn/haar kind. Vind u de ouderbijdrage te duur? Of vind u juist de ophef te groot? Ik hoor het graag!
Groet,
Josien
0643203969
Jippox
10-02-2015 om 12:28
ehm..
Je studeert journalistiek en je schrijft "vind u" en "de bijdrage te duur"??
oeioeioei...
Leen13
10-02-2015 om 15:37
Ja Evanlyn, ook de krant bezuinigd blijkbaar
"Vroeger, toen Trouw nog 2 gulden en 25 cent kostte, nam de corrector als laatste de kopij door. Deze onvolprezen vaklui haalden een huiveringwekkend aantal fouten uit artikelen die al door velen waren bekeken. De correctoren werden wegbezuinigd, de taalfouten bleven in dienst."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.